אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות ההגבלים: התאחדות סוכני הנסיעות חסמה מעבר של עובדים צילום: נמרוד גליקמן

רשות ההגבלים: התאחדות סוכני הנסיעות חסמה מעבר של עובדים

על פי הרשות, סעיף בתקנון האתיקה של התאחדות סוכני הנסיעות הנוגע למעבר של עובדים בין סוכנויות הגביל את התחרות על העסקתם. הרשות שוקלת כעת להטיל קנסות מנהליים על ההתאחדות ועל הסוכנויות דיזנהאוז ואמסלם

18.12.2017, 12:34 | תומר גנון
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה אתמול (א') להתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, לסוכנויות הנסיעות אמסלם תיירות ונופש ודיזנהאוז בי.טי.סי ולנושאי משרה בהן, כי היא שוקלת לקבוע כי ההתאחדות קבעה קו פעולה של איגוד עסקי שהגביל את התחרות על העסקת עובדי סוכנויות נסיעות.

קראו עוד בכלכליסט

קו הפעולה עולה לכאורה, כך עולה מהודעת הרשות, לכדי הסדר כובל אסור. הממונה שוקלת לקבוע, כי גם אמסלם ודיזנהאוז הצטרפו להסדר. הממונה הודיעה כי היא שוקלת להטיל קנסות מנהליים של 126 אלף שקל על ההתאחדות, 1.07 מיליון שקל על אמסלם, ו-720 אלף שקל על דיזנהאוז. כמו כן, היא שוקל להטיל עיצומים של כ-150 אלף שקל על נושאי משרה בגופים האמורים.

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, צילום: נמרוד גליקמן עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים | צילום: נמרוד גליקמן עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, צילום: נמרוד גליקמן

על פי הודעת הרשות, ההפרות נוגעות לפעולות בהן נקטה ההתאחדות במטרה לאכוף "כללי אתיקה" שהיו קבועים אז בתקנון ההתאחדות, שאסרו על שידול עובדים של מתחרים החברים בהתאחדות ועל ניהול מו"מ עמם ללא הסכמת המעסיק הנוכחי שלהם.

על פי הודעת הרשות, פעולות האכיפה של כללי האתיקה שנקטה ההתאחדות נערכו על רקע תלונות שהגישו אמסלם ודיזנהאוז על תלמה נסיעות ותיירות, לפיהן האחרונה הפרה את כללי האתיקה ובפרט את הכללים האוסרים על שידול עובדים ועל פנייה ללקוחות. בעקבות כך, הוקמה תת ועדה לאתיקה לבירור הנושא, שערכה בירורים שונים, ובסופו של דבר המליצה לועד ההתאחדות להשהות את חברותה של תלמה בהתאחדות - המלצה שלא התקבלה בסופו של ההליך.

הוראות תקנון ההתאחדות שאסרו על שידול עובדים, יחד עם הסנקציות הצפויות למי שהפר אותן (לרבות סילוק מההתאחדות שמשמעותו, בין היתר, מניעת גישה למכרזים), עלו, לכאורה, כדי קו פעולה שקבע איגוד עסקי לחבריו העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים שבין חברי האיגוד.

על פי הודעת הרשות, הוראה נוספת בתקנון אסרה על ביצוע פניה ללקוחות פוטנציאליים מסוימים באמצעות עובד אשר פרש או פוטר מהעבודה אצל חבר עמותה מתחרה. כך לכאורה נמנע מעובדים להציע למעסיקים פוטנציאליים ליהנות מהקשרים שפיתחו במהלך עבודתם עם לקוחות אותם שירתו. זאת ועוד, קו הפעולה צפוי היה להביא לכך שכל הסכמי ההעסקה יקבעו הוראות המונעות מהעובד לפנות ללקוחות גם במקרה שיבקש להקים סוכנות נסיעות חדשה בעצמו. על כן, גם הוראה זו בתקנון עלולה היתה לפגוע בתחרות בין סוכנויות הנסיעות על העסקתם של סוכני נסיעות ואף להקים חסם כניסה לענף.

החלטת הממונה כפופה לשימוע.

מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסר: "ההתאחדות מופתעת ביותר מכוונת הממונה להטיל קנס מינהלי בשל קיומם של כללי אתיקה ארכאיים בתקנון, שלא זו בלבד שאושרו בעבר על ידי הממונה על הגבלים עסקיים עצמו, אלא גם שהרשות בחנה שוב במהלך השנים ולא מצאה בהם כל קושי. החלטת הממונה תמוהה במיוחד, כאשר כללים אלה לא נאכפו מעולם, וההתאחדות אף החליטה ביוזמתה, ולפני כל פניה מהרשות, לבטלם.

"ההתאחדות דוחה כל טענה כי היא או מי מטעמה, נהגו שלא כשורה, ואינה מוכנה להטלת כל חבות בעניין זה. ההתאחדות מצרה על כך, שבמקום לציין לחיוב את התנהלות ההתאחדות במקרה זה, בוחרת הרשות לבזבז את משאביה, ואת משאבי ההתאחדות וסוכני הנסיעות, בהליך משפטי בגין עניין זה, שאין בו כל פגיעה בציבור או אינטרס ציבורי".

דיזנהאוז-בי.טי.סי מסרה בתגובה: "החברה משוכנעת שלא נפל כל פגם בהתנהלותה ומאמינה כי בעקבות הליך השימוע, גם הממונה תשתכנע בכך".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות