אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגיה חדשה: המכונית שלנו תספר לנו על עצמנו

טכנולוגיה חדשה: המכונית שלנו תספר לנו על עצמנו

בזכות טכנולוגיה חדשה יוכל בקרוב הרכב שלנו לדעת אם אנחנו עייפים, שיכורים או סתם במצב רוח רע

17.12.2017, 08:44 | סיון אבוקאי

המלחמה של יצרני הרכב בצמצום מספר ההרוגים כתוצאה מתאונות הדרכים מגייסת אליה טכנולוגיות שעד כה שימשו בעיקר ספורטאים או אנשים חולים - המחשוב הלביש, שנועד להיות מקושר לאינטרנט כשהוא צמוד לגוף ובזמן תנועה, מעדכן מיקום ופועל עצמאית באמצעות מגוון סנסורים.

בחיבור בין תעשיית הרכב לביגוד הלביש, הפתרונות המוצעים כיום מיושמים בעיקר כדי למנוע את תאונות הדרכים, אך גם לסייע לצוות הרפואי להגיב מהר ככל שניתן כדי לצמצם את התמותה לאחר מכן.

הסוד הוא בזיעה

בכנס שנערך ביום רביעי האחרון על ידי המכון הישראלי לחדשנות, מוקד הדיון היה רפואה מונעת של תאונות הדרכים בתעשיית הרכב: “מספר התאונות עולה מידי שנה ותעשיית הרכב מנסה לתת לכך מענה. אנו מנסים לעשות את החיבור גם לקהילת הבריאות הדיגטלית על מנת לסייע במניעה ובטיפול מהיר בשעת חירום. זהו צורך שעלה מתוך ישיבה עם יצרני הרכב כמו גם הרופאים”.

סימולציה של קריאת מצב הלחץ של הנהג על פי סנסורים של חברת נטירא סימולציה של קריאת מצב הלחץ של הנהג על פי סנסורים של חברת נטירא סימולציה של קריאת מצב הלחץ של הנהג על פי סנסורים של חברת נטירא

חברת נטירא, שהחלה את פעילותה באוניברסיטה העברית בירושלים, מתמחה בטכנולוגיה המבוססת על חיישני זיעה. החברה פיתחה מוצר שמאפשר לזהות ולהתריע על התנהגות חריגה כמו עייפות, מצב שיכרות או השפעת סמים על ידי ניטור פעילות בלוטות הזיעה.

"בתחילה הסנסורים שפיתחנו היו מיועדים לניטור מדדים פיזיולוגיים בסיסיים בכל זמן ובכל מקום בבית או במכונית: בכיסוי המושב, בחגורה, בדש בורד", אומר הסמנכ"ל ג'ייסון רוד, "אך המהפכה האמיתית בפיתוח החדש היא היכולת לנתח את מצבם הכללי של הנוסעים. אדם לא תמיד מרגיש את ההשפעה של שתיית כוס בירה אחת או של עייפות מצטברת, ואנחנו רוצים לאותת לנהג שהוא נמצא במצבי סיכון גם כשהוא מאמין שהוא צלול".

חברת Endovitech פיתחה סנסורים המשדרים הערכה רפואית של הנוסע בתוספת סיוע במתן מידע רפואי לצוות המטפל בזמן אמת. המידע יועבר לאחר שהסנסורים אשר נמצאים ברחבי הרכב יקלטו את מהות הפגיעה שהתרחשה וניתוחה בהתאם ליושבי הרכב.

"על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של האיחוד האירופי, 44% מהמטופלים מתים במהלך תקופת האשפוז, מכיוון שהיו נתונים שלא אותרו מיידית בעת הפינוי", אומר המנכ"ל והמייסד השותף איתי בנגד. "אנחנו רוצים להנגיש את המידע הרפואי באופן מיידי לצוות החירום ולרופאים במרכזי

טראומה בבתי החולים ולחסוך להם זמן טיפול יקר".

האוטו ידע לפנינו

חברת Biometrics פיתחה פלטפורמה המזהה תנועות ננומטריות ומתרגמת אותן למדדים שונים. ערן הוכשטטר, מנהל פיתוח עסקי, מסביר: "באפשרותנו לזהות פרמטרים רפואיים כמו דופק, מצב לב, רמת עצבנות ולחץ דם. אם נקבל איתות בעייתי, נשקול לכבות את מערכות הרכב, ולהתריע לגורם אכיפה רלבנטי. מערכות אלו קולטות את שגרת יומו של המשתמש ומדדי הגוף התקינים שלו, וברגע שיש סטייה אפשר גם לשדר לרופאים על בעיה שהתפתחה".

יחד עם היתרון הברור של טכנולוגיות אלו בשמירה על בריאות הנהג, קיים גם סיכון מאיסוף מידע אישי רב על הנהג הכולל מדדים רפואיים ומידע לגבי הרגלי הנסיעה וההתנהגות ברכב. השאלה על איסוף הנתונים הבלתי פוסק אל מול הגנת הפרטיות אכן בוערת, אך מכיוון שהתחום עדיין בשלביו הראשונים, טרם ניתנה על כך תשובה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות