אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החברות מתכננת להנפיק עד 49% מתע"א לפי שווי של עד 15 מיליארד שקל צילום: gettyimages

רשות החברות מתכננת להנפיק עד 49% מתע"א לפי שווי של עד 15 מיליארד שקל

הרשות בוחנת הנפקת מיעוט של 20%-49% בחברה ממשלתית נוספת - נתגז, אך במקרה זה נראה כי הסיכויים להנפקה נמוכים יותר

05.02.2018, 19:20 | אדריאן פילוט

מנהל רשות החברות הממשלתיות, עו"ד ינקי קווינט, החל לתכנן את הנפקתן של כמה חברות ממשלתיות שנמצאות תחת בעלות מלאה של המדינה. מדובר בתעשייה האווירית לישראל ובחברת נתגז. נזכיר כי גם תעש נמצאת כעת בשלבים אחרונים של הפרטה. עם זאת, במקרה של תע''א ונתגז, מדובר בהנפקת מיעוט של בין 20%-49%, שכן ברשות סבורים כי המדינה חייבת להישאר בהן בעלת מניות עיקרית.

נתגז (נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ) היא חברה ממשלתית שנוסדה בשנת 2003, לצורך הקמה ותפעול של מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי וקיבלה רישיון לתקופה של 30 שנה. בנתג"ז מועסקים כיום כ-100 עובדים בתחומי התכנון וההנדסה, ההקמה, התפעול והתחזוקה, בטיחות, ביטחון, כספים, ועוד. החברה זוכה לדירוג גבוה (AA) וזוכה לביקושים גבוהים בהנפקות אג"ח פרטיות לגופים המוסדיים בישראל.

מנהל רשות החברות הממשלתיות עו"ד ינקי קווינט, צילום: בשמת איבי מנהל רשות החברות הממשלתיות עו"ד ינקי קווינט | צילום: בשמת איבי מנהל רשות החברות הממשלתיות עו"ד ינקי קווינט, צילום: בשמת איבי

לפי שעה, נראה כי סיכוייה של תע''א להגיע להנפקת מניות מיעוט גבוהים יותר מזו של נתגז, שכן תע''א איננה מונופול והיא בפועל חברה עסקית לכל דבר ועניין כאשר יותר מ-60% מפעילותה מתמקדת בחו''ל.

הנפקת מניות מיעוט של נתגז, מונופול טבעי, זוכה כבר להתנגדות של אגף התקציבים באוצר , שם סבורים כי קיימת בעיות בהפרטת מונופול טבעי, מה עוד, שהנפקה כזו עלולה להפריע לביצוע מהלכים אסטרטגיים עתידיים (כאשר קיימים בעלי מניות פרטיים). מנגד, סבורים ברשות החברות, מדובר בשוק מוסדר מבחינת רגולטורית וגם מדובר בחברת יחסית קטנה, דבר התומך בהנפקת מניות מיעוט בחברה.

גם במקרה של תע''א מתנגדי ההנפקה העלו בעיות אפשרויות כמו הסוגייה הביטחונית (סוגיית הסודיות). ברשות סבורים כי לבעיה הזו יש מענה, וזו לא תהיה הפעם הראשונה שמדינה מפריטה חלקית מפעל ממשלתי ליצור נשק. יתרה מזו, נזכיר כי תע''א כבר הנפיקה אג''ח ומדובר בחברה מדווחת, דבר שמקל על המצב.

עוד בעיה שעלולה להתעורר היא מצבה הכלכלי הבעייתי של תע''א (הפסד של 110 מיליון דולר בשנת 2016 והתפטרות מפתיעה של מנכ''ל החברה), אך ברשות סבורים כי הנפקה דווקא יכולה להטיב עימו ולהזרים לה הון. הערכות שווי של תע''א נעות בין 10 ל-15 מיליארד שקלים. עוד יתרון שמציינים שמקרה הזה הוא יו''ר החברה, הראל לוקר, שכיהן כמנכ''ל משרד ראש הממשלה והיה בעצמו מעורב בהפרטת תע''ש, אשר תומך במהלך.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות