אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההסכם הקיבוצי החדש מחק את הרווח, והרכבת סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של כ-24 מיליון שקל צילום: ערן גרנות

ההסכם הקיבוצי החדש מחק את הרווח, והרכבת סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של כ-24 מיליון שקל

בסעיף ההכנסות נרשם גידול של 2.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והוא הסתכם בכ-609 מיליון שקל. עם זאת, הוצאות שכר גבוהות שנכפו עליה כתוצאה משני אירועים שונים, מחקו את הרווח והעביר אותה להפסד

30.11.2017, 08:58 | ליאור גוטמן

רבעון קשה ברכבת ישראל: לפי נתוני חברת התחבורה הממשלתית, כפי שדווחו שלשום (ג) בלילה לבורסה, הרבעון השלישי הסתיים בהפסד של כ-24 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של כ-22 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2016.

עיון בנתוני הרכבת מלמד שבתקופת הדיווח דווקא נרשם גידול בהכנסות, והוא הסתכם בכ-609 מיליון שקל, עליה של כ-2.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד (סך הכנסות של כ-595 מיליון שקל). הבעיה נתנה ברבעון השלישי ביטוי להוצאות שכר גבוהות שנכפו עליה כתוצאה משני אירועים שונים, מה שמחק את הרווח והעביר אותה להפסד.

לפי הרכבת עלות ההכנסות ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכמו בסך של כ- 593 מיליוני שקל בהשוואה לסך של כ- 534 מיליוני שקל בתקופה המקבילה אשתקד". הגידול בסך של כ- 59 מיליוני שקל, שהם כ-11%, נובע משני אירועים שונים. הראשון הוא גידול של כ-34 מיליון שקל בהוצאות השכר של החברה, זאת בשל מה שמכנים שם "עדכון הסכמי השכר בחברה וגידול במצבת העובדים".

רכבת ישראל, צילום: ערן גרנות רכבת ישראל | צילום: ערן גרנות רכבת ישראל, צילום: ערן גרנות

כפי שנחשף בכלכליסט, ארבעה ימים לפני סיום הבחירות האחרונות להסתדרות סגר היו"ר המכהן אבי ניסנקורן הסכם שכר חדש בחברה, שכלל לא רק תוספת של 7.75% לשכר כמו כל שאר המשק אלא גם תוספת מיוחדת של כ-2% בגין הוצאת חלק מתחזוקת הרכב למיקור חוץ (לאלסטום הצרפתית). אל תוספת אלו התווספו גם מענקי חתימה של 2000 שקל לעובד (כ-3,200 איש) כמו גם תוספת לשכר של כ-500 שקל.

למרות שבשורת ההסכם הקיבוצי המיוחד הוכרזה ב-19 במאי, החתימה בפועל הייתה בסוף יולי, כלומר קיבלה את ביטויה ברבעון השלישי של הרכבת ו"עלתה" לרכבת כאמור כ-34 מיליון שקל תוספת בהוצאות השכר. האירוע השני היה גידול של כ-11 מיליון שקל בהתחייבויות האקטואריות של החברה (הפרשות לפנסיה) שמקורה בירידת ריביות באג"ח הממשלתיות. מאחר והוצאות הפנסיה של העובדים מוצמדות לאג"ח הממשלתי (ואלו נשחקו ברבעון המדווח) נרשמה הגדלה של ההפרשות לפנסיה, כך שבשורה התחתונה שני האירועים הללו רשמו הוצאות "יש מאין" לרכבת בשיעור מצטבר של כ-45 מיליון שקל, הוא במקרה או שלא ההבדל בין שורת הרווח הנקי בין שני הרבעונים.

מכתשים איחרו בתשלום, משרד הביטחון גזר קופון על תדרים, גפני עוצר השקעות

עוד עולה מנתוני החברה שברבעון המדווח שילמה הרכבת כ-86 מיליון שקל למשרד הביטחון עבור פינוי תדרים לטובת פרויקט החשמול. מה ששוב מעלה את השאלה למה חברה ממשלתית בפיקוח משרד התחבורה צריכה לשלם למשרד אחר כסף על פינוי תדרים לטובת הציבור.

עוד עולה מנתוני רכבת ישראל שתזרימי המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת בתקופת הדוח הסתכמו בכ-8 מיליון שקל, צניחה לעומת כ-64 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברכבת מייחסים את הנתונים לירידה ברווח הנקי בין התקופות "וכן משינויים בסעיפי ההון החוזר, שכוללים, בין היתר, עלייה בסעיף הלקוחות בעיקר בשל דחייה בתשלום של לקוח מהותי לתחילת החודש העוקב". הרכבת לא מספרת במי מדובר אבל בדיקת כלכליסט מעלה שמדובר במפעל מכתשים שמעביר מטעני סחורות באמצעות הרכבת. התשלום עבור השירות נדחה ב24 שעות ונרשם במקום עד סוף ספטמבר 2017 רק בתחילת אוקטובר, כלומר ברבעון האחרון של השנה. החוסר הזה גרר עליה של כ-20% בסעיף "לקוחות" מכ-87.5 לכ-104.5 מיליון שקל רק ברבעון הנוכחי.

יצוין שלרכבת יש תזרים מזומנים שלילי בסך של כ- 11 מיליון שקל. בחברה טוענים ש"יהיו בידיה מקורות מספקים בהיקף ובעיתוי הנדרש על מנת לעמוד בהתחייבויותיה ולממן את פעילותה השוטפת בעתיד הנראה לעין", אולם לגבי פעילות הפיתוח, "נכון למועד אישור הדוח הכספי, המדינה אשר מחויבת בהסכם מול החברה טרם העבירה את המקורות הנדרשים לתשלום לספקים". מדובר בכ-125 מיליון שקל שנתקעו בוועדת הכספים של ח"כ גפני וממתינים לאישור עבור הרכבת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות