אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האתגר השנתי שלקח צוקרברג על עצמו: לרפא את פייסבוק צילום: איי פי

האתגר השנתי שלקח צוקרברג על עצמו: לרפא את פייסבוק

מנכ"ל הרשת החברתית הודיע שהשנה, במקום להתמקד בלשפר את עצמו, ינסה לעקור את השנאה, הפלגנות והבריונות שהורסות את חוויית פייסבוק. ואולם, מדובר בהצהרת יח"צ בלבד; המשאבים הנדרשים לתיקון החוויה פשוט אינם משתלמים כלכלית לחברה

04.01.2018, 21:02 | ניצן סדן

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, הודיע כי האתגר אישי שלו ל-2018 הוא לשפר את פייסבוק כך שלא תוכל לשמש לפגיעה במיליארדי המשתמשים שלה.

קראו עוד בכלכליסט

"העולם מפולג ומלא חרדה, ולפייסבוק יש הרבה עבודה. בין אם אנו מגינים על הקהילה שלנו מניצול ושנאה, מגינים מפני התערבות מדינית, או מבטיחים שהזמן שאנשים מבלים בפייסבוק ימוצה היטב", כתב בפוסט. "האתגר האישי שלי ל-2018 הוא לתקן את הנושאים החשובים הללו". לדברי צוקרברג, לא כל הטעויות ומקרי הניצול יימנעו, אך החברה עושה טעויות רבות באכיפת הנהלים שלה, ואת זה בכוחה לתקן.

מילים יפות. ומה עם כיסוי?, צילום: איי פי מילים יפות. ומה עם כיסוי? | צילום: איי פי מילים יפות. ומה עם כיסוי?, צילום: איי פי

ההחלטות השנתיות של צוקרברג אינן דבר חדש: בעבר החליט שייקרא ספר בכל שבוע, שירוץ בכל יום ושיאכל רק בשר של בעלי חיים שהרג בעצמו. אבל הפעם, מדובר בהחלטה שהיא בראש ובראשונה, מהלך יח"צ.

לפייסבוק היתה שנה איומה ונוראה בכל הנוגע לשליטה שלה ברעות החולות שמאפיינות את השימוש בה. הבריונות ברשת הגיעה לשיאים חדשים, מקרי רצח והתאבדות תועדו בשידור חי בפלטפורמת הסטרימינג של פייסבוק, צוקרברג עצמו עשה שימוש ציני באסון בפורטו ריקו כדי לקדם מוצר VR חדש וכמה בכירים לשעבר בחברה יצאו נגדה ואמרו שהיא מסוכנת לאנושות. על כל אלה מאפילה טענת ממשלת ארה"ב בדבר חלקה של פייסבוק בקמפיין הדיסאינפורמציה הרוסית שבוצע במערכת הבחירות של 2016.

יש פיתרון, אבל לא כזה שפייסבוק אוהבת

לצוקרברג ברור שהפיתרון היחיד לבעיות הפגיעה במשתמשי פייסבוק הוא גיוס מספר עצום של מבקרי ומנטרי תוכן, מה שיעלה לחברה הרבה כסף וינפח את הוצאות התפעול שלה - לא דבר שמשמח בעלי מניות. לכן, מעדיפה פייסבוק להגדיל במידה את מספר מנטרי התוכן, אך בעיקר להתבסס על אלגוריתמים שיוכלו לאתר תוכן פוגעני בעצמם.

הבעיה היא שהאלגוריתמים הללו חכמים רק כמו האנשים שכתבו אותם; פייסבוק כבר חסמה בעבר משתמשים משום שחשבו את המונח "עוגה כושית" לביטוי גזעני, חסמה נשים שפרסמו תמונות הנקה משום שחשבו אותן לפורנוגרפיה ועוד. בנוסף, לפייסבוק אין אינטרס לצמצם את פעילות הגולשים; היא ניזונה ממנה, שכן בלעדיה לא תאסוף מידע שמאפשר מיקוד חבילות פרסום - מקור הרווח שלה. אם תנקוט פייסבוק בעמדות פוליטיות ותחליט, למשל, שעמוד של תנועה מסוימת מפרסם מסרים אגרסיביים מדי, תגרור גל גדול של זעם ויתכן שאף נטישת משתמשים.

