אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קסטרו גילתה שמעיין הנעורים נמצא בהודיס ולא באינטרנט  צילום: אביב חופי

ניתוח כלכליסט

קסטרו גילתה שמעיין הנעורים נמצא בהודיס ולא באינטרנט

בעוד המתחרות מנסות להמציא עצמן מחדש באמצעות חנויות מקוונות, רשת האופנה הוותיקה השקיעה השנה 200 מיליון שקל בקבוצת הודיס, ויותר מהכפילה את מספר הסניפים בקניונים. ועם הנעורים הגיעה גם קפיצה של 13% ברווח התפעולי ב־2017

19.12.2017, 07:14 | יניב רחימי

רוב רשתות האופנה הבורסאיות העמיקו בשנה האחרונה את חדירתן לתחום המכירות באינטרנט. פוקס השיקה את אתר האינטרנט הרב מותגי — טרמינל X – שהיקף ההשקעה בו בחמש שנות ההפעלה הראשונות מוערכת ב־40 מיליון שקל, וגולף כבר נערכת להנפקת החברה־הבת עדיקה, שמתמחה במכירות ברשת האינטרנט.

קראו עוד בכלכליסט

אך בזמן שמתחרותיה משקיעות בתחום הסחר האלקטרוני, קבוצת קסטרו דווקא פעלה ב־2017 בניגוד למגמה, ויותר מהכפילה את מספר החנויות שלה בקניונים ובמרכזי הקניות. קבוצת קסטרו, שבשליטת (70%) משפחות קסטרו ורוטר, השלימה לפני כשנה שתי עסקאות שבמסגרתן השקיעה 200 מיליון שקל בחמש חברות מקבוצת הודיס. בינואר השנה קסטרו רכשה 50% מרשת אורבניקה בתמורה להשקעה של 90 מיליון שקל ברשת האופנה, אחרי שבאוקטובר אשתקד היא רכשה 26.4% מהחברות הודיס, קרולינה למקה, טופ טן ואקססורייז בתמורה ל־107 מיליון שקל במזומן ובמניות. קסטרו קיבלה אופציה הניתנת למימוש עד אוקטובר 2018 להגדיל את חלקה בארבע החברות הנרכשות ל־50% בתמורה להשקעה נוספת של 100 מיליון שקל. אם קסטרו תממש את האופציה, היא תחזיק 50% בכל אחת מחמש החברות מקבוצת הודיס בהשקעה כוללת של ב־300 מיליון שקל.

זינוק במספר המותגים

עד להשקעה בחברות מקבוצת הודיס לקסטרו היו שני מותגים: קסטרו ומותג הקוסמטיקה איב רושה, ואולם כיום הקבוצה כוללת כבר שבעה מותגים שונים. היכולת של קסטרו לצמוח עם המותג הוותיק שלה מוגבלת, אולם ההשקעה בחברות מקבוצת הודיס מאפשרת לה לפנות לקהלים צעירים יותר ולקהלים שרגישים יותר למחיר ומספקת פוטנציאל צמיחה, בייחוד ברשתות אורבניקה (אופנה) וקרולינה למקה (משקפיים). לקסטרו יש השפעה מהותית על החברות מקבוצת הודיס, לרבות הזכות למנות דירקטור מטעמה, אך אין לה שליטה בהן. לפיכך הן נחשבות לחברות כלולות שמטופלות בדו"חות הכספיים של קסטרו בהתאם לשיטת השווי המאזני. המשמעות היא שקסטרו לא מאחדת את התוצאות של החברות מקבוצת הודיס, ורק מציגה את חלקה ברווח או בהפסד שלהן, בהתאם לשיעור האחזקה שלה בחברות־הבנות.

בתחילת הדרך התוצאות לא ניבאו טובות. בינואר־מרץ 2017 החברות מקבוצת הודיס הסבו לקסטרו הפסד של 3.6 מיליון שקל, שנבע ברובו מהרעה בתוצאות של הודיס. אולם במהלך אפריל־ספטמבר נראה ששיתוף הפעולה עולה על דרך המלך, כשהחברות הנרכשות כבר היו אחראיות ל־28% מהרווח הנקי של הקבוצה. חלקה של קסטרו ברווח הנקי של החברות מקבוצת הודיס עמד על 5.3 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2017, שמהווים 21% מהרווח של הקבוצה, והרווח התפעולי עלה ב־13% לעומת התקופה שלפני הודיס, ליותר מ־40 מיליון שקל. המבחן הגדול יגיע עם פרסום דו"חות הרבעון הרביעי שנחשב עונתית לרבעון החזק של רשתות הודיס ואורבניקה, בשל הרווח הגדול יותר על בגדי חורף.

אתי וגבי רוטר בעלים של קסטרו, צילום: אביב חופי אתי וגבי רוטר בעלים של קסטרו | צילום: אביב חופי אתי וגבי רוטר בעלים של קסטרו, צילום: אביב חופי

מאזן האימה מול הקניונים

סביר להניח שכל מי שיסתובב באחד מהקניונים בישראל יראה לפחות חנות אחת של רשת קסטרו. הנקודה המעניינת היא שבכל סיבוב בקניון, על כל חנות אחת של קסטרו, נחלוף בממוצע על 1.7 סניפים של קבוצת הודיס. נכון להיום, לקבוצת קסטרו יש 440 חנויות ודוכנים. 173 מהם שייכים לרשת קסטרו, אך חלק הארי של החנויות שייך לחמש החברות הנרכשות מקבוצת הודיס שמהוות 61% מכלל החנויות של קבוצת קסטרו.

לא ניתן להפריז בחשיבות האסטרטגית שנודעת למספר החנויות במאזן האימה בין רשתות האופנה לבין בעלי הקניונים ומרכזי המסחר. ככל שמספר החנויות והשטח המושכר גדולים יותר — כך גדל כוח המיקוח של קסטרו מול עזריאלי, מליסרון, ביג ואחרים. סעיף שכר דירה ואחזקה בדו"חות של קסטרו, שעמד על 178.5 מיליון שקל ב־2016, מהווה את ההוצאה הגדולה ביותר של החברה, למעט רכישת מוצרים קנויים.

הנוכחות והתרומה של קבוצת הודיס לקבוצת קסטרו הנוכחות והתרומה של קבוצת הודיס לקבוצת קסטרו הנוכחות והתרומה של קבוצת הודיס לקבוצת קסטרו

במצגת שקסטרו פרסמה ערב רכישת החברות מקבוצת הודיס נכתב שהחברה "רואה חשיבות רבה ברכישה זו כחלק מהאסטרטגיה לצמיחה מהירה תוך שמירה על רווחיות גבוהה". מוקדם לשפוט אם ההשקעה של קסטרו בקבוצת הודיס מצדיקה את עצמה במונחי צמיחה ורווחיות, אבל דבר אחד בטוח — הנוכחות של קבוצת קסטרו בקניונים ובמרכזי הקניות עלתה באופן משמעותי. לעובדה שמספר החנויות בקבוצת קסטרו הוכפל פי 2.5 בעקבות ההשקעה בקבוצת הודיס יש שתי משמעויות. הבשורה החיובית היא, כאמור, שכוח המיקוח שלה מול בעלי הקניונים גדל. הבשורה השלילית היא שקסטרו מגדילה את התלות שלה בקניונים, ומאזן האימה פועל על שני הצדדים.

תגיות