כץ מקדם רכבת קלה מירושלים לבית שמש על התוואי הישן

כץ מקדם רכבת קלה מירושלים לבית שמש על התוואי הישן

לכלכליסט נודע כי תכנון הקו אמור להסתיים עד סוף 2018. התנאי לכך הוא הפעלה של הרכבת המהירה בין ירושלים לת"א, שהושקה חלקית אתמול

17.01.2018, 08:10 | ליאור גוטמן

שר התחבורה ישראל כץ מקדם הקמת קו רכבת קלה מבית שמש לירושלים, שינוע על תוואי מסילת הרכבת הכבדה שפועלת שם כיום ‑ כך נודע ל"כלכליסט". התכנון אמור להסתיים עד סוף 2018, כך שהביצוע ושריון התקציב לעבודות שם יוכל להיכנס לתקציב של 2020.

קראו עוד בכלכליסט

בסביבת משרד התחבורה טוענים שמאחר ותוואי המסילה כבר קיים, מחצית מעבודות התשתית ייחסכו, והעלות הסופית של הפרויקט אמורה להסתכם בכ־5 מיליארד שקל.

אם התוכניות יוגשו בזמן, בתחילת העשור הבא תחבר רכבת מהירה וחשמלית בין בית שמש לירושלים, לטובת תושבי שתי הערים, שנוסעים כיום בעיקר באוטובוסים או ברכבת הכבדה.

שר התחבורה ישראל כץ. אתמול בהשקת הרכבת בין תל אביב לירושלים, צילום: דוברות משרד התחבורה שר התחבורה ישראל כץ. אתמול בהשקת הרכבת בין תל אביב לירושלים | צילום: דוברות משרד התחבורה שר התחבורה ישראל כץ. אתמול בהשקת הרכבת בין תל אביב לירושלים, צילום: דוברות משרד התחבורה

התנאי לקיום התוכנית הוא הפעלה מלאה של פרויקט A1 ‑ קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב. שר התחבורה ערך אתמול השקה חלקית של תוואי הקו, והכריז כי החליט לקרוא לו "מסילות המלך דוד" ‑ "אנחנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים", הסביר כץ.

אך בפועל, התוואי כלל אינו מוכן לעבודה, ובמשרד התחבורה טוענים כי חברת SEMI הספרדית שמחשמלת את הקו מתעכבת בביצוע העבודות. כץ אף התלונן לשגריר ספרד, שהבטיח לטפל בקצב העבודה.

עבודה מסביב לשעון

על פי הערכות, מתוך כ־57 ק"מ מסילה שאמורה לחבר בין תל אביב לירושלים, רק כשליש עבר חשמול מלא והוא מוכן לתנועה, שליש נמצא בחשמול מתקדם ושליש בביצוע נמוך. הספרדים הבטיחו לשלוח לישראל צוותים כדי לעבוד מסביב לשעון וכץ הכריז זה מכבר שבפסח תצא לדרך הנסיעה הראשונה.

הנוסעים יזכו לנסיעות חינם בין אפריל ליוני, ומתחילת יולי בהנחה של 50% לתקופה של שלושה חודשים. עלות הנסיעה טרם נקבעה, אך לפי הערכות תעמוד על כ־20 שקל לכיוון.

קו הרכבת בין תל אביב לירושלים ממחיש את חוסר היכולת של הממשלה בתכנון תשתיות: הפרויקט יצא לדרך בהחלטת ממשלה מ־2001, כשתאריך הסיום נקבע ל־2008 והעלות הראשונית עמדה על 3.2 מיליארד שקל.

אומדנים מפוספסים

 

מבקר המדינה כיסה את ההתקדמות - או יותר נכון את אי ההתקדמות בפרויקט - לפחות בשלושה סבבים של ביקורות, שם מצא תכנון חלקי, יציאה לעבודות בלי אישורים, פספוס באומדנים, בעיות של ניגוד עניינים וניהול כושל. תקציב הפרויקט עלה ועלה, ומגיע כבר לכ־7 מיליארד שקל ‑ יותר מכפול מהאומדן המקורי. כעת הבטיחה ספקית הציוד בומברדיה הקנדית, שתוך מספר שבועות רוב הציוד להפעלת הקו יהיה בישראל, כך שלמרות העיכובים, הוא אמור לפעול כבר במהלך המחצית השנייה של 2018.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות