אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה קוראים ל"בלאק פריידיי" בשם זה צילום: שאטרסטוק

למה קוראים ל"בלאק פריידיי" בשם זה

יום שלישי השחור היה כינוי למפולת גדולה בבורסה, ויום חמישי השחור משויך לימים של הפצצות זכורות לשמצה; אז איך דווקא יום שישי השחור הפך לשם נרדף לשפע ונהנתנות?

23.11.2017, 18:40 | שירות כלכליסט

המילה "השחור" כתוספת לשמו של יום בשבוע כמעט תמיד מעלה אסוציאציות רעות.

קראו עוד בכלכליסט

יום שני השחור היה כינויו של יום מכירת החיסול שקדם למשבר הכלכלי של 1929, יום שלישי השחור היה כינוי למפולת גדולה אף יותר בבורסה שאירעה ב-1987.

יום רביעי השחור היה כינויו של היום ב-1992 שבו נאלצה ממשלת בריטניה להוציא את הפאונד החבוט משוק סחר המטבע האירופי. ויום חמישי השחור שימש ככינוי לימים של מפלות ספורטיביות, הפצצות זכורות לשמצה, ושריפות יער ענקיות.

קניות בארה"ב בבלאק פריידיי (ארכיון), צילום: רויטרס קניות בארה"ב בבלאק פריידיי (ארכיון) | צילום: רויטרס קניות בארה"ב בבלאק פריידיי (ארכיון), צילום: רויטרס

אז איך זה שהמושג "יום שישי השחור" - ה-Black Friday - מסמל כמעט בכל העולם את השפע המסחרי הנהנתני, את המבצעים המטורפים ואת הרווחים הגדולים - ביום שבו אנשים יוצאים לעשות קניות לחגים?

לא תמיד זו הייתה משמעות המושג. הניו יורק טיימס השתמש לראשונה במונח יום שישי השחור במאמר שפורסם ב-1870, כדי להתייחס ליום קריסת שוק הזהב שנה קודם לכן.

בן צימר, מנהל אתר Vocabulary.com אשר חקר את המונח וכתב עליו, טוען שכינויו של יום הקניות הזה, ביום שאחרי חג ההודיה, הופיע לראשונה בשנות ה-60 בפילדלפיה, וגם אז, ההקשר לא היה חיובי.

המשטרה המקומית החלה לקרוא ליום הזה יום שישי השחור כיוון שהיה עליהם להתמודד עם עומסי תנועה קשים ובעיות נוספות שנוצרו עקב נחילי הקונים שעשו דרכם לחנויות. כפי שניתן להניח, המושג הזה לא נעם לאוזני בעלי החנויות. לכן הם ניסו, לפי צימר, לתת ליום הזה שם חיובי יותר – יום שישי הגדול.

הביטוי החיובי לא תפס, אבל בסופו של דבר הקמעונאים – בפילדלפיה ובמקומות אחרים – מצאו חיבור משלהם למונח: היום שבו בספרי המכירות של בעלי החנויות נכתבות הרבה יותר שורות בדיו שחור - שמסמל רווח, מאשר שורות בדיו אדום - שמסמל הפסד.

רוב הצרכנים ודאי לא מכירים את הסיפור הזה, והוא גם לא מעניין אותם. כל מה שמשנה להם זה המבצעים.

המיתוג מחדש של יום שישי השחור היה מוצלח עד כדי כך שמוכרים רבים ניסו לפרוס את הטירוף על פני כמה ימים - עם הפיכת עונת הקניות לחגים ליותר ויותר תחרותית.

ב-2005 הוצג Cyber Monday בתור יום שבו חנויות מקוונות מציעות מבצעים גדולים. ב-2010 אמריקן אקספרס השיק את "יום שבת של העסקים הקטנים" כדי לעודד אנשים לקנות בבתי עסק עצמאיים מקומיים ביום שלאחר בלאק פריידי. נעשה גם ניסיון לקרוא ליום שלפי יום שישי השחור יום חמישי האפור או החום, אבל בשביל רוב האמריקאים, היום הזה תמיד ימשיך להיקרא "חג ההודיה".

תגיות