אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבאזז למיינסטרים צילום: רמי זנגר

מבאזז למיינסטרים

ביג דאטה הפך ממונח שיווקי למערכת הכרחית. אבל גם העסקים הקטנים צריכים להיכנס למגרש

27.11.2017, 08:54 | אילן צחי

בשנה החולפת מילת הבאזז שהיתה שגורה בפיהם של מנהלי השיווק והפרסום היתה ביג דאטה. ממילת באזז, התחום היום הופך להיות מיושם ביותר ויותר ארגונים, אם לצרכים עסקיים ואם לצרכים שיווקיים ופרסומיים.

קראו עוד בכלכליסט

תהליכי הטמעת ביג דאטה הופכים להיות פשוטים יותר, היישומים ברורים יותר ועלות הרכשת הטכנולוגיה יורדת. הטכנולוגיה עצמה אינה נשארת נחלתם של השחקנים הגדולים בלבד, אלא גם העסקים הקטנים והבינוניים יכולים ליהנות מביג דאטה ובכך למקסם את הרווחים שלהם בצורה משמעותית.

לפי מחקר שנעשה בארה"ב על ידי חברת טקאייזל (Techaisle), רק 10% מהעסקים הקטנים הטמיעו מערכות ביג דאטה לעומת כ־30% מהעסקים הבינוניים. על אף זאת, בכוונתם של יותר מ־50% מהעסקים הבינוניים והקטנים להטמיע את הטכנולוגיה בעתיד הקרוב, וזאת מתוך הבנה שהם חייבים לשפר ביצועים: ביצועי תפעול, הרחבת בסיס הלקוחות, יכולת להציע שירותים או מוצרים חדשים בעלי ערך חדיש, הגדלת רווחיות והפחתת עלויות. בקיצור, לנהל בצורה חכמה יותר את הלא נודע.

אילן צחי, צילום: רמי זנגר אילן צחי | צילום: רמי זנגר אילן צחי, צילום: רמי זנגר

עולם של שירותים

העולם עובר שינוי — מעולם של סחורות לעולם של שירותים, משיח המוני לשיח פרסונלי עם לקוחות במגוון פלטפורמות, ומהחלטות לטווח ארוך להחלטות ותגובות מיידיות.

באמצעות דאטה בכלל, וביג דאטה בפרט, עסקים יכולים לשפר את התקשורת שלהם עם הלקוחות במובן הרחב, כלומר לשפר את המסרים ולמקד את קהל המטרה, לשפר את המוצרים ואת השירות ולייעל את המערכת הארגונית. העובדה שאנחנו והלקוחות שלנו כל הזמן צורכים ומשתפים מידע אונליין מהווה את ההזדמנות הגדולה לשימוש במידע לצורכי העסק.

מציאות זו שינתה את חוקי המשחק של כל הגורמים בארגון, בין שמדובר במנכ"ל ובין שמדובר באיש התפעול, איש המכירות או מנהל השיווק. הארגון חייב לעמוד בקצב השינוי הטכנולוגי לצד הרגלי צריכה חדשים־ישנים. על הארגון לדעת כיצד למקסם את השיווק הדיגיטלי (ולא רק) תוך יצירת שיח ומעורבות צרכנית אפקטיבית.

איסוף מידע התנהגותי, ניתוחו והפעלת מערכת תגובתית, הטמעת כלים וטכנולוגיות חדשניות, כמו הביג דאטה, הם אלו שיסייעו לתת הצעות ערך פרסונליות לכל אחד ואחת מלקוחותיו בזמן אמת ובקנה מידה רחב. תהליך זה הנו מעגלי ולעולם לא נפסק. יתרה מכך, ככל שהמערכת לומדת טוב יותר את ההתנהגות הצרכנית, היא מצליחה לתת מענה אישי מדויק יותר עבור קהלי יעד שונים.

שירות העסק והלקוח כאחד

צריך להבין כי הרעיון העומד מאחורי ביג דאטה לא מסתכם רק באיסוף עצום של מידע, אלא בריכוז של מידע איכותי בזמן נתון שמשרת את צורכי העסק כמו גם את צורכי הלקוח. המידע הזה מקנה לנו את היכולת לשאול את השאלה הנכונה כדי לשפר ביצועים, להתחרות באופן אפקטיבי יותר ולשפר את מערכת היחסים של העסק מול הלקוח.

לפי מחקר של IDG, כ־55% מהעסקים הקטנים שעשו שימוש בביג דאטה אמרו כי הדבר שיפר את מערכת היחסים שלהם עם הלקוח הסופי, 41% אמרו כי שיפרו את מערך התפעול שלהם, 32% שינו את אופן בו עושים עסקים, 22% ייעלו את שרשרת האספקה שלהם.

אין ספק כי ביג דאטה הוא הכרחי, ואני מאמין כי בשנה הבאה גם הבינה המלאכותית (AI) תהפוך להיות טכנולוגיה לא רק של אמזון, גוגל, פייסבוק ועליבאבא, אלא של כל העסקים, לא משנה מה גודלם, כשמילת הבאזז של השנה תהפוך להיות המוצר של המחר.

הכותב הוא מנכ"ל Zap Group

תגיות