אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעקב שחר מאבד את אמון האוהדים של מכבי חיפה צילום: ראובן כהן אתר מכבי חיפה

יעקב שחר מאבד את אמון האוהדים של מכבי חיפה

על פי נתונים של חברת Vigo , המתמחה בניתוח השיח במדיה החברתית, 69% מהגולשים מאשימים את הדרג הניהולי במצב העגום של מכבי חיפה. 30% טוענים שיעקב שחר אשם. מה זה אומר?

10.01.2018, 07:54 | אדי קנבסקי

כבר תקופה ארוכה שמכבי חיפה בכדורגל נמצאת במשבר מקצועי מתמשך. היכולת הרעה של השחקנים על הדשא, גוררת ביקרות חריפה מצד אמצעי התקשורת שמסקרים את הירוקים ומשפיעה באופן ישיר על סביבת הקבוצה ועל השיח השלילי שאוהדיה מנהלים ברחבי הרשת.

קראו עוד בכלכליסט

ברגע שהאשמה מגיעה עד הדרג הניהולי הבכיר ביותר בקבוצה, מצבה הופך לרע. ברגע שהאשמה טיפסה עד הגורם הבכיר ביותר בכרמל, יהיה קשה מאוד להסיט את האש כלפי גורמים אחרים, צילום: ראובן כהן ברגע שהאשמה מגיעה עד הדרג הניהולי הבכיר ביותר בקבוצה, מצבה הופך לרע. ברגע שהאשמה טיפסה עד הגורם הבכיר ביותר בכרמל, יהיה קשה מאוד להסיט את האש כלפי גורמים אחרים | צילום: ראובן כהן ברגע שהאשמה מגיעה עד הדרג הניהולי הבכיר ביותר בקבוצה, מצבה הופך לרע. ברגע שהאשמה טיפסה עד הגורם הבכיר ביותר בכרמל, יהיה קשה מאוד להסיט את האש כלפי גורמים אחרים, צילום: ראובן כהן

על פי נתונים של חברת Vigo , המתמחה בניתוח השיח במדיה החברתית, מאז תחילת העונה נאספו כ-60 אלף שיחות ברשת על הקבוצה. למעלה ממחציתן היו שליליות. ליתר דיוק, 54% מהן. אוהדי מכבי חיפה מהווים את הנתח המשמעותי ביותר בשיח האינטרנטי שנוגע לקבוצה שלהם. עד כאן, בהתחשב במצב הקבוצה, מדובר במידע שלא אמור להפתיע אף אחד. אוהדי קבוצת כדוגל שמעודדים את קבוצתם, מתאכזבים כשזו לא עומדת בציפיות שלהם.

לעומת זאת, הנתונים הבאים צריכים להדליק נורה אדומה בקרב הנהלת הקבוצה. מתוך כלל השיחות שנותחו בעזרת מנכ"ל Vigo, רביב טל ורכז מערכות המידע של החברה, איתן מורדל, גילינו ש-69% מהגולשים מאשימים את הדרג הניהולי במצב העגום של הקבוצה. 30% טוענים שיעקב שחר אשם, 10% מאשימים את גיא לוזון, 5% את המאמן הזמני, רוב מאס ו-5% מאשימים את המנכ"ל, אסף בן דב. יתר הגולשים (מתוך ה-69%) מאשימים את ההנהלה באופן כללי.

במילים אחרות, קבוצה גדולה מאוד של אוהדים, מאשימה את ההנהלה הבכירה של הקבוצה במצבה הנוכחי. למרות המאמצים הכבירים שהוא עושה בשנים האחרונות, מרבית האשמה נופלת על הנשיא המיתולוגי והאהוד של מכבי חיפה, יענקל'ה שחר. מדובר בנתונים קשים שיכולים להשפיע בעתיד באופן ישיר על כמות המינויים שירכשו האוהדים בשנה הבאה, על כמות המרצ'נדייס שתימכר בחנויות ועל הצטרפותם של אוהדים חדשים וצעירים למשפחה הירוקה .

חשוב להבין, ברגע שהאשמה מגיעה עד הדרג הניהולי הבכיר ביותר בקבוצה, מצבה הופך לרע. ברגע שהאשמה טיפסה עד הגורם הבכיר ביותר בכרמל, יהיה קשה מאוד להסיט את האש כלפי גורמים אחרים. נכון, תמיד ניתן להשתמש ב"טריקים" כאלה ואחרים כדי להטיל את האחריות על טירוף המחירים בשוק השחקנים, על המתחרות ששופכות תקציבים על ימין ועל שמאל ואפילו על התקשורת שלא נותנת מנוח לשחקנים. תמיד אפשר גם להנחית באצטדיון בחיפה שחקן יקר עם שם גדול כדוגמת תומר חמד, אבל זה יעלה הרבה מאוד כסף ליענקל'ה וגם ישפיע אך ורק לטווח הקצר ותו לא. פלסטר אם תרצו. אם אנחנו רוצים לשפר את תדמית הקבוצה ולהתחיל להשפיע על שיח האוהדים, צריך לפעול מהשורש ולחשוב לטווח הארוך.

 הנתונים הללו מראים לנו, שברמה התדמיתית אנחנו צריכים להתמקד בשיווק היכולות הניהוליות המצוינות של מקבלי ההחלטות במכבי חיפה, כדי להרגיע את הקהל ולהסביר לו שהקבוצה נמצאת "בידיים טובות"., צילום: ראובן כהן אתר מכבי חיפה הנתונים הללו מראים לנו, שברמה התדמיתית אנחנו צריכים להתמקד בשיווק היכולות הניהוליות המצוינות של מקבלי ההחלטות במכבי חיפה, כדי להרגיע את הקהל ולהסביר לו שהקבוצה נמצאת "בידיים טובות". | צילום: ראובן כהן אתר מכבי חיפה  הנתונים הללו מראים לנו, שברמה התדמיתית אנחנו צריכים להתמקד בשיווק היכולות הניהוליות המצוינות של מקבלי ההחלטות במכבי חיפה, כדי להרגיע את הקהל ולהסביר לו שהקבוצה נמצאת "בידיים טובות"., צילום: ראובן כהן אתר מכבי חיפה

חייבים נתונים

אז מה עושים? השלב הראשון הוא בחינת המצב. כדי לקבל החלטות מושכלות ואפקטיביות אנחנו חייבים להחזיק ברשותנו את כל הנתונים המתמטיים שאפשר להשיג באמצעות מכוני מחקר ותצפיות שלנו. זה לא מספיק לומר: "כשהקבוצה במצב טוב, אז השיח עליה יהיה חיובי וכשהקבוצה במצב רע, אז השיח יהיה שלילי". המשפט הזה הוא רק נכון למחצה והוא ומתעלם לחלוטין מהכוח העצום שיש לעולם השיווק, האסטרטגיה והייעוץ התקשורתי להציע.

בשלב השני, באמצעות בחינת מקרים דומים בארץ ובעולם ובעזרת סיעור מוחות של אנשי מקצוע, ננסה לאתר את הנקודה המרכזית שיכולה להשפיע לחיוב על דעת הקהל. אחרי שנמצא את הנקודה הזו, נפעל. למרות איך שהשחקנים נראים על המגרש, לפי הבדיקה שלנו רק 24% מהגולשים מאשימים אותם על הצגת יכולת גרועה. הנתונים הללו מראים לנו, שברמה התדמיתית אנחנו צריכים להתמקד בשיווק היכולות הניהוליות המצוינות של מקבלי ההחלטות במכבי חיפה, כדי להרגיע את הקהל ולהסביר לו שהקבוצה נמצאת "בידיים טובות".

בשלב השלישי, נפעל באמצעות מהלכים טקטיים כדי להוציא את האסטרטגיה שלנו לפועל. מה שנקרא בעברית ספרותית: "תכל'ס". ב"תכל'ס" אנחנו חייבים לגייס את אוהדי הקבוצה לטובתנו, ואת זה אפשר לעשות על ידי כך שנראה להם שבטווח הארוך ההנהלה יכולה להוציא את העגלה מהבוץ. את זה אפשר לעשות בכמה שיטות שונות. למשל, לחשוף את היכולות הרבות של המנהל המקצועי החדש, מו אלאך. מעבר לכך, חשוב לתמוך באלאך בשיחות פנימיות של המועדון ובשיחות שמנהלים עם כלי התקשורת והאוהדים. רצוי אפילו לערוך עם אלאך כמה ראיונות וידיאו לאתר הקבוצה וברשתות החברתיות שלה (כן, למרות שהוא לא אוהב תקשורת) בהן יסביר את החזון שלו ויראה לאוהדים, מבלי לגלות סודות מקצועיים, מה הוא מתכנן לעשות בקבוצה. איך הוא הולך להוציא אותה מהבוץ? מה הם הכלים שהוא משתמש בהם? מה הוא למד מניסיון העבר העשיר שלו? יש עוד המון שיטות שבהן אפשר להשתמש, כמו לעשות מפגשי אוהדים קבועים עם מובילי דעה בעלי השפעה ולגייס אותם לטובת מהלכי הסברה של הקבוצה.

 אפשר לעשות עוד הרבה דברים נוספים, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. באמצעות עבודה נכונה, אפשר לקרב יותר את האוהדים לקבוצה - גם כשהמצב על הדשא רחוק מלהיות טוב.

דובר המכללה האקדמית בוינגייט ובעלים של משרד לייעוץ אסטרטגי

תגיות