אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כץ בוחן עוד תמריצים לרכב משומש עם מערכות בטיחות צילום: אוהד צויגנברג

בלעדי לכלכליסט

כץ בוחן עוד תמריצים לרכב משומש עם מערכות בטיחות

בעקבות תלונות של מתקיני מערכות הבטיחות כי נהגי המכוניות המשומשות אינם מזדרזים להגיע להתקנות, שוקל משרד התחבורה לעדכן את ההטבות. בין השאר, מתן 1,500 שקל לנהגים בתשלום אחד ולא בשלושה על פי ההסדר הקיים היום

10.01.2018, 07:02 | תומר הדר

משרד התחבורה ייבחן שינוי ושדרוג של מתווה התקנת מערכות הבטיחות לרכב משומש, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, השבוע קיים המשרד פגישת עדכון מיוחדת עם מתקיני מערכות הבטיחות, בין היתר עקב תלונות של מתקיני המערכות כי הציבור אינו מגיע. במהלך החודשים האחרונים הגדילו מתקיני מערכות הבטיחות ובראשם מובילאיי באופן משמעותי את היקף הפרסום, אך כאמור בעלי הרכב המשומש לא מיהרו להגיע. עם תום הדיון שהתקיים במשרד התחבורה סוכם בין היתר כי משרד התחבורה יבחן מספר סעיפים הנוגעים למתווה הקיים.

מכוניות משומשות, צילום: תומר הדר מכוניות משומשות | צילום: תומר הדר מכוניות משומשות, צילום: תומר הדר

כך לדוגמה יבחן משרד התחבורה הגדלה מחודשת של תקציב הפרסום להטבות הכרוכות בהתקנת המערכות. בנוסף יבחן משרד התחבורה איחוד של הפעימות שבמסגרתן מוענקת ההטבה לפעימה אחת של 1,500 שקלים אשר מיועדת להיטיב עם לקוחות שעשויים למכור את מכוניתם תוך שנה ולכן לא ייהנו מן הזיכוי המלא אשר תקף למכונית ולא לבעליה. בנוסף תיבחן גם הגדרה של פונקציות המערכת השונות. לדברי גורמים בענף, אחד המאפיינים המרתיע את הציבור נוגע לסעיף שנחשף ב"כלכליסט" הקובע כי המערכות אשר מותקנות ברכב משומש אינן ניתנות לנטרול.

בספטמבר אשתקד הודיע שר התחבורה ישראל כץ על רפורמת בטיחות לרכב משומש. במסגרת הרפורמה הודיע משרד התחבורה כי בעלי מכוניות משומשות משנת 2000 ואילך, שיוצרו עד מאי 2017 יזכו להטבה בגובה 1,500 שקל בתשלום אגרת הרישוי. ההטבה מתייחסת לבעלי מכוניות משומשות

שיתקינו ברכבם מערכת אשר מתריעה מפני קרבה לרכב שמלפנים ומערכת אשר מתריעה מפני סטיה מנתיב. בשונה ממערכות בטיחות מקוריות, אשר מסוגלות גם לבלום את הרכב בשעת סכנה, מערכות בטיחות אלה מסוגלות רק להתריע באמצעים קוליים וויזואליים. כיום משווקות בישראל שלוש מערכות: מובילאיי, מובון ואייוואקס.

על פי המתווה המקובל כיום, בעל מכונית משומשת אשר מתקין מערכת בטיחות כנדרש על ידי משרד התחבורה אכן זוכה להטבה בגובה 1,500 שקל אשר מתבטאת בהוזלת אגרת הרישוי, אך זו מחולקת לשלוש פעימות: 700 שקל בשנה הראשונה, 700 שקל בשנה השנייה ו־100 שקל בשנה השלישית. במסגרת המהלך הקצה משרד התחבורה 80 אלף מערכות להתקנה בשנת 2017 אך הנהגים הישראלים לא מיהרו להסתער על המערכות, ולפי נתוני משרד התחבורה הותקנו רק 11 אלף מערכות מהן.

ממשרד התחבורה נמסר: בתוך כשלושה חודשים מכניסת התקנה לתוקף, הותקנו כ־11 אלף מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי רכב משומשים. מדובר בקצב של יותר מ־3,000 מערכות בחודש, והמספרים הולכים וגדלים מדי שבוע.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
למצער, מובילאיי לא הוציאו דגם חדש כבר 3 שנים
שזה המןן במושגים טכנולוגיים. הבעייתי ביותר הוא שהמצלמה שלהם אינה מיועדת לזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים בלילה. שלא לדבר על הקושי במצב גשם. ובטח בגשם בלילה. הם חייביפ לשלב עוד טכנולוגיות במערכת שהפכה כבר למיושנת. מצלמת אינפרא אדום, טכנולוגיית גלי מיקרו לזיהוי מרחק, וכד'.
עומר  |  06.09.18
11.
חסם נוסף הוא אמ האפשרות להעביר לרכב אחר
מי שמוכר שמשבית אותו, לא יכול להעביר את המערכת לרכב הבא. מובילאיי חוסמת את המערכת שהותקנה בהנחה של משרד התחבורה, ואנשים בעלי רכב יד שניה שהושבת וקונים רכב יד שניה ללא מערכת, יאלצו לקנות את המערכת שוב. הם אולי יקבלו זיכוי נוסף כי ההנחה מוצמדת לקכב ולא לאדם ויש בזה הגיון, אבל במקרה של השבתת רכב, לא חבל לזרוק מערכת כזאת לפח אחרי שהמדינה שילמה עליה? צריך לאפשר לבעל רכב מושבת להעביר את המערכת לרכב אחר שבבעלותו, תוך סיבסוד עלות ההעברה. זה יחסוך למדינה כסף במקום לתת הנחה על עוד מערכת ולזרוק אחת לפח.
עומר  |  06.09.18
10.
י-ם
מעניין שכל חכמי משרד התחבורע לא הפנימו עדיין עובדה פשוטה:- מערכת ה"מוביל-איי" הצווחנית, מיותרת ומעצבנת, וכל מי שמתקין אותה נענש 3 פעמים:- 1. הטרדות בלתי פוסקות של ציפצופים מעצבנים. 2. עלות מופרכת - גם לאחר המענק של 1,500 ש"ח. 3. כנהוג במקומותינו: התקנה רשלנית וחפיפניקית - מקור בלתי נדלה לתקלות מיותרות. נכון יותר היה לחייב את כל היבואנים לייבא לישראל אך ורק מכוניות עם מערכות בטיחות אקטיביות, שמותקנות ע"י יצרן הרכב על פס הייצור - אבל אז איך יובטחו (לכאורה) שלמוני השר ומקורביו?
דוד אמסלם  |  20.01.18
8.
להכניס פנימה את עובדי המדינה
לכל עשרות אלפי עובדי המדינה שזכאים למימון אגרת הרישוי על ידי מקום העבודה אין שום תמריץ להתקנת המערכת. מצד שני, רוב עובדי המדינה מחזיקים רכבים חדשים יחסית שאחרי המכירה שלהם הלאה יוכלו להישאר על הכביש שנים ארוכות עם המערכת ולשפר את הבטיחות הכללית. לכן, כמו במדינות אחרות (שבדיה לדוגמא), צריך להכניס גם את עובדי המדינה לתוך ההסדר (דרך מתן הטבת מס בגובה 1500 ש"ח למי שיתקין המערכת? תלושי קנייה? מימון מיוחד של 1500 ש"ח לנופש בארץ? אפשר לחשוב על עוד הרבה רעיונות).
משה  |  14.01.18
לכל התגובות