אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איירבוס בונה על הזינוק של סין לצמרת התעופה העולמית צילום: בלומברג

איירבוס בונה על הזינוק של סין לצמרת התעופה העולמית

יצרנית המטוסים מקווה לגבש הסכם למכירת כ־100 מטוסים לסין שבה הביקוש צפוי לעקוף את ההזמנות ממדינות המערב בעשור הקרוב. במקביל, איירבוס חייבת למצוא לקוחות חדשים לסופר־ג'מבו שלה, שעתידו בינתיים בסכנה

09.01.2018, 09:16 | פגי הולינגר ודיוויד קוהיין, פייננשל טיימס

איירבוס תקדם שותפות תעשייתית עם סין לייצור ה־A380. שיתוף הפעולה מותנה בכך שחברות תעופה סיניות יסגרו חוזים להזמנת מטוס הנוסעים הגדול בעולם, שעתידו מוטל כעת בספק, אלא אם יגייס לקוחות חדשים.

קראו עוד בכלכליסט

פבריס ברגייר, סמנכ"ל התפעול של איירבוס, יקיים מגעים בנושא בסין השבוע, לשם הגיע עם משלחת סחר שמלווה את נשיא צרפת עמנואל מקרון בביקורו הממלכתי הראשון במדינה.

  , צילום: בלומברג צילום: בלומברג   , צילום: בלומברג

איירבוס מציעה במקביל להגדיל את היקף הפעילות בקו הייצור הסופי שלה בטיאנג'ין שבסין, שם היא מייצרת ארבעה מטוסי A320 חד־מעבריים בחודש. החברה עשויה להגדיל את קצב הייצור לחמישה מטוסים בחודש, כך על פי גורמים המקורבים לשיחות. העלייה הזו בייצור תשוקלל לעלייה עולמית מתוכננת מכ־50 מטוסים בחודש לכ־60, עד 2019.

גם בואינג רוצה נתח

המגעים מתקיימים על רקע תקוות יצרנית המטוסים לגבש במהלך הביקור הממלכתי הסכם למכירת כ־100 מטוסים לחברה הסינית הממשלתית להחכרת מטוסים. ההזמנה צפויה לכלול מטוסים חד ודו־מעבריים, כאשר סין אינה צפויה להזמין בשלב זה מטוסי A380.

המהלכים הללו משקפים את שאיפתה של איירבוס לחזק את נוכחותה בסין, שבה הביקוש למטוסים צפוי לעקוף את ההזמנות ממדינות המערב באופן משמעותי במהלך העשור הקרוב. בואינג ואיירבוס מאיצות שתיהן את נוכחותן במדינה, בניסיון להשיג הזמנות.

סין, שוק התעופה השני בגודלו בעולם, צפויה להדיח את ארה"ב מהמקום הראשון עד 2024, כך על פי נתוני איגוד התעופה הבינלאומי. איירבוס צופה כי תנועת הנוסעים בסין תצמח בקצב של 6.9% בשנה במהלך 20 השנים הבאות, הרבה מעל הממוצע העולמי. יצרנית המטוסים צופה כי סין תזדקק לכ־6,500 מטוסים חדשים עד 2036, כאשר כבר עתה מייצגת סין 24% מכלל האספקה של מטוסי איירבוס.

אריק צ'ן, נשיא איירבוס סין, אמר בשנה שעברה כי בהינתן הצפי לצמיחה מהירה בתנועת הנוסעים, חברות התעופה הסיניות עשויות להזדקק ל־60 – 100 מטוסים מסוג סופר־ג'מבו בחמש השנים הבאות. עם זאת, איירבוס מכרה עד כה חמישה בלבד, לחברת התעופה צ'יינה סאת'רן. חברות אחרות אינן להוטות בינתיים להתחייב להזמנת דגם המוביל 500 – 800 נוסעים. בה בעת, איירבוס זקוקה בדחיפות להזמנות חדשות ל־A380 על מנת להמשיך את קו הייצור, כאשר הזמנה צפויה של 36 מטוסים בשווי 15 מיליארד דולר מאמירטס איירליינס טרם נסגרה סופית.

השקעה של מיליארד דולר

סין מצדה שואפת לפתח תעשיית מטוסים עצמאית על מנת להתחרות בדואופול הגלובלי של איירבוס ובואינג. שותפות בייצור ה־A380 עשויה להתאים לאסטרטגיה הזאת, שכן היא תאפשר לספקים סינים גישה לסופר־ג'מבו בשלב הייצור הסופי בסין, שם מותקן הציוד של תא הנוסעים ונצבעים סמלי המטוס.

איירבוס פתחה את המפעל שלה בטיאנג'ין ב־2008 כשותפות עם תעשיית האווירונאוטיקה וההגנה הסינית. בשנה שעברה האריכה הקבוצה האירופית את תוקף השותפות והוסיפה מרכז אספקה עבור מטוס ה־A330 בעל שני המעברים, בטיאנג'ין, המרכז הגדול מסוגו של החברה מחוץ לאירופה. זאת אחרי שחברות תעופה סיניות ביצעו הזמנה גדולה לדגם. איירבוס ושותפתה הסינית השקיעו כ־600 מיליון דולר בקו הייצור, ויצרנית המטוסים מדווחת כי השווי הכולל של שיתוף הפעולה עם תעשיית התעופה הסינית צפוי להכפיל את עצמו מ־500 מיליון דולר ב־2015 למיליארד דולר עד 2020. גם מתחרתה של איירבוס, בואינג, נכנסה לסין בשנה שעברה, שם פתחה את מפעל המטוסים האזרחיים הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב. במפעל זה מתבצע השלב האחרון בייצור דגם ה־737 החד־מעברי.

אתמול זינקו מניות חברות התעופה הסיניות בהונג קונג, לאחר שהרגולטור אפשר יותר חופש פעולה בתמחור קווים פנימיים. מניית צ'יינה סאת'רן עלתה ב־10.7% ואילו צ'יינה איסטרן ואייר צ'יינה עלו ב־10.4% וב־10.2%, בהתאמה.

תגיות