אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי ויסוצקי: "יש או עסק או משפחה" צילום: צביקה טישלר

בעלי ויסוצקי: "יש או עסק או משפחה"

בעלי ויסוצקי שלום זיידלר, חבר דירקטוריון קבוצת קרסו מכבי קרסו ויו"ר ד"ר פישר סיגל בר און על האתגרים בהעברת המושכות בחברה משפחתית

03.12.2017, 08:18 | נורית קדוש

"אחותי ואני, שכיהנו כמנכ"לים משותפים בוויסוצקי, עברנו מהמורה אחרי שאמנו נפטרה. אני רציתי להסתכל כמה שיותר רחוק ואחותי היתה שמרנית מאד, וזה לא הלך. בסופו של תהליך נפרדנו בכך שקניתי את חלקה. המסקנה שלי היתה שמינוי מנכ"ל חיצוני היא חובה" — כך תיאר שלום זיידלר, הבעלים והמנכ"ל של קבוצת ויסוצקי, את האופן שבו הוא רואה את ההתנהלות הבריאה בחברה משפחתית. זיידלר דיבר במסגרת מפגש "המהלך האסטרטגי" שנערך בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל־אביב. "אין דבר כזה עסק משפחתי", אמר זיידלר. "יש או עסק או משפחה, וכשיש משפחה אין שכל אלא הרבה אמוציות וזה מביא למחלוקות קשות".

מימין חבר דירקטוריון קבוצת קרסו מכבי קרסו בעלי ויסוצקי שלום זיידלר ויו"ר ד"ר פישר סיגל בר און, צילום: צביקה טישלר מימין חבר דירקטוריון קבוצת קרסו מכבי קרסו בעלי ויסוצקי שלום זיידלר ויו"ר ד"ר פישר סיגל בר און | צילום: צביקה טישלר מימין חבר דירקטוריון קבוצת קרסו מכבי קרסו בעלי ויסוצקי שלום זיידלר ויו"ר ד"ר פישר סיגל בר און, צילום: צביקה טישלר

מכבי קרסו, חבר דירקטוריון ביבואנית רנו קבוצת קרסו ונכדו של מייסד החברה משה קרסו, הציג דוגמה נוספת לניהול ארוך טווח של עסקים משפחתיים: "אצלי במושג חברה משפחתית מרכז הכובד הוא המשפחה ולא החברה", אמר. משה קרסו שילב את ארבעת בניו בעסקים שהקים, וב־1963, על ערש דווי, השביעם שלעולם לא יריבו. לדברי מכבי קרסו, העסקים נוהלו בהרמוניה עד להגעת הדור השלישי: "הטבע היה חזק יותר והגענו לרגע שבו האבות נדרשו להכריע אם הם אוהבים יותר את אחיהם או בניהם, שלכל אחד מהם רצונות ודרישות לשכר ולסמכויות. ישבנו תשעה בני דודים וקיבלנו החלטה שבעקבותיה בינואר 2006 כל בני המשפחה קיבלו מכתב פיטורים, פיצויים ודיבידנדים והוחלט שבני המשפחה לא יעבדו עוד בחברה. מאז אנחנו רק יושבים בדירקטוריון וצועקים".

סיגל בר און, בתו של מייסד ד"ר פישר אלי פישר המשמשת יו"ר משותף בחברה ומנהלת האחריות החברתית בה, דיברה על אפשרות אחרת להעברת המושכות לבני הדור השלישי: "אני ואחיותיי רק שלוש והילדים הם 11. נדרשנו לחשוב מה הקריטריונים ומה נכון לעסק מבחינת מבנה המניות, בעיקר במחשבה על התרחבות לעולם שמחייבת שותף אסטרטגי. בשונה מהוריי שהטילו עלינו את האחריות להחליט מה יעלה בגורל החברה, אנחנו חשות יותר מחויבות כלפי הדור השלישי ורוצות לתת הנחיות יותר ברורות".

תגיות