אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היפניות נוסעות רחוק מישראל צילום: אוראל כהן

היפניות נוסעות רחוק מישראל

האיחוד האירופי ויפן מגבשים הסכם לביטול מכסים, הכולל מכוניות. המהלך צפוי להקטין את היצע הרכבים היפניים שיגיע לארץ

12.12.2017, 08:33 | תומר הדר

האיחוד האירופי ויפן הצליחו בסוף השבוע לגבש קווים מנחים להסכם סחר חופשי, הכולל גם מכוניות וחלקי חילוף. על פי ההסכם המתגבש בין הצדדים, שיצא לפועל ברבעון הראשון של 2018, יבוטלו מסי הקנייה שמוטלים כיום על מכוניות יפניות וחלקי חילוף בגובה 10% ו־3% בהתאמה.

28 מדינות צפויות ליהנות מן ההסכם, שיהווה את אחד מאזורי הסחר החופשי הגדולים בענף הרכב. ראש הממשלה היפני שינזו אבה מיהר לשבח את ההסכם, שיאפשר ליצרני הרכב היפנים לייצא יותר מכוניות לאירופה: "יפן והאיחוד האירופי ישלבו ידיים לבניית אזור סחר חופשי שיהוה מודל כלכלי לקהילה הבינלאומית למאה ה־21". יפן מצדה תאפשר מעבר סחורות מאירופה, ותבטל את מס הקנייה המוטל על גבינות ויין בגובה 30% ו־15% בהתאמה.

מפעל טויוטה. 28 מדינות ייהנו מהסחר החופשי, צילום: בלומברג מפעל טויוטה. 28 מדינות ייהנו מהסחר החופשי | צילום: בלומברג מפעל טויוטה. 28 מדינות ייהנו מהסחר החופשי, צילום: בלומברג

להערכת גורמים בענף הרכב הישראלי, המהלך הזה צפוי להביא להגדלת החשיפה של היצרניות היפניות לאירופה, ולהזנחת השוק הישראלי, כלומר להקטנת היצע הרכבים היפניים שיגיעו לארץ.

כיום יצרני הרכב היפנים מייצרים מכוניות ביפן אבל גם באירופה. טויוטה מייצרת בצרפת, ניסאן בבריטניה והונדה וטויוטה מייצרות בטורקיה, בנוסף למפעלים שלהן ביפן.

כיום יצרניות רכב כגון מאזדה נהנות מביקושים ערים באירופה, שמקטינה את ההיצע הזמין לישראל ומעלה את מחירי המכוניות ליבואן הישראלי. לצד העלייה בדרישה למכוניות יפניות בשווקים באירופה, במיוחד לנוכח השפעות הברקזיט, עלול להיווצר גם מצב שהיצרניות היפניות יפחיתו את הייצור במפעלים באירופה, מה שעלול לייצר בעיית הקצאות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הסכמי סחר
האירופים יורים לעצמם ברגל ... לפני כשלוש שנים נחתם הסכם סחר בין האיחוד האירופי לדרום קוריאה. התוצאה: מכוניות קוריאניות (שמיוצרות בקוריאה) הוזלו והפכו תחרותיות יותר על חשבון התוצרת המקומית האירופית. מן העבר השני לא חל גידול משמעותי במכירות כלי רכב מתוצרת אירופית בקוריאה. זה בדיוק מה שיקרה עם יפן שמאוד קנאית "ליצרני הבית" שלה. בנוסף, המכסים הובילו את היצרנים היפנים והקוריאנים לפתוח מפעלים באירופה שמספקים תעסוקה במדינות האיחוד. כעת יעדיפו לייצר ביפן כדי לחזק את הכלכלה המקומית ולשלוח לאירופה. בישראל לעומת זאת אין תעשיית רכב ממשית, להוציא שני מפעלי הרכבה של אוטובוסים המשתמשים בשלדות, מנועים וגירים מחו"ל, שמוחזקים מלאכותית ע"י הזמנות במימון ממשלתי. ולכן לא ברור מדוע המדינה מטילה מכס בשיעור 7% על כלי רכב שהרי מכס בהגדרתו נועד להגן על ייצור מקומי. בהיעדר ייצור מקומי הוא הופך לסתם עוד מס אלא שתוספת המס יוצרת אפליה בין רכב המיובא לישראל מארה"ב/אירופה לעומת רכב המיוצר ביפן, סין או קוריאה. זה פוגע בתחרות ויוצר עיוותים. על הממשלה לבטל כליל את המכס המוטל על כלי רכב.
חכם חנוכה  |  13.12.17