אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עופר מעביר את המיזם למי שמבין בתחום הרכב

פרשנות

עופר מעביר את המיזם למי שמבין בתחום הרכב

בעוד שיצרני רכב אירופים נאבקים להדביק את הפער הטכנולוגי ליצירת רכב חשמלי מהימן, הסינים כבר שם. ומה שנראה כשירת הברבור של עידן עופר בתחום הרכב החשמלי, יכול היה להיות מיזם מצליח, אלמלא העיתוי, הניהול והמשאבים המדלדלים

10.01.2018, 07:56 | תומר הדר

לפני כארבע שנים התקיימה נסיעת מבחן לתקשורת הישראלית במכוניתה החדשה של יצרנית הרכב הסינית, קורוס 3, שהיתה אז הדגם היחיד של אותה יצרנית. עם תום הנסיעה שהתקיימה ברחובות שנזן בסין נקבע על ידי "כלכליסט" כי קורוס 3 היא מכונית משפחתית ראויה אך עם זאת, היא בהחלט לא היתה חפה מכשלים תכנוניים.  

קראו עוד בכלכליסט

על פניו, לקורוס 3 היה סיכוי לא רע בכלל להצליח בשוק הרכב הסיני. אך חוץ מהמכונית ההיא, לקורוס לא היה באמת סיכוי משמעותי להצליח לנוכח שורה של אירועים שהוכיחו שקנון, ובמפתיע גם שותפתה צ'רי הסינית, לא ממש יודעות איך למכור מכוניות לסינים.

זה החל כמובן בניסיון לחדור לשוק רכב שלא היה בשל למוצר בעל זהות סינית־ישראלית תמוהה, המשיך בעובדה שקורוס 3 לא היתה מעולם יותר ממכונית משפחתית בינונית, והסתיים בעובדה שקורוס הציגה רק שני דגמים – קורוס 3 המשפחתית ורכב הכביש־שטח קורוס 5 – ששניהם לא ממש הצליחו להסעיר את הקונים.

עם זאת, הבעיה של קורוס מעולם לא היתה המכונית, אלא החזון שעמד מאחוריה. קורוס עסקה בפיתוח מכונית משפחתית כאשר כל תעשיית הרכב העולמית כבר הבינה שהתחום עושה את דרכו לרכבי כביש־שטח. קורוס גם מעולם לא חזתה את העובדה ששלטונות סין ידרשו מיצרניות הרכב שלה לייצר מכוניות חשמליות כדי להילחם בזיהום האוויר, ובמקביל ימשיכו להעניק הטבות נדיבות ליצרני רכב מערביים שישווקו את מכוניותיהם בסין. בקצרה: קורוס נרמסה.

עם זאת, דווקא כעת קורוס עשויה לקום לתחייה תחת חסותה של באוננג, המצוידת כנראה במה שנדרש כדי להקים את קורוס מחדש. ראשית, המוצר: קורוס מייצרת כיום מכוניות שאינן מבוקשות על ידי הציבור הסיני אך מעדיפה להציג רכבי כביש־שטח חשמליים. הטכנולוגיה, שחלקה אגב עדיין קיים מימי בטר פלייס ז"ל, עדיין קיימת ותירכש כעת על ידי באוננג, שתדלג ככל הנראה לחלוטין על פרק ייצור רכבי הבנזין ותצטרף ליצרני רכב סינים כמו LINK, שמלכתחילה כלל אינם מעוניינים בשוק רכבי הבנזין והדיזל.

יש להדגיש כי בניגוד לסינים – יצרני הרכב האירופים אינם כפופים לתקנות איכות סביבה מחמירות – ולכן אינם ממהרים לפתח רכבים חשמליים גם כיום. בניגוד לקורוס, שהתקשורת הסינית דיווחה על אינספור קשיים שלה לפתוח סוכנויות, באוננג מחזיקה במרכזי קניות ונכסים נוספים שישתלבו בקלות בפעילות השיווק של קורוס.

וחשוב מכך, העיתוי: בדומה לבטר פלייס, ניסיון כושל נוסף של עידן עופר להיכנס לתחום הרכב, גם קורוס נושמת את נשימותיה האחרונות תחת עופר דווקא בפתחו של עידן חדש.

כיום עומדים כמה יצרני רכב חשמלי ורכבי פלאג אין הייבריד על סף חדירה לשוק הרכב הישראלי. במקביל, דווקא כיום, האקלים העולמי בשל מאי־פעם לחדירה של רכב חשמלי סיני לשווקים הגלובליים. אין זה מקרה ש־LINK, ג'ילי וצ'רי, שבעצמה שותפה בקורוס, הציגו כולן בשנה שעברה רכבי כביש־שטח חשמליים אשר מיועדים באופן ספציפי לשיווק באירופה.

וכך, בעוד יצרני הרכב האירופים נאבקים להדביק את הפער הטכנולוגי הדרוש ליצירת רכב חשמלי מהימן, הסינים כבר שם. קורוס החדשה, אם בכלל תמשיך להיקרא "קורוס", תשווק חלק ניכר ממרכולתה באירופה כחלק מחדירה מתוכננת של יצרני רכב סיני חשמלי לשוק העולמי. בסופו של דבר, מה שנראה כשירת הברבור של עידן עופר בתחום הרכב עתיד להיות עוד מיזם שהיה מצליח, אלמלא העיתוי, הניהול ואם המשאבים המידלדלים היו מאפשרים זאת.

מכונית קורוס מכונית קורוס מכונית קורוס

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות