אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
וידאו הגופה ביוטיוב: החוויה היא שמתה צילום: Breitbart

פרשנות

וידאו הגופה ביוטיוב: החוויה היא שמתה

סרטון שהעלה כוכב המדיה החברתית לוגאן פול ומתעד מציאת גופה ביער יפני מדגים איך הרס השיתוף את היכולת לעכל את המציאות; האם פול עבר על החוקים של יוטיוב, או ציית למהות השירות עצמו?

06.01.2018, 16:20 | הגר רבט
1. תיעוד מתמיד. יוטיוב אמנם הפכה לכלי להפצת תוכן של מותגים ואמנים, אבל החן והייחוד שלה הם עדיין הסרטונים האותנטיים של משתמשים שתיעדו במקרה את החתול, השכן או הדודה ברגע מביך ומצחיק, והפכו אותם לגיבורי רשת. גם בעידן של הפקות מקצועיות וסרטונים מושקעים, העיקרון הבסיסי שמניע את יוטיוב ומתחרותיה כמו אינסטגרם וסנאפצ'ט הוא עדיין הדרישה לתיעוד בלתי פוסק.

קראו עוד בכלכליסט

2. לגמרי במקרה. בסוף השבוע האחרון הסתבך כוכב המדיה החברתית לוגאן פול, שלערוץ היוטיוב שלו יש כ-15 מיליון עוקבים, לאחר שמילא את הכללים הבסיסיים של השירות. פול העלה לערוץ הפופולרי שלו סרטון שתיעד את תגובתו השנויה במחלוקת לאחר שנתקל בגופת מתאבד במהלך סיור שערך ביער אוקיג'הרה ביפן.

לוגאן פול לוגאן פול לוגאן פול

3. זעזוע מצטבר. המפגש המקברי בין פול לגופה זכה ל-6.3 מיליון צפיות ולאלפי תגובות מזועזעות, לפני שנמחק בידי פול עצמו לאחר 24 שעות. יוטיוב, שעדיין מתאוששת מהסערה על הבמה שהעניקה לסרטוני התעללות בילדים, נדרשה להתמודד עם הזעם הציבורי על כישלונה לפעול בזמן ולהסיר את הסרטון.

4. ציות לכללים. במובנים רבים, הסרטון המטריד של פול הוא-הוא המהות שבשמה פועלת יוטיוב. כל פשעו הוא שפעל לפי הכללים הקבועים של הרשת שהפכה אותו לכוכב: לתעד הכל ולשתף הכל, שהרי רק תיעוד תמידי יכול לספק מקריות כובשת. סביר שכל נער ממוצע בן 14 שהיה נתקל בגופה ביער היה שולף את הסמארטפון ומתעד את האירוע. ההבדל היחיד הוא שלסרטונים של פול יש קהל רחב בהרבה.

5. קהל מדומיין. הבעיה האמיתית בסיפור הקטן והתמוה הזה אינה יוטיוב או פול, אלא מה שיוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם ודומיהן עשו לתפיסת האותנטיות שלנו. החוויה עצמה - בין שזו צפייה בהופעה או הנאה מארוחה ובין שהיתקלות בגופה - כבר לא מספיקה בלי שנתעד אותה ונשתף אותה עם הקהל האמיתי או המדומיין שלנו. חמור מכך, החוויה עצמה מאבדת עבורנו מהמשמעות והאותנטיות שלה בלי הקהל החיצוני והמדומיין שמשתתף בסיטואציה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות