אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעשו מה שאתם אוהבים וההצלחה תגיע? קלישאות הקריירה במבחן צילום: שאטרסטוק

תעשו מה שאתם אוהבים וההצלחה תגיע? קלישאות הקריירה במבחן

כולנו שמענו את עצות הקריירה המוכרות: "לכו אחרי הלב", "אם מציעים לכם קידום - קיפצו על ההזדמנות" או "קורות חיים חייבים להיות באורך עמוד אחד בלבד"; האם כדאי לאמץ אותן או להתעלם?

09.02.2018, 11:27 | מעין מנלה
לכו אחרי הלב, אם תעשו מה שאתם אוהבים ההצלחה תגיע; קשרים הם הנכס החשוב ביותר, חלקו כרטיסי ביקור; חשבו מחוץ לקופסא; אם חוסמים בפניכם את הדלת – כנסו מהחלון; נהלו כלפי מעלה; עזרו לאנשים מבלי לצפות לתמורה, זו תגיע לבד; המציאו את עצמכם מחדש בכל חמש שנים; הלקוח תמיד צודק. כולנו שמענו את עצות הקריירה, שלא לומר קלישאות הקריירה האלה בשלב כלשהו בחיינו הבוגרים, אך האם הן נכונות? אין הרבה מחקרים שבדקו עד כמה העצות האלה באמת עובדות במציאות.

קראו עוד בכלכליסט

בכל הנוגע לניהול הקריירה שלכם, יש קלישאות שכדאי לשמוע ומיד להתעלם מהן. בסופו של דבר עצות עובדות עבור חלק מהאנשים אך לא עבור כולם, אז אם אתם בוחרים 'ללכת אחרי הלב' שלכם – עשו זאת גם במהלך סינון קלישאות הקריירה.

1. עשו רק מה שאתם אוהבים וההצלחה תגיע

החל מיזמים ומנהלים מצליחים וכלה במאמנים להצלחה עסקית ואישית, כולם חוזרים על עצות כמו עשו מה שאתם אוהבים, כדי להצליח אתם חייבים לבחור תחום שיש לכם תשוקה לעסוק בו. 'לכו אחרי הלב' היא עצה כל כך רווחת עד כי נדמה שזוהי הדרישה היחידה לבניית קריירה מצליחה. לפעמים העצה הזאת מובילה לתסכול ואף אבטלה, לא כולם יכולים להתפרנס מאומנות גם אם הם מאוד אוהבים את מה שהם עושים ומיזמים רבים לא ממריאים למרות תשוקה רבה של היזמים לנושא. עם זאת, מה האלטרנטיבה? להתעלם מההעדפות וההנאה ולבחור בעבודה שאולי תהיה משעממת אך תשלם את החשבונות?

מורטן הנסן, פרופ' באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי חקר 5,000 עובדים ומנהלים בארה"ב על מנת לבדוק את דרכי העבודה והביצועים של המצליחים ביותר מביניהם. אחד מהדברים שהוא מצא במחקר שלו הוא אלטרנטיבה שלישית, אותה הוא מכנה "התאמה" (matching). יש אנשים שמחפשים את התשוקה בהחלטות הקריירה שלהם אך הם גם מצליחים לחבר את התשוקה הזאת עם תחושת משמעות ברורה בעבודתם – הם תורמים, משרתים אחרים, עושים שינוי. הם התאימו את התשוקה שלהם למטרה. לפי המחקר אנשים כאלה היו ב-18% יותר מצליחים בהשוואה לכאלה שלא מצאו תשוקה או מטרה בקריירה. אותם אנשים מצאו דרך לתרום באופן משמעותי לאחרים – לקוחות, עמיתים לעבודה או הארגון בו הם מועסקים – וכן הם חשו תשוקה לגבי פועלם. השילוב של תשוקה ומטרה הוביל אותם להשקיע יותר אנרגיה בכל שעה בה עבדו ושיפר את ביצועיהם.

יש מקרים שבהם אנשים הולכים אחרי התשוקה שלהם אבל זו לא מובילה להצלחה בקריירה, צילום: שאטרסטוק יש מקרים שבהם אנשים הולכים אחרי התשוקה שלהם אבל זו לא מובילה להצלחה בקריירה | צילום: שאטרסטוק יש מקרים שבהם אנשים הולכים אחרי התשוקה שלהם אבל זו לא מובילה להצלחה בקריירה, צילום: שאטרסטוק

2. זה לא מה שאתם עושים, מה שחשוב הוא את מי אתם מכירים

 

אין ספק שקשרים עסקיים וחבריים חשובים למציאת עבודה ולניהול הקריירה. נטוורקינג זה באמת אחד הכישורים שחשוב לפתח לבניית קריירה מצליחה. אבל כל הקשרים הטובים שבעולם לא יעזרו אם אתם לא טובים בעבודתכם.

גם החבר הכי טוב לא ימליץ עליכם לעבודה שהוא חושב שאתם לא מתאימים לה. השקיעו בהתפתחות מקצועית ובהשגת תוצאות לצד יצירת קשרים עסקיים. הסתמכות רבה מדי על קשרים עלולה להוביל לקריירה קצרה מן הצפוי. קשרים אולי יעזרו לכם להשיג ראיון עבודה אך אם לא תוכיחו את עצמכם מבחינה מקצועית – ההמלצות ייגמרו במוקדם או במאוחר.

3. אתם חייבים למצוא מנטור

אף אחד לא באמת מצליח בעשר אצבעות. הרבה אנשים מצליחים מייחסים את הצלחתם לאנשים שעזרו להם בדרך אבל זה לא אומר שהדרך היחידה להצליח בקריירה היא שיהיה לכם מנטור זמין, מישהו מוביל בתעשייה שלכם שאליו תוכלו לפנות לעצה בזמנים קשים.

כמובן שאם הצלחתם למצוא מישהו כזה זה נהדר לקריירה שלכם, אבל אנשים בכירים וחשובים בתעשייה נוטים גם להיות עסוקים. לא לכולם יש זמן לחלק עצות בנוגע לקריירה שלכם. יש גם אנשים מצליחים שעשו זאת מבלי שיהיה להם מנטור אחד שליווה אותם בדרך להצלחה. מנטור זה נהדר, אבל גם אם אין לכם אחד או אחת – זה לא סוף הקריירה שלכם.

במקום להתמקד במה אתם יכולים לקבל מהבכירים בתעשייה, התמקדו במה אתם יכולים לתת, או כיצד אתם יכולים לעזור. התחילו בעבודה שלכם ודאגו לעשות מעל ומעבר בכל הזדמנות שאתם יכולים. כך, תוכלו למצב את עצמכם ככאלה שזוכים לתשומת לב המנהלים.

4. קורות חיים חייבים להיות עמוד אחד בלבד

קורות החיים שלכם צריכים להיות ממוקדים ושיווקיים, בכך אין ספק. ידוע גם שמנהלי משאבי אנוש לא משקיעים זמן רב בסריקת קורות החיים, 30 שניות בממוצע לייתר דיוק. אך מדובר בסריקה ראשונית בלבד שלאחריה הם מחליטים באילו קורות חיים להתעמק.

בהנחה שזו לא המשרה הראשונה שלכם, ויש מאחוריכם כמה הישגים שתרצו להדגיש בקורות החיים, אתם לא חייבים להגביל את עצמכם לעמוד אחד בלבד. אם קורות החיים שלכם יהיו מרשימים, תמציתיים וישווקו את כישוריכם והערך שאתם יכולים להביא לארגון – גם מנהלי משאבי אנוש עסוקים ימשיכו לקרוא כשיסיימו את העמוד הראשון. הם לא ירצו לפספס מועמדים מוכשרים רק בגלל שקורות החיים שלהם מתפרסים על פני יותר מעמוד אחד.

