אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מונדיאל 2018: פיפ"א מתקשה למצוא ספונסרים צילום: אי פי איי

מונדיאל 2018: פיפ"א מתקשה למצוא ספונסרים

שישה חודשים נותרו לבעיטת הפתיחה, ובפיפ"א מתקשים למצוא חברות שמוכנות להוציא מיליוני דולרים על פרסומות ושילוט

03.12.2017, 13:20 | שירות כלכליסט

מציאת ספונסרים למונדיאל הקרוב ברוסיה מתגלה כקשה.

נבחרות מ-32 המדינות שהעפילו לטורניר גילו ביום שישי נגד מי ישחקו בטורניר, אך בעוד שנותרו שישה חודשים לבעיטת הפתיחה, בפיפ"א מתקשים למצוא חברות שמוכנות להוציא מיליוני דולרים על פרסומות ושלטים. החברות מתרחקות מאז פרצה שערוריית השחיתות ב-2015, שבה היו מעורבים בכירים בארגון כולל הנשיא לשעבר ספ בלאטר.

ספ בלאטר , צילום: איי אף פי ספ בלאטר | צילום: איי אף פי ספ בלאטר , צילום: איי אף פי

שערוריות פוליטיות שבהן מעורבת רוסיה, כולל הסנקציות בעקבות סיפוח חצי האי קרים ב-2014 וההאשמה על התערבות בבחירות לנשיאות בארה"ב, לא עוזרות גם כן.

"החוזים הגדולים עדיין נמצאים, אך במגמת ירידה", אמר פטריק נאלי, יועץ בענייני שיווק ספורט, שעבד בעבר עם פיפ"א. "החברות הגדולות מתרחקות ומוחלפות על ידי שחקנים פוליטיים".

בפיפ"א מקטלגים את הספונסרים לפי 3 קטגוריות: שותפים, ספונסרים של המונדיאל ותומכים אזוריים.

הארגון הצליח למלא בין 7-8 למקומות בקטגוריית השותפים, הקטגוריה הבכירה ביותר לקראת המונדיאל הבא. חלק מהחברות המערביות שלהן קשרים ארוכים עם פיפ"א נשארו נאמנות, ביניהם קוקה קולה, ויזה ואדידס. חברות חדשות כוללות רק את קאטר איירוויז, חברת התעופה הלאומית של מארחת המונדיאל הבא ב-2022 וחברת האנרגיה גזפרום, שבבעלות הממשלה הרוסית. חברת הנדל"ן הסינית וונדה גרופ היא ספונסרית בכירה חדשה נוספת.

קטגוריית הספונסרשיפ השנייה רק חצי מלאה, עם חברות ותיקות כמו מקדונלד'ס ובאדוויזר, אליהן הצטרפו שתי חברות סיניות: יצרנית הסמארטפונים Vivo ויצרנית מוצרי האלקטרוניקה הייסנס.

מנגד, נטשו החברות המערביות קונטיננטל, קסטרול וג'ונסון אנד ג'ונסון, שהחליטו ב-2015 לא לחדש את החוזים שלהם.

בכל מקרה, האתגר הגדול ביותר שעומד בפני פיפ"א הוא מציאת תומכים אזוריים לקטגוריה השלישית. יש 20 ספונסרים לחמישה אזורים. עד כה רק חברה אחת חתמה להענקת חסות למונדיאל 2018: אלפא בנק הרוסי.

בפיפ"א אמרו כי הם מצפים להחתים חברות נוספות בשנה הבאה, אך לא פירטו מעבר לכך. "זה לא אסון פיננסי עבור פיפ"א או המונדיאל, אך ברור שחלק מהזוהר התעמעם", הוסיף נאלי.

נראה שפיפ"א מתקשה להתגבר על פרשת השחיתות, גם שנתיים לאחר שנחשפה. בכירים בארגון עדיין עומדים לפני משפט בניו יורק.

"הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא למתג מחדש", אומר נאלי לגבי פיפ"א. "הם כל הזמן אומרים שהארגון השתנה, אך האם זה באמת קרה? עליהם להחזיר את האמון והם לא מצליחים לעשות את זה עם השם שיצא לפיפ"א".

ברוסיה מצפים ל-500 אלף תיירים

המונדיאל אמור להכניס לרוסיה עד 500 אלף תיירים, שבממוצע יוציאו 31% על כרטיסי האשראי שלהם מאשר תיירים רגילים. את הנתונים סיפקה ויזה, שותפת התשלומים הרשמית של פיפ"א, שפרסמה תחזיות לגבי הנסיעות וההוצאות במונדיאל 2018.

בחודשים יוני – יולי לרוב מבקרים ברוסיה 4.3 מיליון תיירים. ויזה מעריכה כי הנתון הזה יצמח בין 300-500 אלף (עלייה של בין 6-10%), כש-69% מהמבקרים יגיעו מאירופה, 12% מאזור אסיה והפסיפיק ו-8% מאמריקה.

מלבד התוספת של האנשים, לפי הניסיון של מונדיאל ברזיל ב-2014, הם צפויים להוציא בממוצע 31% מהרגיל: 25% יותר במסעדות, מעל 10% יותר על תחבורה (על אף שיהיו אופציות של נסיעה בחינם שיספקו הערים המארחות) וקרוב ל-10% על לינה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות