אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המדינה מכרה את נמל ת"א בחמישית משוויו" צילום: דוד הכהן

"המדינה מכרה את נמל ת"א בחמישית משוויו"

בעלי מניות המיעוט של נמל תל אביב תובעים את העירייה ואת המדינה בטענה שהן הנמיכו את שווי הנכס, מהלך שפוגע בהם במו”מ על מכירת אחזקותיהם

12.12.2017, 09:22 | דותן לוי וזוהר שחר לוי

בעלי מניות מיעוט בחברת אוצר מפעלי ים, המנהלת את נמל תל אביב, הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד החברה, המדינה ועיריית תל אביב בטענה כי קופחו בעסקה שבה המדינה מכרה לעירייה מניות בחברה. עוד נטען כי במשך שנים התנהלה החברה בחוסר שקיפות כלפיהם ומנעה מהם דיבידנדים, אף שהכנסות החברה מהנמל מסתכמות בכ־20 מיליון שקל לשנה.

קראו עוד בכלכליסט

בשנה שעברה רכשה עיריית תל אביב מהמדינה 82.2% מהמניות בחברת אוצר מפעלי ים תמורת 175 מיליון שקל, סכום המשקף לכאורה שווי חברה של 210 מיליון שקל. בתביעה, שהוגשה על ידי עורכי הדין חיה ודוד מנע ממשרד מנע ושות’ ועו”ד אריה סוכובולסקי, טוענים בעלי מניות המיעוט כי מדובר במצג שווא, שממנו נהנות המדינה והעירייה. התובעים צירפו לכתב התביעה חוות דעת שמאית, שלפיה שווי קרקעות הנמל שנמכרו לעיירייה עומד על 1.02 מיליארד שקל. למרות זאת, טוענים התובעים, העירייה מנהלת עמם משא ומתן לרכישת חלקם לפי שווי חברה ששיקפה העסקה שנחתמה עם המדינה.

עד 2016 היתה השליטה בחברה בידי המדינה, שהחזיקה 82.2% ממניותיה, והיתר מוחזק עד היום בידי בעלי מניות פרטיים, שעמם נמנים גם התובעים. בשנה שעברה מכרה המדינה את חלקה בחברה לאתרים, חברה בבעלות מלאה של עיריית תל אביב — כחלק מהפרדת אחזקות בין המדינה לעירייה. טענת התובעים היא שבמסגרת הפרדת אחזקות המדינה בחברות משותפות עם עיריית תל אביב נעשו קיזוזי תמורות שבמסגרתם הונמך שוויו של הנמל. התמורה על מניות נתיבי איילון, חברת אתרים והחברה לפיתוח העיר העתיקה יפו שהמדינה רכשה מהעירייה קוזזה עם התמורה על נמל תל אביב שהמדינה מכרה לעירייה.

טענה נוספת של בעלי מניות המיעוט היא שבנוסף ל־175 מיליון השקל המדינה שילמה לעיריית תל אביב עוד 238 מיליון שקל, אלא שהם הוגדרו כדמי חכירה מהוונים עבור הקרקע של נמל תל אביב, בעת שלמעשה מדובר בסכום שהיה חלק בלתי נפרד מהעסקה.

נמל תל אביב. עסקאות קיזוז שונות בין המדינה לעירייה הנמיכו את שווי הקרקע , צילום: אוראל כהן נמל תל אביב. עסקאות קיזוז שונות בין המדינה לעירייה הנמיכו את שווי הקרקע | צילום: אוראל כהן נמל תל אביב. עסקאות קיזוז שונות בין המדינה לעירייה הנמיכו את שווי הקרקע , צילום: אוראל כהן

"הערכת שווי הנמל נמוכה אף ששוויו עצום”, אמר עו”ד דוד מנע. “העירייה הרוויחה הרבה כסף על עסקת הנמל, ובמקום שיחולקו דיבידנדים לבעלי המניות הם נמנעו מלעשות כך ולבעלי מניות המיעוט, אותם צאצאים של בעלי המניות ההיסטוריים, אין אפילו נציגות בדירקטוריון. זה מצב אבסורדי. מי שרכש את המניה בזמנו יכול היה לרכוש בכסף בית, ואילו עתה מציעים לכל בעל מניה סכום זעום בעבור המניה שהוא קיבל בירושה. בעלי מניות המיעוט יתנגדו להשלמת עסקת המכירה עד שיפוצו כראוי".

מניות נמל תל אביב נרכשו בשנות השלושים של המאה הקודמת, אז הוקמה חברת אוצר מפעלי ים, שהקימה את נמל תל אביב, לאחר שנמל יפו נחסם לתנועת תושבים יהודים בשנות החרם הערבי. החברה ביקשה מתושבי תל אביב היהודים לרכוש בה מניות כדי לסייע להקמת הנמל העברי הראשון. התושבים אכן התגייסו ורכשו מניות. עם השנים הפך הנמל למקום בילוי, תיירות ועסקים משגשג ושוויו זינק בהתאם.

מעיריית תל אביב נמסר: “שווי מפעלי ים נקבע על ידי מעריכים מקצועיים מטעם העירייה והמדינה ומשקף את שווייה האמיתי. אף שמבחינה משפטית לא נדרש אישור של בעלי מניות המיעוט למהלך, המדינה והעירייה הסבירו באריכות את כל מהלך העסקה באסיפה הכללית. כשתתקבל התביעה תשיב העירייה כנדרש”.

תגיות