אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפשר היה לצמצם את פקקי התנועה צילום: יואב דודקביץ

אפשר היה לצמצם את פקקי התנועה

הבחירה של השר כחלון להפחית מכסים מעידה קודם כל על מחשבה קצרת טווח, בלי טיפת דאגה למחר

12.12.2017, 13:44 | ליאור גוטמן

הבשורה של שר האוצר משה כחלון על הפחתת המכסים של מוצרי הצריכה תגרור קולות שמחה בציבור. יוקר המחיה פה לפעמים בלתי נסבל, וכל מי שעובר בסופרמרקטים בחו"ל ורואה את פערי המחירים לא יכול שלא לתהות לגבי עומק הקופון שגוזרות הרשתות.

עם 800 מיליון השקלים הללו באמת אפשר להוזיל את הטלוויזיות, את המנורות ואת מערבלי המזון, אבל אפשרות אחרת היא לנסות ולשפר את מצב התחבורה במהלך שיועיל לציבור בטווח הארוך, יצמצם את מכת הפקקים בערים ויגדיל דרמטית את הפריון במשק. כחלון יכול היה גם לקדם סבסוד גדול יותר של נסיעות בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות מוחלשות או לאנשים שמתנדנדים לגבי אחזקת הרכב שלהם. מהלך כזה היה מוציא יותר אנשים לעבודה, מפחית את מספר המכוניות על הכביש ומצמצם את זיהום האוויר.

פקק תנועה בנתיבי איילון , צילום: יאיר שגיא פקק תנועה בנתיבי איילון | צילום: יאיר שגיא פקק תנועה בנתיבי איילון , צילום: יאיר שגיא

אפשרות שלישית היתה לממן את הניסוי המוצלח נעים לירוק, שמשרד התחבורה בולם בכל כוחו. מדובר בפיילוט חדשני שלפיו בעלי מכוניות יקבלו כסף מזומן לחשבון הבנק בכל פעם שיבחרו לנסוע בכביש שלא בשעות העומס. בשלב הראשון של הניסוי, שבוצע בשלוש השנים האחרונות, 400 מתוך 1,200 המשתתפים סיימו עם יתרה בתקציב ורשמו ירידה של 16.4% בנסיעות בשעות העומס.

אבל הבעיה היא שהמסים שמשלמים בעלי מכוניות על רכישתן ועל דלק הכניסו למדינה 40 מיליארד שקל בשנה שעברה, והם בבת עינו של משרד האוצר. מבקר המדינה כתב כבר לפני שלוש שנים שהמסים הללו "משמשים מקור הכנסה לא מבוטל עבור המדינה ועלולים להקטין את המוטיבציה לפעול לצמצום מספר כלי הרכב הפרטיים והשימוש בהם".

הבחירה של כחלון מעידה קודם כל על מחשבה קצרת טווח, בלי טיפת דאגה למחר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות