אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות המיסים: זינוק של 50% בהכנסות ממיסוי על מכוניות בשנת 2016 צילום: יובל חן

רשות המיסים: זינוק של 50% בהכנסות ממיסוי על מכוניות בשנת 2016

ההכנסות ממיסוי הסתכמו ב-12.5 מיליארד שקל לעומת 8.3 מיליארד בשנת 2015. עוד עולה, כי שנת 2016 היא השנה ה"נקיה" ביותר - כלומר השנה בה ממוצע פליטת המזהמים למכונית היה הנמוך ביותר עד כה מאז כניסת מתווה המס הירוק לתוקף

26.12.2017, 10:58 | תומר הדר

ערך כלי הרכב השונים שיובאו לישראל בשנת 2016 עומד על 24.1 מיליארד שקלים. כך עולה מנתונים שמפרסמת רשות המיסים, כמדי שנה, כאשר מסכמים את המגמות השונות בענף הרכב. גובה ההכנסות ממיסוי שהוטל על מכוניות נוסעים בשנה שעברה היה 12,530,000,000 שקלים – עלייה משמעותית של 50.1% ביחס ל-8,383,000,000 שקלים שנכנסו לכיסי המדינה בשנת 2015 מיבוא מכוניות נוסעים.

את הזינוק החד בהכנסות ממסים ניתן לתלות בכך שהיבואנים נערכו לשינוי שיטת המיסוי הירוק ב-2017. כתוצאה מכך היה יבוא מוגבר של מכוניות ב-2016, מה שהגדיל משמעותית את ההכנסות ממיסוי בתחום זה.

נתוני רשות המיסים מסכמים גם את רמת פליטת המזהמים הממוצעת של רכבים שיובאו לישראל לפי שנים – מגמה אשר מושפעת מכניסת מתווה המס הירוק - אותו מתווה שנכנס לראשונה בתוקף בשנת 2009, הקובע מס קנייה בגובה 83% לכל מכוניות הנוסעים החדשות המשווקות בישראל – שממנו מנוכים סכומים המגיעים עד כ-16,600 שקלים בהתאם לרמת הזיהום שפולט הרכב. על פי נתוני רשות המיסים, שנת 2016 היא השנה ה"נקיה" ביותר - כלומר השנה בה ממוצע פליטת המזהמים למכונית היה הנמוך ביותר עד כה מאז כניסת מתווה המס הירוק לתוקף – עם ממוצע פליטת מזהמים של 133.2 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר (ביחס ל-136.2 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר בשנת 2015).

פקקים, צילום: יובל חן פקקים | צילום: יובל חן פקקים, צילום: יובל חן

נתון חשוב במיוחד נוגע לקיומן של מערכות בטיחות מקוריות ברכבים – כלומר מערכות אשר מסוגלות לבלום את הרכב באופן עצמאי ואף להסיט את ההגה בשעת סכנה. יש להדגיש כי בינואר הקרוב מערכות אשר מסוגלות רק לצפצף ולהתריע – אך לא להשתלט על ההגה ועל הבלמים בעת סכנה - יהפכו לציוד חובה בישראל. כך, לפי נתוני רשות המיסים (שנמדדו דווקא בשנת 2017 – בין ינואר לספטמבר) – 36% מן הרכבים שיובאו ארצה צוידו במערכת בלימה מקורית המסוגלת להשתלט על בלמי הרכב בעת סכנה – זאת בעוד שבשנת 2014 היה מדובר על פחות מ1.5% מהיקף השוק - בעיקר מכוניות מדגמי יוקרה. נתון נוסף, שדווקא אינו מעודד לנוכח הוראת משרד התחבורה לחייב את התקנת מערכות הבטיחות שרק מסוגלות להתריע אך לא להתערב - קובע שברכבים שבהם מותקנות מערכות בטיחות מקוריות המסוגלות לבלום את הרכב מתקיימות פחות תאונות דרכים. נתון נוסף של רשות המיסים מצביע על עליה ניכרת ברמת הבטיחות של רכבים שבידי ציי רכב - קרי חברות הליסינג, שהיו מעורבות בפחות תאונות עקב הימצאן של מערכות בטיחות.

ניתוח חשוב נוסף נוגע למכירת רכבי "יד ראשונה אפס קילומטר", קרי רכבים שחברות הליסינג מוכרות לאחר שקיבלו אותן ישר מיבואני הרכב, בלי שאלה נסעו – כאשר הקונה הוא יד שניה. לפי רשות המיסים, שמדדה מכוניות שהבעלות עליהן ישר עוברת לחברת ליסינג וממנה לקונה חדש, משקל ציי הרכב עומד על כ-95%-97% במכירות רכב בן 0 עד 3 חודשים (כאמור, מדובר ברוב המקרים במכירות מתוכננות של חברות ליסינג). משקל זה יורד בהדרגה ככל שמתקרבים לרכב בן 12 חודשים.

נתון מעניין נוסף שמפרסמת רשות המיסים נוגע להעדפותיהם של ישראלים בכל הקשור בצבע מכוניתם. בחירת הצבעים של הישראלים בשנת 2016, כצפוי, שמרנית למדי, עם 84% מן המכוניות שהיו לבנות, אפורות או שחורות. בפועל,42% מכלי הרכב היו לבנים, 30% היו אפורים/כסופים, ו- 12.5% היו בצבע שחור. רק כ- 16% מכלל המכוניות שנרשמו היו בצבעים ססגוניים יותר, לעומת 19% ב- 2015 ו- 21% בשנת 2014. הצבעים המובילים היו צבע כחול/תכלת (5.6%) ואחריו אדום (3.1%).

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות