אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דלק תייבא בנזין מחו"ל, בזן תצמצם יבוא לכסות על ההפסד צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

דלק תייבא בנזין מחו"ל, בזן תצמצם יבוא לכסות על ההפסד

לאחר שנודע כי סונול חתמה על חוזה ליבוא בנזין עם ספקית הדלקים הזרה ויטול, כעת חתמה גם דלק של יצחק תשובה על הסכם דומה עם החברה ותייבא לפי הערכות 300‑350 טונות בנזין. בזן צפויה להפסיד עד 15% מהמכירות המקומיות

20.12.2017, 08:19 | ליאור גוטמן

בתי הזיקוק שבחיפה יצמצמו ב־2018 את יבוא הבנזין שלהם כדי לפצות על ירידת המכירות בשוק המקומי שתיגרם מאי מכירת בנזין לסונול ‑ כך נודע ל"כלכליסט". עוד נודע כי חברת דלק ישראל שבשליטת יצחק תשובה, חתמה על הסכם דומה לזה שחתמה סונול מול חברת הדלקים הזרה ויטול.

לפי הערכות, דלק תקבל בין 300 ל־350 מיליון טונות בנזין שיאוחסנו במתקני החברה הממשלתית תשתיות נפט (תש"ן). עבור דלק, מדובר במהלך זול יותר משל סונול ולו בשל העובדה שדלק מחזיקה זכויות במתקני הניפוק בפי גלילות, ולכן תחסוך את עמלת הניפוק שסונול תשלם בכל מקרה.

קראו עוד בכלכליסט

יצחק תשובה , צילום: עמית שעל יצחק תשובה | צילום: עמית שעל יצחק תשובה , צילום: עמית שעל

הצמצום המתוכנן ביבוא של בזן הוא תגובה לחתימה של חברת הדלקים סונול על חוזה לרכישת 400 מיליון טונות בנזין מידי ספקית הדלקים הזרה ויטול (VITOLׂ), כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט". מדובר בכמות ששווה לכמחצית מרכישת הבנזין שנרשמה בשנים קודמיות מבית הזיקוק החיפאי. בנוסף, ישנו בתי הזיקוק את תמהיל הייצור וייתנו משקל גדול יותר לפולימרים וסולר, בניסיון לצמצם נזקים ככל הניתן. מניית בזן ירדה בסוף יום המסחר בכ־3.72% עם מחזור פעילות גבוה של כ־23.9 מיליון שקל.

מחירי האנרגיה צנחו

הרעיון לשבור את מונופול הרכישה מבית הזיקוק של משפחת עופר לא נולד אתמול ‑ עוד במרץ 2012 דיווח "כלכליסט" שסונול חברה לדור אלון ביבוא מטען בודד של בנזין שהגיע לצרכנים בישראל. בתגובה לפרסום דאז הסביר מנכ"ל סונול ניר גלילי שבתי הזיקוק שמהם הוא רוכש דלקים הם מונופול שנכפה עליו, ולכן הוא מחפש אפשרויות אחרות, שלצערה של סונול הסתכמו אז ביבוא מטען בודד ותו לא.

מאז מחיר הדלק בעולם עלה לרמות של חוסר כדאיות כלכלית, אולם בשנה וחצי האחרונות צנחו מחירי האנרגיה בעולם ונולדה ההזדמנות לקשור חוזה ארוך טווח לאורך 2018 שמגלם כמחצית מצרכי החברה בשוק המקומי.

במשרד האנרגיה טרם למדו את ההשפעות של רכישת הדלקים מחו"ל. לתפיסתם, רק בתי הזיקוק נמצאים כספקים ועתה יש לבצע כיול מחדש של כלל התחשיבים לגבי מחיר הבנזין או השפעות של הורדת מרווח השיווק שמתוכנן לחודש הבא.

השפעת המהלכים על הצרכן תלויה בירידת מרווח השיווק ‑ אם ירד באגורות בודדות, ייתכן שחלק מהעסקה יצליח להתגלגל לכיס בעלי הרכבים. אך מכיוון שהמדינה גובה 65% מס על כל ליטר בנזין ו־25% הוא המחיר של בית הזיקוק (ממנו סונול ודלק חותכות כעת), נראה כי תהיה זניחה.

בשוק מופתעים

בשוק האנרגיה הגיבו אתמול למהלך בהפתעה. שיחות עם אנליסטים מלמדות שהסברה היא שקשה לראות רווח ביבוא מוצר ממקורות זרים לעומת רכישה מקומית, זאת בשעה שמי שמייבא מחו"ל משלם לא רק על המוצר עצמו אלא גם על אחסון והובלה בצנרת הממשלתית.

בזן מחזיקה בישראל בנתח שוק של 60% מסך מכירות הבנזין, אולם בתכנוני החברה לשנה הבאה קיים צפי לחוסר של בנזין למכור בשוק כדי להחזיק את אותו היקף אחיזה. לכן חלק מאותו נתח שוק שבזן החזיקה עד היום היה אמור להגיע ממקורות זרים. כעת תצטרך בזן להשלים עם כך שלראשונה מאז פיצול בתי הזיקוק וההפרטה מלפני עשור, נתח הושק שלה ירד מתחת ל־50%.

מבזן נמסר בתגובה כי הם "נערכים לשינוי תמהיל המכירות ולצמצום היבוא של בנזין שתוכנן ל־2018, כך שלא בטוח שבסיכום שנתי תרשם ירידה במכירות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הביקוש לנפט בעולם צונח בגלל המכונית החשמלית
וכל חברות הדלק מתכוננות למלחמת הישרדות שלא תעבוד להם. תוך שנתיים קריסה טוטאלית בביקוש לנפט! עם מכירות של 1.2 מיליון רכבים חשמליים רק ב2017 השנתיים הבאות יגמרו על סוק הנפט העולמי. בנוסף ב-2018 תהיה רכבת חשמלית לירושלים שתוריד כ-50 אלף רכבים מהכביש.
שי  |  20.12.17
1.
כתבה מלאה בטעויות
ראשית לכל לא מדובר ב-3 טון (בכותרת) ולא 200 מיליון טון בכתבה.להבין את הרבסורד כל, אומר שנית כל משק הדלק מסתכם בכ- 6 מיליון טון לשנה. המדובר כנראה ב-ליטרים.שנית, תמיד, לפחות בשנים שלושה עשורים האחרונים חברות שיווק הדלק המקומיות, כולל את בזן עצמה, ייבאו בנזין מחו"ל ובמקביל בזן גם יצאה עודפי בנזין לחו"ל. בחשבון הלויות לא נלקחו "דמי נמל" בכ-2.5% וכן במי שימוש במתקני הפריקה בנמל הדלק (תשתיות). העסק יכל להשתלם רק על בסיס של "מציאות" או מה שנקרא בג'ארגון המצועי "DISTRESSED CARGO" יענו מטעני בנזין שמסיבה זו א אחרת נעים ונדים באגן הים התיכון ומחפשים קונה. אך דא עקא במקרה זה איכות החומר היא תת תקנית ועל מנת לשווק את הדלק בארץ יש לטייב את איכות החומר ואת זה עושים, בעלות לא מבוטלת, בבתי הזיקוק בחיפה. פשוט זה מין משחק כזה "להוציא לעצמם עיין אחת ובלבד להוציא לבז"ן את שתי העיניים".
שחלון המשחילון  |  20.12.17