אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפסנתרן ישי שאער בא מוקדם לבטהובן המאוחר

הפסנתרן ישי שאער בא מוקדם לבטהובן המאוחר

שאער כבש את הביקורות בעולם בדיסק של ביצועי בטהובן המאוחר. "הייתי פותר שעות תרגילים והראש נדד אל המוזיקה. הבנתי שהפסנתר הוא חלק בלתי נפרד ממני", הוא מספר ל"כלכליסט"

04.02.2018, 08:45 | מאיה נחום שחל

כשהיה בן 3 נהג ישי שאער להביט בקנאה באחותו הגדולה שלמדה פסנתר. פה ושם היה מתחיל לנגן בעצמו, עד שאמו הבינה שלילד יש גישה לכלי, והוא החל בשיעורי אורגן. “לא רציתי להיות פסנתרן”, הוא מספר, “היה לי ברור שאני מאוד אוהב את הפסנתר, אבל קיבלתי מסר מהסביבה שזה לא מקצוע”.

קראו עוד בכלכליסט

30 שנה חלפו, ושאער הוא פסנתרן קלאסי בינלאומי. לפני חודשים ספורים הוציא את אלבומו השני, "Late Beethoven", בלייבל הבריטי הדינמי Orchid Classics. אף שזו ההקלטה הראשונה של שאער שיוצאת בהפצה מסחרית, הדיסק כבש את לב המבקרים בעולם; קטעים ממנו הושמעו בתחנות הרדיו הקלאסיות המובילות כגון BBC ורדיו WQXR מניו יורק, והמגזין הספרדי “Codalario” קרא לו “הקלטת חובה על המדף של כל חובב מוזיקה”.

מחדש בשדה חרוש

מבחינתו של שאער, הדיסק מסכם מסע שהתחיל לפני חמש שנים, שבאמצעו אלבום אחר שנגנז. האלבום הוקלט באולפני וויסטון בוויילס בהפקה מוזיקלית של אנדרו קינר, שעבד בין השאר עם דניאל בארנבוים. הפסנתרן הצעיר נכנס כאן לשדה חרוש היטב של יצירות בטהובן המאוחר ומצליח לחדש. את ביצועו לשש הבגטלות אופ’ 126 תיאר מבקר המוזיקה של “הארץ” אמיר מנדל “יהלומים מוזיקליים ששאער מיטיב ללטש”.

היצירות האלה, אומר שאער, סוחפות, חכמות ומרגשות, ומספקות מבט על־זמני על המורכבות האנושית. אבל הבחירה בהן לא היתה מובנת מאליה. "עוד ביצוע של יצירות שנוגנו בידי אלפי פסנתרנים? לכאורה, לא זה מה שנחוץ לעולם הרווי והמפוהק של המוזיקה הקלאסית. אבל לי זה היה הכי נחוץ שאפשר".  

ישי שאער והפסנתר. “מעט מאוד אנשים יכולים להתפרנס רק מהופעות בארץ” ישי שאער והפסנתר. “מעט מאוד אנשים יכולים להתפרנס רק מהופעות בארץ” ישי שאער והפסנתר. “מעט מאוד אנשים יכולים להתפרנס רק מהופעות בארץ”

שאער (34) נולד וגדל בחולון. אף שהצטיין בפסנתר מגיל 6, בתיכון בחר ללמוד פיזיקה ומחשבים, ולא עשה אפילו רסיטל לבגרות. התפנית באה כשלמד מתמטיקה באוניברסיטה. "הייתי פותר שעות תרגילים והראש נדד אל המוזיקה. הבנתי שהפסנתר הוא חלק בלתי נפרד ממני. בסוף הסמסטר הראשון עזבתי לאקדמיה למוזיקה בתל אביב”.

ההיצע עולה על הביקוש

שאער למד אצל טובי המורים וזכה בתחרויות רבות בעולם, ואת רוב מרצו ניתב לעבודה בחו"ל. "השוק בארץ קטן ומעט מאוד אנשים יכולים להתפרנס מלהופיע רק כאן. גם התשלומים מגוחכים לעומת חו"ל". הוא ניגן במאות קונצרטים, בהם כסולן עם התזמורת הקאמרית של לוזאן, התזמורת של פרנקפורט והפילהרמונית של מאלגה, וברסיטלים בלימה ובהאג. בישראל הופיע עם הפילהרמונית והתזמורת הסימפונית חיפה.

יש עוד קהל צעיר למוזיקה קלאסית?

 

"אני חושב שכשאנשים מתבגרים, הם יותר נמשכים לכיוון הזה. בסין המון צעירים באים, התחום מסקרן אותם. גם בדרום אמריקה. באירופה רוב הקהל הצעיר הם סטודנטים למוזיקה או חברים שלהם. אבל ההיצע בתחום עולה על הביקוש".

לשאער אפשר יהיה להאזין היום (א') במסגרת השוברטיאדה הישראלית בקיבוץ שדה בוקר. הוא ינגן יצירות של שוברט בעיבוד פרנץ ליסט לפסנתר סולו, ואת הסימפוניה הבלתי גמורה בעיבוד שעשה לחמישיית פסנתר, ששאער יבצע עם רביעיית ראשונים.

תגיות