אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח מצב הסביבה בישראל: צריכת החשמל הוכפלה, התחבורה עדיין המזהם הגדול במטרופולינים צילום: שאטרסטוק

דו"ח מצב הסביבה בישראל: צריכת החשמל הוכפלה, התחבורה עדיין המזהם הגדול במטרופולינים

עפ"י נתוני המשרד להגנת הסביבה, ים המלח ממשיך להתאדות בקצב של מטר מים נטו בשנה, ת"א היא יצרנית הפסולת הגדולה בישראל. לעומת זאת נמצא כי "חל שיפור ניכר בעומס הזיהום המגיע לים כיוון שרוב המפעלים התקינו טכנולוגיות לצמצום פליטות"

13.02.2018, 07:09 | ליאור גוטמן

צריכת החשמל בישראל הכפילה עצמה ב-20 השנה האחרונות, התחבורה אחראית על עיקר הזיהום במטרופולינים עם עלייה של 42% משנת 2000, ים המלח ממשיך להתאדות בקצב של מטר מים נטו בכל שנה ותל אביב היא יצרנית הפסולת הגדולה בישראל עם כ-3.1 ק"ג ביום לתושב - אלו עיקרי הממצאים בדו"ח שמפרסם הבוקר (ג') המשרד להגנת הסביבה.

קראו עוד בכלכליסט

הממצאים מגלמים מחקר ואיסוף של עשור שנים שגובש תחת הכותרת "דו"ח מצב הסביבה בישראל", והוא מתייחס לשורת ממצאים ונתונים בתחומי איכות הסביבה, לרבות חשמל, רעש, תחבורה, ים ומקורות מים, רעש או זיהום או פסולת.

על הדו"ח חתומנה המדענית הראשית של המשרד, ד"ר סיניה נתניהו, שטוענת: "אנו עדים לעלייה בביקוש למוצרי צריכה ובדרך כלל, יהיה המוצר בבעלות אישית - דבר שיגביר את סך הייצור, ובעתיד את סך הפסולות. הצמיחה הכלכלית והצורך לספק את הביקושים הגוברים מלווים בפעילות כלכלית זוללת משאבי טבע ועתירת פליטות לסביבה, דבר הפוגע בנכסי הסביבה ובמשאבי הטבע בקצב מהיר".

למרות ריכוז השנתונים המרשים לאורך העשור האחרון, החסרון העיקרי של הדו"ח שהוא מדד את התחומים השונים רק עד סוף שנת 2014 או תחילת 2015. מאז עברו שלוש שנים, ובמשרד להנג"ס מבטיחיםש בגרסאות הדיגיטליות שעתידות להפתח לרשות בציבור הנתונים יעודכנו ככל שניתן.

צריכת החשמל הוכפלה

נתוני המשרד להגנת הסביבה בתחום החשמל מגלים: "צריכת החשמל וביקושי השיא בישראל נמצאים במגמת צמיחה רוב הזמן. שני המדדים הללו כמעט הכפילו את עצמם מאז 1996", כלומר מכ-27 לכ-52 מיליארד קילוואט/שעה. גם יכולת אספקת החשמל רשמה זינוק חריג ואם בשנת 1996 יכולת הייצור הייתה כ-6 אלף מגה וואט, בשנה שעברה נשבר שיא כל הזמנים עם כ-12.4 אלף מגה וואט.

האם מקור הגידול רק בזינוק בצריכה הפרטית? התשובה היא שממש לא. לפי המשרד להגנ"ס "קצב צמיחתו של משק החשמל בישראל גבוה בהרבה מזה של משק החשמל בבלגיה ושוויץ, מדינות הדומות לישראל מבחינת גודל האוכלוסייה, זאת בשל גידול האוכלוסייה המהיר יותר בישראל ובשל העלייה המתמשכת ברמת החיים בתקופת זמן קצרה יחסית למדינות אלו". הבשורות היותר טובות הן ש"בשנים האחרונות יש ירידה מסוימת בצריכה הסופית של אנרגיה לנפש, היכולה להעיד על התייעלות כלשהי בצריכת אנרגיה", שמקורה בעיקר בייצור חשמל "ירוק".

התחבורה מהווה 82% מפליטות פחמן חד חמצני

גם בתחום התחבורה הנתונים אינם מעודדים. לפי המשרד להגנ"ס "המגזר התחבורתי אחראי לפליטות מזהמים, כאשר המרכזיים הם תחמוצות החנקן וחלקיקים (יחד כ-44% מזוגי המזהמים), וזינוק בשני אלה מ-60 ל-85 מיליוון טונות בשנה בין 2000 ל-2014. עוד קובעים שם ש"מקור העיקרי לפליטת פחמן חד חמצני הוא שריפה לא שלמה במנועי כלי רכב, ואכן תחבורה מהווה 82% מפליטות גז זה".

בנושא הזה אין ממש בשורות כאשר "הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול והנסועה השנתית גדלה ב-44% בין השנים 2000 ל-2014", כאשר מספר כלי הרכב שעולים על הגכביש ממשיך לשבור שיאים. למרות זאת במשרד מצאו ש"נצפו ירידות של אחוזים רבים בפליטות המזהמים: פחמימנים (59%) פחמן חד חמצני (67%), תחמוצות חנקן (69%) וכן חלקיקי אבק מרחף (72%)", וזאת בשל התייעלות מנועים ודלקים.

"חל שיפור ניכר בעומס הזיהום המגיע לים"

בתחום המים נמצא שהמשק נשען יותר ויותר על מקורות מים מלאכותיים, זאת בשל רצף שנות בצורת. מנגד, כמות השפכים העירוניים הסתכמה ב-2015 בכ-575 מיליון קוב בשנה, גידול של 10% משנת 2012. עוד מצאו ש"חל שיפור ניכר בעומס הזיהום המגיע לים" כיוון ש"רוב המפעלים התקינו טכנולוגיות לצמצום פליטות".

לעומת הים התיכון, ים המלח בבעיה אמיתית. לפי המשרד "ים המלח הוא נכס לאומי ובין-לאומי ייחודי ויקר ערך. קיימת ירידה מתמשכת בגובה המפלס העומדת על למעלה ממטר אחד בשנה. הגורם העיקרי בירידת גובה המפלס הוא מניעת זרימה טבעית של מים לים בשל סכירת מים במעלה בישראל ובממלכת ירדן", כאשר "לשינוי הנופי בים המלח שנגרם בשל ירידת מפלס, מתווספת בשנים האחרונות תופעה מואצת של היווצרות בולענים", עוד מציינים שם את הפיעלות של כיל בהפקת אשלג כגורם שמייצר שינוי אקולוגי ונופי שם.

"יש צורך להכיר במצב הנוכחי ולבצע את ההתאמות הנדרשות. בלא מפנה בהכרה ובהתייחסות למצב, אנו עלולים להוסיף ולגרוע באופן משמעותי מרווחת הדור הנוכחי והדורות הבאים ואף להעמיק את האיום הכלכלי המקומי משמעותית", מסכמים.

ת"א - יצרנית האשפה הגדולה ביותר

בנוגע לפסולת מרכז הארץ היא יצרנית הפסולת העירונית הגדולה במדינה. לפי המשרד "כמות הפסולת לנפש ליום הגדולה ביותר היא במחוז תל אביב, ונכון ל-2014 עומדת על כ-2 ק"ג בממוצע. העיר תל אביב היא יצרנית האשפה הגדולה ביותר מכל הערים שנבדקו, ומייצרת בממוצע כ-3.1 ק"ג פסולת ביום לתושב.

יש לציין, כי כמות גבוהה זו של אשפה מיוצרת בחלקה על ידי אזרחים המגיעים לתל אביב מערים אחרות לצורך תעסוקה או בילוי. נתון זה גבוה פי שניים מנתוני העיר אשדוד המייצרת הכי פחות אשפה ועומדת על ממוצע של כ-1.5 ק"ג פסולת ביום לתושב".

תגיות