אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפורמולה 1 הפסידה 160 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של העונה צילום: איי אף פי

הפורמולה 1 הפסידה 160 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של העונה

קבוצת מרוצי המכוניות רשמה הכנסות של 1.213 מיליארד דולר, אולם דיווחי החברה על הפסדים שנגרמו לה כתוצאה מרכישת שיווק האליפויות מ-FIA הכניסו אותה לבעיות שהשפעתן ניכרת לא רק על הנייר

14.12.2017, 19:09 | שירות כלכליסט

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפורמולה 1 רשמה הפסדים של 160 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

אף שדווח כי ההפסדים נובעים מהשקעות אחרונות בתחרות, בפועל הם קשורים לסיבה בסיסית יותר מכך: חברת ההשקעות מקולורדו ליברטי מדיה קורפוריישן רכשה בינואר את החברה האם של הפורמולה 1, דלתה טופקו, עבור 4.6 מיליארד דולר, ומאז היא נסחרת בנאסד"ק תחת הסימן FWONK. מחיר המניה משקף את התוצאות של קבוצת פורמולה 1, אוסף של נכסים קשורים שבבעלות ליברטי, וכוללים גם את דלתה טופקו. עד לאחרונה מצבה הפיננסי של החברה היה חסוי.

דלתה טופקו עצמה רשומה באי ג'רזי, שאינו מחייב פרסום דו"חות פיננסיים שנתיים, שלא לדבר על תוצאות הרבעונים הנדרשים על ידי נאסד"ק. בהתאם, ההנפקה של קבוצת פורמולה 1 מפנה זרקור למנוע הפיננסי המונח מתחת למכסה של סדרת מרוצי המכוניות, וחשפה כי הם עדיין משלמים את המחיר עבור יהלומי הכתר.

עבור תשעת החודשים עד סוף ספטמבר השנה, קבוצת פורמולה 1 רשמה הכנסות של 1.213 מיליארד דולר, שנבעו ברובן מארבעה מקורות. המקור העיקרי הוא תשלומים על אירוח מרוצים, המייצגים סביב 36% מכלל ההכנסות. 33% מההכנסות נובעות מחוזי השידור השייכים לסקיי ספורטס בבריטניה ולפוקס ספורטס בפאן אסיה. מקור ההכנסה השלישי, שחולש על 16% מגיע ממקורות שונים, בראשם מכירות כרטיסים לחברות. לבסוף, 15% מההכנסות מגיעות ממפרסמים וספונסרים כמו יצרנית השעונים רולקס וחברת התעופה אמירייטס.

מטוס של אמירייטס, אחת מהספונסריות של המרוצים, צילום: emirates מטוס של אמירייטס, אחת מהספונסריות של המרוצים | צילום: emirates מטוס של אמירייטס, אחת מהספונסריות של המרוצים, צילום: emirates

אולם, במקביל להכנסות יש גם לא מעט הוצאות. ההוצאות המנהליות השוטפות עלו ב-19% לעומת תשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה, ועומדות על 146

מיליון דולר. לפי המסמכים שהוגשו לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), הסיבה לכך היא "עלויות אישיות גבוהות יותר כתוצאה מיותר עובדים בשל הרכישה על ידי ליברטי".

כפי שדיווחו בפורבס, בליברטי מתכננים להכפיל את כוח האדם בפורמולה 1, שעמד על 367 עובדים בשנה שעברה. לשם כך העבירו את המטה של הפורמולה 1 למתחם משרדים יוקרתי באחד האזורים הנחשבים של לונדון. עלויות נוספות קשורות ליוזמות חדשות כמו תצוגה ברחובות לונדון לקראת מרוץ הגרנד פרי הבריטי שנערך ביולי.

העלייה בהוצאות השוטפות פוגעת ברווח, וזה בתורו פוגע בסכומים שמקבלות הקבוצות בכספי זכייה. ביחד, הקבוצות קיבלו 68% מהרווח של דלתה טופקו, כך שעבור תשעת החודשים הראשונים של השנה, החלק שלהןם הצטמצם ב-41 מיליון דולר ל-650 מיליון דולר. אך זה לא מפסיק שם.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017, קבוצת הפורמולה 1 הוסיפה 186 מיליון דולר נוספים להוצאות שלה, כך שהעלות הכוללת של ההכנסות הסתכמה ב-836 מיליון דולר. כאן מגיע העוקץ. ההנחה הרווחת היא שכספי הזכייה היא העלות הגדולה ביותר של המרוצים. ההנחה הזו נכונה כשמחשבים את התשלומים לכל הקבוצות. אולם, ההוצאה הגדולה ביותר שעומדת לבדה היא 295 מיליון דולר בפחת (amortization), והגורמים שהובילו לכך החלו לפעול 16 שנים לפני שליברטי קיבלה את המפתחות לפורמולה 1.

פחת הוא מונח חשבונאי שמתייחס לתהליך של הקצאת העלות של נכס לא מוחשי לאורך תקופה של זמן. בקצרה, אם תאגיד רוכש נכס, ההוצאה הזו צריכה להיות מוצהרת לאורך זמן בדו"חות הפיננסים ולא להירשם כהוצאה בודדת בשנה שבה הרכישה בוצעה. הכלל חל רק על נכסים בלתי מוחשיים כמו קניין רוחני וזכויות חוזיות, שהם הדלק שממשיך להניע את הגלגלים של דלתה טופקו.

