אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אתרי האינטרנט הישראליים יוצאים נגד הפרסום הממשלתי בגוגל ופייסבוק צילום: אלכס קולומויסקי

אתרי האינטרנט הישראליים יוצאים נגד הפרסום הממשלתי בגוגל ופייסבוק

האתרים, בהם ynet, וואלה, הארץ ומאקו פנו לשר האוצר ושרת התרבות: "הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים. הפניית תקציבי ענק לגופים שאינם משלמים מס חברות ישראלי ומע"מ מעניקה יתרון תחרותי בלתי הוגן בעליל"

07.02.2018, 16:51 | אביב גוטר
אתרי האינטרנט הגדולים מאחדים כוחות במאבק על הפרסום הדיגיטלי הממשלתי נגד פייסבוק וגוגל. האתרים, המאוחדים תחת פורום אתרי האינטרנט בישראל שיגרו מכתב לשר האוצר משה כחלון, שרת התרבות והספורט מירי רגב ומנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) בועז סטמבלר בדרישה להסית לעברם יותר תקציבים מההוצאה לפרסום של משרדי ממשלה על חשבונן של חברות גלובליות, ובעיקר גוגל ופייסבוק.

קראו עוד בכלכליסט

לטענתם, חברות אלו אינן משלמות מס בארץ ומעסיקות מעט מאוד עובדים מקומיים עם תנאי העסקה נוחים במיוחד. "האתרים הישראלים זוכים לצערנו לחלק קטן מההוצאה לפרסום של משרדי הממשלה, למרות היותם משלמי מסים, מעסיקים עובדים רבים הן במרכז והן בפריפריה ובעוד שעיקר עיסוקם בייצור והפקת תוכן איכותי ומגוון בשפה העברית – התוכן שלמעשה גוגל ופייסבוק מפנים את גולשיהם אליו ושבלעדיו לא היה תוכן אינטרטי ראוי בעברית", כך נכתב.

מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית בועז סטמבלר. "הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים וחוסכת מעצמה תשלום מע"מ", באדיבות הסברה משרד האוצר מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית בועז סטמבלר. "הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים וחוסכת מעצמה תשלום מע"מ" | באדיבות הסברה משרד האוצר מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית בועז סטמבלר. "הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים וחוסכת מעצמה תשלום מע"מ", באדיבות הסברה משרד האוצר

על המכתב חתומים אבי בן טל, מנכ"ל ynet ויו"ר הפורום, אילן ישועה מנכ"ל וואלה, עמוס שוקן מו"ל קבוצת הארץ, אורי רוזן מנכ"ל מאקו ויואב הלדמן מנכ"ל נענע10. "במצב שנוצר האתרים הישראליים משוועים נואשות לכל מקור הכנסה אשר יאפשר המשך מימון ראוי של הפעילות שעלויויה יקרות וצרכניה מעטים ומסתכמים בעיקר בקהל דובר עברית בתחומי מדינת ישראל בלבד. הפרסום הדיגיטלי הוא היחידי שחשוף לתחרות עזה מצד שחקנים גלובליים ולכן יש צורך לסיוע בכל דרך שניתן, לרבות העדפה מתקנת מצד משרדי הממשלה".

חברי הפורום גם מסבירים מדוע הגדלת הוצאות הפרסום לאתריהם על חשבון אתרים גלובליים לא צפויה לפגוע במטרות המפרסמים. ראשית הם טוענים כי כל אתרי האינטרנט הישראליים רלוונטיים לפרסומי לפ"מ זאת משום שהם מכסים את טווחי החשיפה האינטרנטית שלפ"מ מבקשת להגיע אליהם, הכוללים מגוון גילאי מגדרי וסוציו-אקונומי.

טענה נוספת העולה מהמכתב הוא סוגיית תשלומי המסים שהופכים אותם לפחות אטרקטיביים בהשוואה לאתרים הבינלאומיים הזוכים ליתרון תמחירי מובנה בכך שאינם משלמים מע"מ. "הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים וחוסכת מעצמה תשלום מע"מ שהיא כן כופה על האתרים הישראלים. הפניית תקציבי ענק לגופים שאינם משלמים מס חברות ישראלי ואינם משלמים מע"מ מעניקה יתרון תחרותי בלתי הוגן בעליל. ובהינתן שמדובר בפרסום שממשלת ישראל עצמה מממנת – מדובר באבסורד צרוף".

תגיות