אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"הבינה המלאכותית היא הקטר, הקרונות הם התחומים והשיטות"

מורן בן גיגי ראש תחום Data & Analytics בפירמת ראיית החשבון KPMG אמר בוועידת "Mind the Data 2017" של "כלכליסט" כי "הטרנד שיכבוש את 2018 הוא המסלול הירוק שנועד לפתור בעיה מחזורית ללא מגע יד אדם ובלבד שהייתה מוכרת לארגון"

27.11.2017, 11:58 | דותן לוי

"אפשר לראות היום תפקידים חדשים שנכנסו לחברות השונות, השינוי מבוצע באמצעות רכבת, בעולם של היום הקטר הוא הצורך העסקי והוא שמושך אחריו את כל הקרונות, הטכנולוגיה היא הבינה המלאכותית שהיא בעצם המחולל שמאפשר לנו את הפתרון הכולל לצורך העסקי, והקרונות הם התחומים והשיטות, כמו אנליזה של טקסט, מכונות שמסוגלות ללמוד וכו'. התחומים הם למשל ביג דאטה, דיגיטל וגם כאן יש באמת הרבה כאלה, כך אמר היום (ב') מורן בן גיגי, ראש תחום Data & Analytics בפירמת ראיית החשבון KPMG בוועידת Mind the Data 2017 של "כלכליסט" בשיתוף בנק לאומי.

קראו עוד בכלכליסט

בן גיגי התייחס לאבולוציה של הטכנולוגיות השונות ואמר, "אותן שיטות ותחומים לא עומדים בפני עצמם והם זקוקים לקטר ולמנוע שיניעו אותם קדימה. בסופרמרקט האינסופי של הטכנולוגיה אותה אבולוציה התחילה כבר מזמן וזה עבר, וזו לא חוכמה שנדבר עליה עכשיו. חדי האבחנה יבחינו שגם כאן מדובר באבולוציה אבל הפעם אבולוציה רובוטית. זו אבולוציה מקבילה שלא נפגשת עם האבולוציה הקודמת וגם לא תיפגש בעשור הקרוב אלא מתפתחת בפני עצמה. היום ב-2017 אנחנו מרגישים שאותה האבולוציה מתפתחת באזורים שהם חד ערוציים, כלומר, מפתחים מערכות בינה מלאכותית מצוינות אבל הן בעיקר חד ערוציות או רב ערוציות אבל בחלקים מסוימים" .

מורן בן גיגי, שותף וראש תחום  Data & Analytics KPMG ב- KPMG סומך חייקין, צילום: אוראל כהן מורן בן גיגי, שותף וראש תחום Data & Analytics KPMG ב- KPMG סומך חייקין | צילום: אוראל כהן מורן בן גיגי, שותף וראש תחום  Data & Analytics KPMG ב- KPMG סומך חייקין, צילום: אוראל כהן

בן גיגי סיפק מספר דוגמאות לטכנולוגיות קיימות שהתפתחו במסגרת אותה אבולוציה, "למשל המערכת שמנתחת תמונה היא בעצם שוות ערך לאדם שהידיים והרגליים שלו קשורות והוא לא שומע ולא מריח. היום אנחנו משקיעים הרבה מאד מאמצים כדי לפתח את אותה בינה מלאכותית כדי שתצליח לחקות תכונות רב ערוציות, תכונות מקבילות כך שבסופו של דבר בגלגול הבא נקבל מכונה קוגניטיבית מלאה.

"גם על התפקידים הטכנולוגיה לא פוסחת, אין היום מאמן כדורסל אחד ב-NBA שלא משתמש בטכנולוגיה כדי לקבוע אסטרטגיית משחק. אותו מאמן צריך להחליט איך לקבל את סך הפרמטרים של אותו השחקן, כמו קצב לב, רמת עייפות, אזורי קליעה טובים יותר או פחות על המגרש ולא פחות חשוב כל המדדים האלה בהתחשבות בקבוצה. יש גם מקצועות שאנחנו לא מכנסים אליהם עדיין את הטכנולוגיה, כמו רבנים עובדים סוציאלים, מטפלים פסיכולוגים וכו', למרות שטכנולוגית ניתן להחליפם, אבל אותם מקצועות לאו דווקא יוחלפו", אמר בן גיגי.

בנוגע לעתיד, אמר בן גיגי כי הטרנד שיכבוש את 2018 הוא המסלול הירוק, ותהליך זה יקרה בכל התחומים בכל התעשיות ובכל בעיה עסקית שעונה על ההגדרה של מסלול ירוק. "זהו מסלול שנועד לפתור בעיה מחזורית ללא מגע יד אדם ובלבד שהייתה מוכרת לארגון קודם. אנחנו ב- KPMG עובדים כבר קרוב לשנתיים כגוף R&d ומשקיעים מאמצים רבים כדי לפתח את היכולות של הבינה הזו בהתאם לאבולוציה המקבילה שגורמת למכונה לפענח אוסף של תכונות אנושיות ולפעול לקבלת החלטה באופן קוגניטיבי מלא ואמיתי לצורך מסחרי ולא אקדמי".

לדבריו יש לא מעט דוגמאות לכך, והראשונה שהציג היא בתעשיית הרפואה, "כמה שוות 3 דקות בחייו של פצוע? זה אתגר שאיתו התמודד חברת מד"א האוסטרלית במשך הרבה מאד זמן והיום היא פועלת בצורה חלקה לחלוטין. החברה הייתה מקבלת טלפון על אירוע שקרה ואותו המוקדן שיושב בצד השני היה צריך לעבד המון מידע ולהחליט המון החלטות על איזה כלי הרכב לפנות את הפצוע? איזה צוות רפואי צריך להיות על אותו כלי הרכב?, איזה סוג אירוע קרה? כמה פצועים יש באירוע, ואיפה הוא ממוקם? זו בעיה שהם פתרו והיום החלטות כאלה מתקבלות בתוך חלקיק שניה. דוגמא נוספת היא מעולם הביטוח, אנחנו רואים שבהתאם להגדרה של המסלול הירוק אנחנו רוצים לפתור בעיה עסקית בתנאי שהיא ידועה לארגון ולא משנה כמה היא מורכבת, אז אם היום אני מבטח את כלי הרכב שלי והחברה מכירה אותי, בשנה האחרונה אני הזדקנתי וגם כלי הרכב שלי, יש יותר רכבים על כבישים, האם חברת הביטוח צריכה לבצע חישוב מחדש של כל המכלולים לפרמיית הביטוח בהתאם להגדרות הללו? התשובה היא לא".

דוגמה אחרונה שבה ניצחה הבינה המלאכותית את דרך הפעולה העכשווית היא מעולם המשפטים, "בחודש שעבר התקיימה תחרות בבינה מלאכותית ל-100 עורכי דין שנבחרו מהמשרדים הכי גדולים בלונדון, הבינה המלאכותית ועורכי הדין התבקשו לחזות תביעות ביטוח האם התביעה תתקבל או לא, עורכי הדין והבינה המלאכותית קיבלו את אותה אינפורמציה בדיוק הבינה המלאכותית צדקה ב-87%, ועורכי הדין צדקו ב-66% , מה זה אומר? הפיתוח של הבינה המלאכותית שהיה דל אמצעים עבד ואנחנו מאמינים שהאבלוציות האלה דינן לא להצטלב יחד, האבולוציה הזו תתפתח כשלעצמה והרובוטית היא זו שמתפתחת ואנחנו נמצאים בשלב "פרה -היסטורי" בהתפתחות האבולוציה המודרנית".

תגיות