אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר יבחן מחדש את האגרות שגובה המכס על יבוא אישי צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

האוצר יבחן מחדש את האגרות שגובה המכס על יבוא אישי

ועדת האגרות צפויה להתכנס בחודש הבא ולדון באגרות המחשוב והביטחון על חבילות ביבוא אישי. באוצר מעריכים כי יינתנו הקלות למשלוחים בעלות נמוכה

24.01.2018, 07:03 | אורנה יפת ועמרי מילמן

שר האוצר משה כחלון הנחה את גורמי המקצוע במשרדו לבחון אל מול ועדת האגרות הבין־משרדית לשנות את אגרות תפעול המחשב ואגרות הביטחון, שאותן גובה רשות המסים על מוצרים שמיובאים ביבוא אישי, כך נודע ל”כלכליסט”. ועדת האגרות, בראשות רבקה לפינר, סגנית בכירה לממונה על הכנסות המדינה באגף הכלכלן הראשי ובה חבר גם נציג משרד המשפטים, צפויה להתכנס ב־27 בפברואר ולדון בנושא. בסביבת האוצר מעריכים כי הוועדה תמליץ לבטל את האגרות על משלוחים בעלי ערך כספי נמוך.

קראו עוד בכלכליסט

שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המיסים משה אשר , צילום: עמית שעל שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המיסים משה אשר | צילום: עמית שעל שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המיסים משה אשר , צילום: עמית שעל

הנחיית השר כחלון ניתנה במסגרת הצעת מחליטים מפורטת, שתאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה לפני שהמלצות הוועדה להסרת חסמי יבוא אישי יגיעו לכנסת יחד עם התקציב, כחלק מחוק ההסדרים.

כבר בנובמבר 2017 קבעה הוועדה להסרת חסמי היבוא כי "נגבות כיום אגרות בהתאם להוראות תקנות המכס, ונגבים תעריפים נוספים במידה שהשילוח נעשה על ידי חברות בלדרות. עלויות אלה מושתתות על הצרכן ומגיעות לעתים לכדי מאות שקלים, אשר פוגעים בכדאיות הכלכלית של העסקה". לאור זאת, המליצה הוועדה כי רשות המסים תבחן את הנושא ותדווח לאגף התקציבים במשרד האוצר על תוצאות הבדיקה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, מערכת ממוחשבת חדשה שנקראת שער עולמי, שהעלתה לאוויר רשות המסים בשבועות האחרונים, מאלצת בפועל את חברות הבלדרות לשלם תשלומים גבוהים יותר בבואן לשחרר את החבילות מהמכס. מדובר באגרת תפעול מחשב ואגרת ביטחון שנדרשות חברות הבלדרות לשלם עבור כל משלוח. הסכומים הללו מגולגלים החל מהשבוע האחרון על הצרכנים המזמינים מוצרים מחו"ל.

בנוסף, כדי להשתמש במערכת שער עולמי נדרשות חברות הבלדרות לרכוש כרטיס חכם מאחת משתי חברות פרטיות שקיבלו רישיון מתאים מהרשות להגנת הפרטיות, שכן כרטיסים אלה מהווים מעין תעודת זהות וחתימה אלקטרונית מוצפנים שמאפשרים גישה מהירה יותר למערכות הממוחשבות. אותם כרטיסים עולים כ־200 שקל לשנתיים (לא כולל מע"מ) עבור החברות הבלדרות.

עד לעליית מערכת שער עולמי יכלו חברות השילוח לשחרר חבילות באופן קולקטיבי ונמנעו מתשלום אגרות של עשרות שקלים עבור כל חבילה. מערכת שער עולמי שינתה את שיטת הדיווח ומחייבת כעת בשחרור פרטני של כל חבילה בנפרד ותשלום של אותן אגרות. גובה האגרות הללו נע בין 18 שקל ל־77 שקל, שיוצאים מכיסו של הצרכן ואשר עד היום לא נגבו ממנו.

כעת, במסגרת חוק ההסדרים, נתן שר האוצר כאמור הוראה לבדוק אפשרות לשנות את האגרות הללו. הטלת אגרה חדשה או שינוי של אגרה קיימת מותנים באישור של שלושה גורמים: ועדת האגרות הבין־משרדית, שר האוצר ואחת מוועדות הכנסת. ועדת האגרות הבין־משרדית היא הגורם המקצועי שבוחן שיקולים להטיל אגרה חדשה או לשנות אגרה, ובמקרה של אגרות המכס, ההצעה תובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

השיקולים שעומדים לעיני ועדה שדנה בשינוי או הטלת אגרות הם בין היתר עלות השירות שניתן ביחס לשיעור האגרה, שיעורן של אגרות דומות, רצון לעידוד פעולה כמו יבוא אישי וההשלכות על הכנסות המדינה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות