אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לובי האופנוענים בליכוד יוזיל להם את הביטוח, על חשבון בעלי הרכבים הפרטיים צילום: שאול גולן

לובי האופנוענים בליכוד יוזיל להם את הביטוח, על חשבון בעלי הרכבים הפרטיים

פשרה בין חבר הכנסת מיקי זוהר לשר האוצר משה כחלון תגדיל את סבסוד ביטוח האופנועים על חשבון בעלי המכוניות. מדובר בהתייקרות של כעשרות שקלים בשנה, שהושפעה, לפי גורמים בממשלה, מלובי של בעלי אופנועים במרכז ליכוד

29.01.2018, 06:56 | עמרי מילמן

פשרה בין ח"כ מיקי זוהר מהליכוד לשר האוצר משה כחלון מכולנו תביא להגדלת הסבסוד של ביטוח האופנוענים על חשבון בעלי המכוניות ‑ כך נודע ל"כלכליסט". הפשרה נולדה בעקבות הצעת חוק פרטית שהגיש זוהר ואושרה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה, בתנאי שתחזור לוועדה לאחר קריאה טרומית בכנסת, לאור התנגדות של שרת המשפטים.

קראו עוד בכלכליסט

לפי החוק מ־2011 שהובילה פאינה קירשנבאום, במימון ביטוח האופנועים ישנו "רכיב העמסה" הקובע כי בעלי המכוניות יממנו חלק מהעלויות הביטוח של האופנוענים דרך תשלומי ביטוח החובה. החוק המקורי קבע כי המימון יעמוד על 6% מכלל עלות הביטוח, אולם לפני כשש שנים עלה ל־6.5%. הצעת החוק של זוהר, שהושפע, לטענת גורמים בממשלה, מלובי חזק של בעלי אופנועים בליכוד, ביקשה להגדיל את היקף המימון ל־11%.

יוזם החוק מיקי זוהר. "לא מכיר אף אופנוען שהתפקד לליכוד", צילום: עומר מסינגר יוזם החוק מיקי זוהר. "לא מכיר אף אופנוען שהתפקד לליכוד" | צילום: עומר מסינגר יוזם החוק מיקי זוהר. "לא מכיר אף אופנוען שהתפקד לליכוד", צילום: עומר מסינגר

זוהר טוען כי אף אחד לא הפעיל עליו לחץ וכי לאופנוענים אין כל השפעה על מפלגת הליכוד. זוהר אמר ל"כלכליסט" כי הוא "לא מכיר אופנוען אחד שהתפקד לליכוד, ואם הוא קיים אני מושך את החוק עכשיו". לדבריו, "כרגע אופנוענים משלמים פוליסות לא הגיוניות. אם רוצים לצמצם את כמות הנסיעה ברכב על ארבעה גלגלים, זה הכרחי".

בעוד שעלות הביטוח הממוצעת של רכבי ארבעה גלגלים עומדת על 1,440 שקל בשנה, עלות הביטוח הממוצעת לאופנועים נעה בין 3,000 ל־4,000 שקל בשנה, ויכולה להגיע במקרי קיצון גם ל־6,000 שקל בשנה. לפי תעריפי המימון, בעלי ביטוח רכב חובה משלמים כיום כ־95 שקל עבור כיסוי ביטוח האופנוענים, וכעת יגדל המימון ל־125 שקל בשנה.

הצורך להתמודד עם המצב הקיים נוצר לא רק בעקבות הצעת החוק הפרטית של זוהר אלא גם בעקבות בג"ץ שהוגש על ידי חברות הביטוח שדרשו להגדיל את דמי ביטוח החובה, כדי לממן את עלות הנזקים בגין הביטוח על האופנועים. ב־2016 סך דמי הביטוח שנגבו מהאופנוענים ומבעלי רכבי ארבעה גלגלים עבורם עמדו על 645 מיליון שקל, מתוך העלות הכוללת של ביטוח האופנועים שעמדה על 874 מיליון שקל. סך ההוצאות של בעלי האופנועים על תאונות דרכים עמדו על כ־650 מיליון שקל. 260 מתוכם דרך רכיב ההעמסה ועוד כ־200 מיליון שקל במסגרת צו חציה ‑ צו הקובע כי בכל תאונת דרכים בה מעורבים מכונית ואופנוע, ישלם מבטח המכונית בגין 75% מהנזק של האופנוע. בפועל, מתוך אותו סכום רק כ־200 מיליון שקל משולמים על ידי רוכבי האופנועים עצמם, וכעת הסכום הזה יפחת.

המשא ומתן מול זוהר נעשה על ידי נציגיו של כחלון, שרצו להימנע מהשתת תוספת תשלום של כ־1,000 שקל על דמי הביטוח הביטוח של בעלי האופנועים והעדיפו שבעלי מכוניות יחלקו בעלות הביטוח הזניחה יחסית. מאחר שברור לזוהר ולכחלון כי לא מדובר בפתרון ארוך טווח, הוחלט להקים ועדה שתקדם ביטוח חובה מותאם ומצומצם יותר לאופנוענים.

תגיות

39 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

39.
ביטוח חובה לאופנועים.
האם כל רוכבי האופנועים יזכו להוזלה או רק בעלי הארלי דיוידסון ודיאלים ?! לא הגיוני שבגרמניה הגשומה משלם רוכב 120 אירו דמי ביטוח חובה לשנה וכאן בסביבות 5000 שקלים. ומה עם אופניים חשמליים ?! מי מממן את הפגיעות שלהם ??? ישנם מספר פתרונות למצב הדפוק של ביטוחי החובה בארץ: 1. לאפשר לבטח בחברות ביטוח זרות ולא נהיה שבויים בידיהם של קומץ בעלי הון חמסנים. 2. יצירת פוליסת ביטוח לנהג ולא לרכב שהרי נהג לא נוהג בשני כלי רכב בו זמנית ... 3. קביעת דמי הביטוח מקסימליים של כמה מאות שקלים בשנה לאופנוע ללא הבדל נפח והספק בחקיקה ובכך לעקוף את פקידי הממונה על הביטוח שכולנו יודעים איפה הם הולכים לעבוד לאחר שמסיימים את תפקידם בשירות הציבורי.
רוכב ותיק  |  31.01.18
38.
כל התמחור של ביטוח החובה הוא מעוות
דמיינו לעצמכם אופנוע עומד ברמזור. מגיע רכב ונכנס בו, לנהג הרכב לא קרה כלום, רוכב האופנוע נפצע. בכל ביטוח נורמלי הנהג ישלם והפרמיה שלו תעלה. בביטוח חובה הביטוח של האופנוע ישלם על הטיפולים לרוכב והפרמיה של הרוכב תעלה. זה בגדול הסיפור של ביטוח חובה לאופנועים. ב 100% של התאונות בין אופנועים למכוניות הרוכב יצטרך טיפול רפואי וביטוח החובה שלו יופעל. ב 70% מהתאונות האלה, לפי נתוני המשטרה ומשרד התחבורה, אשם נהג המכונית. בתכלס עלות ביטוח החובה לאופנועים יכול להגיע ליותר מ 6000 שקל לשנה גם אם הם רוכבים זהירים בדיוק בגלל העיוות הזה בתמחור. יש סיבות מדוע ביטוח החובה הוא ביטוח בלי קשר לאשמה אבל תמחור הפרמיה בהתאם לעיוות הזה מייצר שוק שאינו הוגן לרוכבים.
אלי  |  30.01.18
35.
דיל מעולה, תודה רבה מיקי.. פחות רכבים יותר דו גלגליים = פחות פקקים
יש לעודד שימוש בכל אמצעי תחבורה שחוסף פקקים, כולל דו גלגלי, אוטובוסים, רכבות, מוניות שירות וכל פתרון שיתופי אחד אפשרי (אובר מישהו?) תודה מיקי על הדאגה לאזרח. לא אצביע לך או לליכוד כי רוב הזמן אתה פופוליסט ולקקן לשליט, אבל אני שמח לפרגן לך על צעד חכם וטוב לטובת הציבור
בעל רכב  |  29.01.18
לכל התגובות