אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדברים הרבה בישיבות עבודה? אולי עדיף שתפסיקו צילום: שאטרסטוק

מדברים הרבה בישיבות עבודה? אולי עדיף שתפסיקו

אמנם השתתפות פעילה בישיבות חשובה לביסוס מעמדכם המקצועי, אך מחקרים מראים שכדאי דווקא להמעיט במילים

17.01.2018, 12:59 | שירות כלכליסט

נכון שאחת העצות הרווחות לגבי ביסוס מעמדכם במקום העבודה, עצה שניתנת הרבה פעמים בעיקר לנשים, היא להשתתף באופן פעיל בישיבות במקום העבודה. עם זאת, במחשבה שנייה, אולי כדאי שתדברו פחות באותן ישיבות. קבלת החלטות משותפת באמצעות חוכמת ההמונים ברורה, ולכאורה הגיונית לגמרי: אם אתם מנסים לעשות לעצמכם שם במקום העבודה, עליכם לתרום משהו בישיבות הצוות. אמירת דברים והבעת דעתכם הן דרכים בדוקות לקבל תשומת לב. לא תרצו להיעלם וליצור את הרושם שאין לכם משהו משמעותי להוסיף. זה אולי נכון, אבל גם לא כדאי לכם להגזים.

קראו עוד בכלכליסט

באתר FastCompany פירטו מדוע כדאי לכם לשקול היטב את דבריכם בישיבות עבודה:

יותר זה לא תמיד טוב יותר

אתם אולי חושבים שהדרך האידאלית לתרום היא לומר משהו כל אימת שיש לכם רעיון, אפילו אם הוא לא ממש יוצא דופן, או במילים אחרות, רף הדיבור שלכם הוא נמוך יחסית, בעיקר כי אתם מאמינים שהבוסים והקולגות שלכם זוכרים כל תרומה חיובית שלכם. זה לא שאתם חושבים שכמות שווה איכות, אלא שלתפיסתכם מצבכם ישתפר ככל שתאמרו דברים מועילים באופן כללי.

ישיבת עבודה, רוב האנשים גם ככה עסוקים בלחשוב על מה הם יאמרו ולא בלהקשיב לדבריכם, צילום: באדיבות סיסקו ישיבת עבודה, רוב האנשים גם ככה עסוקים בלחשוב על מה הם יאמרו ולא בלהקשיב לדבריכם | צילום: באדיבות סיסקו ישיבת עבודה, רוב האנשים גם ככה עסוקים בלחשוב על מה הם יאמרו ולא בלהקשיב לדבריכם, צילום: באדיבות סיסקו

אך מחקר שנעשה על מה שקרוי "פרדוקס הפרזנטור" קובע אחרת. כפי שניסחו זאת כותבי המחקר מ-2011, "מידע מועיל במידה מועטה מדלל את הרושם שעושה מידע מאוד מועיל." גם אם החוקרים התמקדו בעיקר בפרזנטציות שיווקיות, מתגלה פה תבנית פסיכולוגית שתקפה גם לתחומים נוספים. כשאנשים אחרים מנסים להעריך אתכם, הם בדרך כלל לא מחשיבים כל תרומה חיובית שלכם. חישבו על זה: זו תהיה משימה מאוד מתישה מבחינה מנטלית. במקום, הם ינסו ליצור רושם כללי שלכם, כלומר שהם יעשו סוג של ממוצע של איכות הדברים שאתם אומרים. הבעת שני רעיונות מצוינים ועוד שלושה בינוניים תוריד את "הניקוד" הכולל שלכם. עדיף שתתמקדו בשני הרעיונות המבריקים שלכם ותשמיטו את השאר.

חישבו לפני שאתם משתפים

בקרה עצמית היא דבר לא פשוט, במיוחד אם אתם רגילים לפלוט רעיונות ברגע שהם עולים בדעתכם. מחקרים על יצירתיות מראים שלאנשים עם הכי הרבה רעיונות יהיו בדרך כלל גם הרעיונות הכי טובים, לכן זה טוב לייצר הרבה רעיונות כשאתם בפגישה – עבור עצמכם בתור התחלה. אבל לפני שתחליטו לתרום את מחשבתכם האחרונה, רישמו אותה לפניכם. הביטו בה, והחליטו האם לדעתכם זהו אחד הרעיונות הטובים יותר שלכם. אם זה כך, לכו על זה ושתפו אותו! אז תוכלו לשמור רעיונות אחרים ב"כוננות" במידה והקבוצה עוד לא מרוצה מהרעיונות שיש באמתחתה.

לכתיבת רעיונותיכם והתבוננות בהם לפני הבעתם יש שני יתרונות. האחד הוא כמובן שתוכלו לדרג באופן אישי את תרומתכם לפני שתחשפו אותה לשיפוט הקבוצה, ותוכלו להגביר את הסיכוי שהאחרים באמת יצטרפו אליכם – ובכך ישתפר הרושם שלכם בעיניהם.

היתרון השני הוא שלרוב אנשים שתורמים הרבה בישיבות מאזינים לאחרים רק עד לנקודה בה הם מפיקים את האמירה הבאה שלהם. הם לא באמת קשובים לשיחה המתנהלת, ומשקיעים את משאביהם המנטליים בעיקר במאמץ לזכור ולשייף את מה שהם רוצים לומר. אם זה המצב אתם עלולים לפספס הזדמנות להקשיב באמת לאחרים, אשר עשויים במהלך השיחה לפתוח פתח לרעיון אפילו טוב יותר שהיה לכם, או לכזה שהיה צומח מתוך תרומה של מישהו אחר.

עוד דבר מועיל בכתיבת הרעיון שלכם הוא שאתם לא צריכים להשקיע מאמץ בלזכור אותו עד שמגיע תורכם לדבר. זה משחרר את המשאבים המנטליים שלכם ומאפשר לכם להשתתף בשיחה, אפילו אם המשמעות היא להאזין לאחרים, עד שתגיע ההזדמנות שלכם לחלוק עם השאר את הרעיון הטוב ביותר שחשבתם עליו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות