אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחול בלי מסגרת צילום: MATTEO CARRATONI

מחול בלי מסגרת

הכוריאוגרף האיטלקי רוברטו קזרוטו מחבר את המחול לקהילה ולצופים בעזרת מופעים בגלריות, בתי חולים ובתי ספר. עכשיו הפרויקט מגיע גם למוזיאון ישראל

29.11.2017, 08:15 | מאיה נחום שחל

רוברטו קזרוטו האיטלקי אינו עוסק בכוריאוגרפיה כבר יותר מעשור ומתמקד בעיקר ביזמות ומחקר הקשורים למחול בקהילה. "חשוב מאוד לפתח את המודעות למחול, לפעמים קשה לתת למחול שפה אבל הוא משפיע מאוד והוא יכול להיות בכל מקום, אם זה באוויר הפתוח, במוזיאונים, בתי חולים, בתי ספר. חשוב לדעת מה מתאים לכל חברה וכיצד הוא יכול להשפיע עליה".

קזרוטו (48) פועל במסגרת פרויקט המחקר של האיחוד האירופי "Dancing Museums", שאליה הצטרף מוזיאון ישראל השנה. ב־5 בדצמבר ייערך במוזיאון כנס בינלאומי שיעסוק בקשר בין מחול לאמנות המוצגת במוזיאונים בהשתתפות מנהלי מוזיאונים וגלריות מאירופה, אותו יוביל הכוריאוגרף האיטלקי. הכנס הפתוח לקהל הרחב (בהרשמה מראש) יכלול פאנל בהשתתפות מובילי הפרויקט, קטעי מחול של עידן שרעבי, המופע "זורחות" של שירה אביתר וסדנה מעשית שנוצרה בעקבות המחקר.

הכנס ייערך בשיתוף מוזיאון ישראל במסגרת שבוע המחול הבינלאומי מבית מרכז מחול שלם.

רוקדים בין המוצגים. מחול באגף הארכיאולוגיה במוזיאון ישראל, באדיבות מוזיאון ישראל בירושלים רוקדים בין המוצגים. מחול באגף הארכיאולוגיה במוזיאון ישראל | באדיבות מוזיאון ישראל בירושלים רוקדים בין המוצגים. מחול באגף הארכיאולוגיה במוזיאון ישראל, באדיבות מוזיאון ישראל בירושלים

לרקוד עם הירונימוס בוש

"Dancing Museums" הוא פרויקט מחקר של חמישה מרכזי מחול אירופיים ושמונה מוזיאונים מובילים בעולם, בהם הלובר בפריז, הגלריה הלאומית בלונדון וארטה סלה באיטליה, שמטרתו לחקור דרכים חדשות של אינטראקציה עם קהלים.

"הפרויקט הוא תוצאה של פרויקט אחר שנעשה לפני כמה שנים", מספר קזרוטו ל"כלכליסט". "קבוצת אמנים הוזמנה לשתף פעולה במלאות 500 שנה למותו של הצייר ההולנדי הירונימוס בוש, שם ארגנו אירועים הקשורים לציורים שלו. עברנו יחד מסע לפיתוח רעיונות ודרכים להנגיש את מורשתו לתקופתנו ונולד פרויקט עם מספר מוזיאונים בהולנד. גילינו שהרעיון לחקור מחול באווירה ייחודית של מוזיאון שונה מכל מה שעשינו לפני. זה להביא למוזיאון עבודה קיימת או ליצור חדשה במיוחד. החלטנו לבדוק איזו חוויה עוברים המבקרים במוזיאון כשקושרים את הגוף והתנועה ליצירות או לארכיטקטורה של המוזיאון. לפעמים זה לא ממש מופע אלא אינטראקציה עם הקהל".

רוברטו קזרוטו, צילום: MATTEO CARRATONI רוברטו קזרוטו | צילום: MATTEO CARRATONI רוברטו קזרוטו, צילום: MATTEO CARRATONI

צופים מעל כיסא אנושי

קזרוטו, שבין השאר עובד עם חולי פרקינסון ועם פליטים, אומר כי הקשר בין עבודת התנועה ליצירות המוצגות במוזיאון אינו הכרחי ונתון לבחירת האמנים המופיעים. "ברור שהם תמיד חוקרים מראש באיזו סביבה הם יעבדו אבל לא תמיד יש יחס ישיר. בלובר נתנו לנו לעבוד באזור המוקדש למסופוטמיה וזה היה בדיוק בתקופה שבה דאעש השמיד עבודות אמנות בסוריה, אז מובן שההקשר היווה מקור להשתקפות פוליטית על מה שקורה בעולם, והאמנים התייחסו לזה והביאו משהו מהיום לפסלים שבאו מאיראן או סוריה, וזה היה מאוד חזק. אבל לפעמים יכול להיות מצב שבו הם רק יוצרים קשר עם הקהל באמצעות תנועה, חמישה רקדנים יוצרים כיסא ומישהו שוכב עליהם והם מניעים אותו בחלל בהילוך אטי מעלה ומטה כדי לצפות בציור מזוויות שונות. זה משהו שקשה לדמיין שיקרה במוזיאון וקיבלנו על זה המון תגובות נלהבות".

אירוע הדגל של הפרויקט האמנותי בישראל, "הווה מתמשך: מחול עכשווי בארכיאולוגיה", ייערך בתקופת חנוכה (12 בדצמבר).

למשך כמה שעות במהלך אחר הצהריים יתקיימו בגלריה במוזיאון ישראל כמה מופעים שיבחנו את הקשר בין התקופות הקדומות להווה. במסגרת האירוע יעלו ההופעות כעבודות שבהן ההתחלה האמצע והסוף אינם מוגדרים.

תגיות