בניגוד לשנים עברו, ישנן אלטרנטיבות לפייסבוק; משתמשים צעירים ויתרו עליה לטובת סנאפצ'ט, משתמשים מבוגרים ויתרו עליה לטובת אפליקציות צ'ט בהן אין פרסומות כמו ווטסאפ ועוד. ולפיכך, אפשר להסתכל על הצהרת צוקרברג ולהסכים שהכוונות שלו אולי טובות - אבל ללא תוצאות בשטח, מדובר במילים ריקות במיוחד.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הפלטפורמה מיצתה את עצמה - נקודה !
הגולשים הרגילים תורמים הרבה פחות תוכן (אם בכלל) , רוב התוכן מגיע מבעלי עניין כמו מפרסמים סמויים או גופים שמפיצים תוכן פוליטי. בקיצור כולם מחכים לאלטרנטיבה ראויה, כשהיא תגיע המעבר יהיה חד ומהיר, את זה החבר'ה בפייסבוק יודעים יפה מאוד.
ירון גיל  |  05.01.18
3.
השיטחיות והניצול העסקי הם המאפיין העיקרי.
כשל לוגי בהתנהלות הבסיסית של הפלטפורמה. ככל שיש יותר עוקבים ומקושרים והחשבון יותר פעיל כמויות המידע לא מאפשרות לקרוא אותו או להפנים אותו. מי שמשתמש בו לעסקים סופר כמה תגובות וכו' גם הפרטיים כבר בקושי מתייחסים לתוכן התגובות לפרסומים אלא לכמות התגובות. כאילו יש סתירה אבל המגיבים בד"כ מגיבים משיקולים של ניתן לייק/נקבל לייק או להראות איכפתיות כלומר יש יותר התחשבנות מאשר התייחסות לתוכן עצמו. אם יש לך חברים, חברים לעבודה, משפחה רחוקה, משפחה קרובה, לימודים וכו' אין אפשרות לעקוב אחרי הכל עם התייחסות אמיתית. כמה שאתה יותר "מצליח" חברתית אתה הופך לשטחי ורדוד. כשל לוגי מהותי.
תוכן רדוד  |  05.01.18
2.
הבעיה אינה שפייסבוק אינה רוצה להשתפר
אלא שזה המין האנושי. ככל שמתרבים האנשים שמצטרפים לפייסבוק כך מתרבים הרבה עוד יותר המופרעים. בהחלט ייתכן שהאנשים הסבירים, שהם רוב המשתמשים, יתייאשו ויחפשו אתר אחר. לזמן קצר האתר הזה יצליח עד שיעברו המופרעים גם הם לאתר הזה.
טיוזדיי  |  04.01.18
1.
למה היה חייב לדחוף ציניות?
עד כה כל מה שהוא הציב לעצמו, עמד ביעד. אז אוקי, לפייסבוק היתה שנה חרא מבחינת יח"צ - אז מה הוא היה אמור לעשות? לשתוק? לא להתייחס? הנה בא מנכ"ל שנושא באחריות הכבדה של 2 מליארד משתמשים ומצהיר בריש גלי שהוא בא לתקן והתגובה של הכתב? "שטויות, חרטא ברטה, הוא בחיים לא יצליח". הבן אדם הקים קשת חברתית של 2 מליארד משתמשים...נראה לי שהוא קצת יודע איך להציב יעדים ולהגיע אליהם. אני מחכה לראות את הטור בעוד שנה של ניצן סדן מסיר את הכובע על המאמצים הגדולים שיילקחו השנה בעניין הזה.
ASD  |  04.01.18