הנכס המוערך ביותר של החברה הוא הזכויות המסחריות של אליפות הפורמולה 1. הזכויות הללו מוחזקת ישירות על ידי החברה הבת של דלתה טופקו, פורמולה וון וורלד צ'מפיונשייפ (FOWC) שרשומה בבריטניה. החברה יכולה למכור את הזכויות לארח, לשדר ולהעניק חסות למרוצים, וכן היא משמשת כאחראית למכירת חבילות האירוח לחברות (official corporate hospitality outfit).

מירוץ מכוניות פורמולה 1, צילום: איי אף פי מירוץ מכוניות פורמולה 1 | צילום: איי אף פי מירוץ מכוניות פורמולה 1, צילום: איי אף פי

FOWC זכתה ברישיון בלעדי לשיווק האליפות עד סוף 2110 במסגרת הסכם של 100 שנים שהחל ב-2011. היא רכשה את הזכויות מהרגולטור של הפורמולה 1, Fédération Internationale de l’Automobile  -FIA - עבור 313.7 מיליון דולר ב-2001. כשהחוזה נכנס לתוקף השווי שלו עמד על 5.5 מיליארד דולר, כך לפי ההצהרות הפיננסיות של החברה. בשלב הזה הפחת החל להצטבר. ב-2011 ירידת הערך על ההסכם עם ה-FIA הסתכמה ב-425 מיליון דולר, שהותירו 5.1 מיליארד דולר מהשווי. העבודה עוד רחוקה מלהסתיים.

ההצהרות הפיננסיות של קבוצת F1 מצביעים על כך שההוצאות על פחת בהסכם עם FIA הסתכמו ב-215 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. בנוסף להוצאות השוטפות שעומדות על 146 מיליון דולר, 650 מיליון דולר בכספי זכייה ו-186 מיליון דולר בעלויות אחרות, כלל ההוצאות של קבוצות פורמולה 1 עומדות על 1.277 מיליארד דולר, שהותירו אותה עם הפסד תפעולי של 64 מיליון דולר. וזוהי רק ההתחלה.

בשלב הבא היו תשלומי ריבית של 175 מיליון דולר לכיסוי חובות הבנקים של דלתה טופקו וההלוואות שבהן השתמשה ליברטי מדיה כדי לקנות את החברה. לאחר מכן, קבוצת פורמולה 1 הרוויחה 63 מיליון דולר מההכנסות של חברות בת, ורווחים נוספים בגובה 16 מיליון דולר. אך אז הגיעה ההשפעה של עסקאות פיננסיות עם 105 מיליון דולר של הפסדים ממומשים ולא ממומשים על כלים פיננסים ו-43 מיליון דולר ברווחים לא ממומשים על הריבית.

כתוצאה מכך נשארה החברה עם הפסד לפני מס של 222 מיליון דולר, כך שהיא לא נדרשה לשלם מס. למעשה, היא קיבלה החזר של 64 מיליון דולר. בעקבות זאת, השורה התחתונה עמדה על 158 מיליון דולר, עם הפסד נוסף של 2 מיליון דולר על הנכסים שאינם בשליטתה. התוצאה הסופית היא שהחברה רשמה הפסד של 160 מיליון דולר, אך לולא הפחת היא הייתה ברווח של 135 מיליון דולר.

זה אולי נשמע כאילו פחת הוא רק כלי חשבונאי , אך אין פירוש הדבר שההשפעה שלו היא רק על הנייר.

אם חברה פרטית מפחיתה לאורך זמן את השווי של נכס לא מוחשי, ההנהלה יכולה פשוט להכין לבעלי המניות הצהרות פיננסיות שלא כוללות את ההשפעה של התהליך ומציגות שורה תחתונה מותאמת. אולם, זו לא פעולה פשוטה עבור ההנהלה להסיר שורות מההצהרות הפיננסיות של מניה נסחרת, שכן עליהם לציית לתקנות דיווח קבועות.

בעקבות זאת, החברה דיווחה על הפסדים מנופחים, שעלולים להשפיע על תאבון המשקיעים למניה. כשהם פרסמו ב-9 בנובמבר את התוצאות הפיננסיות של הרבעון השלישי, מחיר המניה של FWONK זינק ל-38.69 דולר, אך נפל בהתמדה ב-8.1% בששת הימים הבאים. מאז, המניה התחזקה ונחלשה שוב וסגרה ביום שישי על 35.85 דולר.

כשכל כך הרבה כוחות שוק נמצאים בפעולה, קשה לומר בוודאות מה גרם לנפילה במחיר המניה לנוכח ההכרזה על ההפסדים. אולם, אין שום ספק שאם מניה שורפת מאות מיליוני דולרים בהפסדים, היא לא מעוררת תחושת ביטחון, לא משנה מה הסיבה להפסדים.

לפי המסמכים שהוגשו, להסכם עם FIA היה שווי של 3.5 מיליארד דולר, נכון לסוף ספטמבר, כך שיעבור עוד זמן מה לפני שקבוצת פורמולה 1 תוכל לבלום את ההוצאות על פחת. היא צפויה לשלם בסביבות 215 מיליון דולר בשנה הבאה, כך שהיא תידרש להעלות את הרווח התפעולי שלה לפחות בסכום הזה רק כדי לנטרל את ההשפעה הזו. אך אם זה לא יקרה, ההפסדים רק ילכו ויגדלו.

תגיות