5. אם מציעים לכם קידום – קפצו על ההזדמנות

יש מקרים שבהם קידום עלול דווקא לפגוע בקריירה שלכם. למרות שרוב האנשים שואפים לכך, לא כולם צריכים להיות מנהלים וזו גם לא הדרך היחידה להתקדם בקריירה. יש אנשים שיעדיפו קידום מקצועי ולא להתקדם לתפקיד ניהולי, למשל כאלה שלא אוהבים לנהל אחרים ומעדיפים להיות 'בשטח'. הרבה מנהלים מוצאים את עצמם עושים דברים 'ניהוליים' שהם לא אוהבים במקום העבודה שאהבו ושהובילה אותם לקבל את הקידום מלכתחילה. צריך גם לזכור שקידום מגיע גם עם אחריות נוספת והרבה פעמים לחץ נוסף ושעות עבודה ארוכות, לא משהו שכולם רוצים. ישנם גם מקרים שבהם התפקיד החדש הוא על פניו קידום אך סיכויי ההצלחה שלכם בו נמוכים מסיבות שונות.

זה לא קל לסרב לקידום. אתם עלולים לחשוש כיצד הדבר ייראה והאם סירוב יגרום למנהלים ל'דלג' עליכם בפעם הבאה שיקדמו עובדים. לכן, לפני שאתם משיבים, בחיוב או בשלילה, בדקו עם עצמכם מה אתם רוצים, להיכן אתם רוצים להגיע, האם אתם רוצים להיות מנהלים, באיזו מחלקה תרצו לעבוד ומהן השאיפות שלכם בקריירה בשנים הקרובות. לאחר שתענו על השאלות האלה לעצמכם בדקו האם הקידום המוצע משפר את סיכוייכם להשיג את המטרות והשאיפות שלכם.

 

6. תמיד שאפו להגיע להסכמה

כשעובדים בצוות, אנשים מנסים לרוב להגיע להסכמה בכל מחיר. הם מאמינים שקונפליקטים או מתחים גורמים לחוסר יעילות ולכן, עובדים מצליחים יודעים להימנע מהם. עם זאת, הסכמה בכל מחיר עשויה ל'הרוג' שיח יצירתי ולקבור פתרונות מקוריים.

במחקרו, מצא הנסן שאנשים מצליחים דווקא לא מחפשים להגיע להסכמה אלא נוקטים בגישה שהוא מכנה 'לריב ואז לאחד'. הם משתתפים או אפילו מובילים דיונים וויכוחים בנושאים שעל הפרק. כאשר חברי צוות מתווכחים ביניהם הם שוקלים אלטרנטיבות, מאתגרים אחד את השני, מקשיבים לדעת המיעוט ובוחנים מחדש הנחות יסוד. באווירה כזאת אנשים מגיעים מוכנים לפגישות, הם מוכנים לעמוד מאחורי עמדתם אך גם לתת מקום לטיעונים טובים יותר.

אותם עובדים מצטיינים היו טובים גם באיחוד הצוות סביב הפתרון הטוב ביותר בתום הוויכוח. הם הראו מחויבות למה שסוכם ולא ניסו לערער על קביעת הצוות, גם אם זו לא הייתה דעתם בהתחלה.

7. אתם חייבים לבנות ולטפח 'מותג אישי'

הנוכחות שלכם ברשתות חברתיות ומקצועיות חשובה. מעסיקים פוטנציאליים מסתכלים על הפרופילים של מועמדים לעבודה ובעידן שבו הרבה מהגיוסים נעשים באמצעות 'סורסינג', יש ערך רב לנוכחות אינטרנטית נכונה ומרשימה.

עם זאת, ההשקעה בחשבון האינסטגרם שלכם אינה הדבר החשוב ביותר, במיוחד אם היא באה על חשבון השקעה בעבודה האמיתית שלכם.

בספרו "מוכר נצחי: האמנות של יצירה ושיווק עבודה שנשארת לאורך זמן" כותב רייאן הולידיי שאם אתם מעוניינים ליצור מוצר שישרוד את מבחן הזמן אתם חייבים קודם כל ליצור מוצר נהדר. "אפילו הפרסומאי הטוב ביותר יודה כי, בטווח הארוך, כל השיווק שבעולם לא ישנה אם המוצר לא טוב".

אם מתרגמים את האמירה הזאת לעולם הקריירה הרי שכל המיתוג האישי שבעולם לא יעזור אם אתם לא טובים במה שאתם עושים.

תגיות