אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"פוטנציאל הענן כה גדול, שקשה לחזות מי יוביל" צילום: רמי זרנגר

MIND THE DATA

"פוטנציאל הענן כה גדול, שקשה לחזות מי יוביל"

סמנכ"ל החטיבה הטכנולוגית במיקרוסופט ישראל אסף יעקבי לא מתרגש מהתחרות מול אמזון ועליבאבא בתחום מחשוב הענן: "היתרון שלנו הוא ליווי"

27.11.2017, 08:53 | הגר רבט

"אין היום ארגון שלא עובר טרנספורמציה דיגיטלית, לא משנה לאיזה תחום הוא שייך", אמר אסף יעקבי, סמנכ"ל החטיבה הטכנולוגית של מיקרוסופט ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

בתחילת השנה העריכה חברת המחקר גרטנר כי תחום הענן הציבורי יעמוד על כ־247 מיליארד דולר ב־2017, 18% יותר מהשנה הקודמת.

אסף יעקבי, סמנכ”ל החטיבה הטכנולוגית במיקרוסופט, צילום: רמי זרנגר אסף יעקבי, סמנכ”ל החטיבה הטכנולוגית במיקרוסופט | צילום: רמי זרנגר אסף יעקבי, סמנכ”ל החטיבה הטכנולוגית במיקרוסופט, צילום: רמי זרנגר

קצב הצמיחה הזה, שלא צפוי להאט יותר מדי בשנים הקרובות, מעמידה אותו במרכז התחרות בין שלוש ענקיות טכנולוגיה – AWS של אמזון, גוגל קלאוד ואז'ור (Azure) של מיקרוסופט, כאשר לאחרונה הצטרפה למירוץ גם ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא, שהחלה להציע שירותי ענן באזור שלה. "הפוטנציאל של התחום הזה עדיין כל כך גדול, שקשה להגיד מי תוביל אותו בעוד כמה שנים", אמר יעקבי.

אמזון, שהשיקה את תשתית הענן שלה ב־2006, היא המובילה הברורה של התחום עם שליטה ב־34% מהשוק לעומת 12% בלבד למיקרוסופט (לפי חברת המחקר Synergy), אבל כבר כמה רבעונים ברצף שמיקרוסופט מציגה צמיחה מהירה כמעט פי שניים. ויש לכך שתי סיבות עיקריות: ראשית, נאמנות לקוחות.

משתמשים ותיקים בתוכנות הדסקטופ של מיקרוסופט מוצאים את המעבר לאז'ור קל יותר מאשר פתיחת שירות עם ספק חדש; שנית, מיקרוסופט משקיעה מאמצים גדולים מאוד בשיווק וליווי לקוחות. חטיבת הענן שלה כוללת היום לא רק אנשים מכירות, אלא גם אלפי מתכנתים שמסייעים ללקוחות חדשים לעשות את המעבר לענן.

"עבור חברות מסוימות מדובר במסע לתוך הענן. צריך לדעת, להכשיר את האנשים בתוך הארגון ולייצר את המדיניות החדשה שתתאים לענן, לא תמיד מה שהורגלו אליו תקף גם בעולם של הענן". לשם כך אימצו במיקרוסופט אסטרטגיה של עבודה קרובה עם סטארט־אפים בתחום, להם הם מציעים את השימוש בכלים של החברה וחיבור לשותפים ולקוחות פוטנציאליים, ובתמורה הם מקבלים מרכזי חדשנות פוריים ברחבי העולם וגם בישראל.

"הערך המוסף שלנו עבורם, מעבר לטכנולוגיה, הוא הליווי שאנחנו מציעים", מסביר יעקבי. הדגש הטכנולוגי הזה הוא כנראה מה שסייע למיקרוסופט להחתים שני לקוחות עצומים בחודש האחרון – בנק אוף אמריקה וחברת האנרגיה שברון (Chevron).

היתרון השלישי, ואולי החשוב ביותר של מיקרוסופט בתחום הענן, הוא שלהבדיל מאמזון היא לא מגיעה מתחום הצרכנות, ושלא כמו גוגל היא לא מתפרנסת מפרסומות. ההשתלטות ההולכת ומתרחבת של אמזון על תחום הקמעונאות גורמת ללא מעט מתחרות שלה לשקול מחדש את ספק הענן שלהן. לא מפאת החשש לאחסן את נתוניהן אצל המתחרה, אלא פשוט כי הן לא מעוניינות לשלם לה.

אחד משיאי התחרות החריפה הזו נרשם ביוני השנה, כשרשת חנויות הכלבו וולמארט, המתחרה העיקרית של אמזון בצפון אמריקה, ביקשה מחברות הטכנולוגיה שעובדות איתה לא להשתמש בשירות הענן של אמזון. וולמארט עצמה משתמש בענן פרטי או באז'ור של מיקרוסופט.

"מיקרוסופט היא חברה של פלטפורמות ושירותים. תמיד נשאיר מקום לאקו־סיסטם של השותפים לפתח מוצרים שלהם וזה אחד הדברים שמבדלים אותנו", אמר יעקבי. הוא ממעט להתייחס לתחרות מול אמזון וגוגל, אבל רומז לה כשהוא אומר "נכון להיום אנחנו לא נלך ונקנה סופרמרקטים או נתחרה בחברות שמפתחות את המכוניות האוטונומיות, אלא נאפשר להן להשתמש בכוח המחשוב של הענן".

לדבריו, "בנקודת הזמן הזאת קשה יהיה לחברה שעכשיו נולדה להציע שירותי ענן ציבורי או להדביק אותנו. אנחנו עושים את זה לאורך עשרות שנים".

תגיות