אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במקום טיול שנתי, למה לא לשלוח את הילדים לטיול VR? צילום: upluadVR

דו"ח טכנולוגי

במקום טיול שנתי, למה לא לשלוח את הילדים לטיול VR?

מערכת החינוך האמריקאית שוקלת להחליף את טיולי בתי הספר בחוויות וירטואליות מוקלטות, אובר קובעת עבור הנהגים מתי עליהם לעזוב את ההגה וללכת לישון, גרמניה מחנכת את פייסבוק וגוגל עדיין לא תיקנה תוצאות חיפוש מעוותות

13.02.2018, 15:44 | יוסי גורביץ
די כבר עם המסכים הללו

לא היו רעים כימי הטיול השנתי בבית הספר, שבו היית נגרר עם אנשים שלא רצית לראות מעבר לשעות הלימודים לימים ארוכים במקומות משעממים, וכל חכמולוג שחלם להיות ארז טל היה עושה את המתיחות המביכות שלו. ואף על פי כן, היה בהם חישול מסוים: הם הכינו אותך היטב לחיים.

בארה"ב עובדים כעת על ביטול הטיולים השנתיים, ולהחליפם בשטיק הטכנולוגי החם התורן: במקום להוציא את התלמידים לטיולים, שמים עליהם משקפי מציאות מדומה ומראים להם כל מיני דברים. יש לכך כמה יתרונות שאי אפשר להכחיש; קודם כל, מקצצים את כל הנסיעות ואת הזמן שמבוזבז בהן. שנית, אין כל בלאגן השינוע, ההלנה וההאכלה של תלמידים בשטח. ושלישית, במקרה של התקפת ירי (בעיה רצינית בבתי ספר בארה"ב) התלמידים לא נמצאים בשטח שהם לא מכירים וכל המורים מתורגלים היטב בעמדות שהם צריכים לתפוס.

"המורה, ראיתי אפליקציה של זנב-סנונית", צילום: upluadVR "המורה, ראיתי אפליקציה של זנב-סנונית" | צילום: upluadVR "המורה, ראיתי אפליקציה של זנב-סנונית", צילום: upluadVR

ואף על פי כן, מדובר ברעיון מסוכן: כל הרעיון של טיול בית ספר הן, ובכן, יציאה מהמוסד החינוכי המוכר והליכה למקום מעניין שאפשר לחוות באופן ישיר ולא דרך ספרים או מצגות. משקפי מציאות מדומה אולי מסוגלים להעביר תמונות וצלילים, אבל לא את כל היקף החוויה החושית. בנוסף, VR מציג לך תוכן מראש, תוכן מזוקק ומלוקק שבנתה החברה שהציעה לבית הספר את ההצעה הכי זולה.

ואל כל אלה מצטרפת עוד סיבה: יש פשוט יותר מדי מסכים וילדים בוהים בהם יותר מדי זמן. תנו לתלמידים להכיר את העולם כפי שהוא, לא כפי שהוא משתקף. הוציאו אותם לטיולים בטבע, תנו להם להיות "בני אדם" ולא "משתמשים".

לנוח, בפקודה!

אובר הוציאה הנחיה חדשה לעובדיה הנהגים, שקובעת שעליהם לנהוג לכל היותר 12 שעות במשמרת, ושלאחר מכן עליהם לנוח במשך שש שעות. ההנחיה בעליל ראויה; אובר גם מתכוונת לאכוף אותה על ידי מעקב אחרי הנהג באמצעות התוכנה שלו, כך שלשם שינוי לא מדובר במילים ריקות. מותר, בשלב זה, לתת קרדיט למנכ"ל קוסרשאהי, שבינתיים נראה הרבה יותר מוסרי מקודמו הנכלולי.

אבל יש כאן בכל זאת בעיה: הטענה הקבועה של אובר היא שהנהגים הם בכלל לא עובדים שלה, הם עובדי קבלן עצמאיים והיא לא מכתיבה להם כלום. הם יכולים לקחת נסיעות מתי שבא להם. ומאחר והיא לא קובעת להם כלום, היא גם לא אחראית לכלום משום שאינה המעסיקה בסיפור הזה, כך שאינה צריכה לספק להם החזרי הוצאות, ימי חופשה, ימי מחלה ותנאים סוציאליים משום סוג.

דארה קוסרשאהי, צילום: בלומברג דארה קוסרשאהי | צילום: בלומברג דארה קוסרשאהי, צילום: בלומברג

העמדה הזו היתה שקר מימיה הראשונים של אובר, שקר שסיבך את החברה עם רגולטורים ותובעים. ועתה מוזר לראות את החברה מתנערת מהנהגים (כי הם לא עובדים שלה) אבל קובעת להם מתי לעבוד ומתי לא (כי תאונות דרכים מובילות לאי נעימות עבורה). יש סיבה טובה לכך שנהגי אובר מסכנים את עצמם ואת הנוסעים בנסיעות ללא מנוחה: השכר שמשלמת אובר הוא מחפיר ורק שעות רבות יאפשרו לנהג להגיע לרמת הכנסה הגיונית.

עם כל הנסיונות של קוסרשאהי להפוך את אובר למשהו שהוא לא קריקטורה קומוניסטית על קפיטליזם מרושע, שורת הרווח היא השורה התחתונה. קוסרשאהי כבר אמר שאובר מתקשה להיות רווחית בארה"ב משום שיש לה תחרות, והפיכת הנהגים שלה לעובדים מן השורה תחסל עוד יותר את הסיכוי שלה לרווחים. וכך ניתן לראות שגם במודל החדש - קפיטליזם עם פני אנוש - עדיין פוגעת אובר בעובדים ולא מאפשרת להם להתפרנס. זאת, בעוד קבוצה קטנה של בעלי מניות חיה כמו מלכים.

גרמניה מחנכת את פייסבוק

לפייסבוק יש בעיה בגרמניה: לגרמנים יש חוקי פרטיות נוקשים, פייסבוק עוברת עליהם בששון, אבל הגרמנים מתעקשים לשים לב ולעשות משהו בנידון. בית משפט בברלין קבע לאחרונה שפייסבוק מפרה את חוקי הפרטיות הגרמנים, כתוצאה מתביעה של איגוד זכויות הצרכנים במדינה (Vrbz).

פייסבוק מחפשת אותך. בגרמניה החליטו להגביל את הפעולה, צילום: The Telegraph פייסבוק מחפשת אותך. בגרמניה החליטו להגביל את הפעולה | צילום: The Telegraph פייסבוק מחפשת אותך. בגרמניה החליטו להגביל את הפעולה, צילום: The Telegraph

התובעים טענו שחמישה מהשירותים של פייסבוק מופעלים כברירת מחדל, למרות שהחוק הגרמני מצריך אישור מודע של המשתמש להפעלתם, ושפייסבוק קברה את הגדרות הפרטיות שלהם כל כך עמוק שתמצאו נפט בתל אביב לפני שתגלו אותם.

פייסבוק, מצידה, טענה שזה נכון אבל התביעה מתייחסת לשירות שלה כפי שהיה ב-2015, ומאז היא עשתה שינויים, ובכל מקרה היא מתכוונת להתאים את עצמה לפסיקה בקרוב, ממש בקרוב, ממש עם הגעת גבר מזוקן על חמור לבן לשער הרחמים. שני הצדדים מערערים, פייסבוק על ההרשעה שלה ו-Vrbz על העובדה שבית המשפט דחה את הקביעה שלה שפייסבוק איננה שירות חינמי, שהרי היא מוכרת את המידע של המשתמש בתמורה לשירות שהיא מעניקה לו.

נראה שכל צעד של החברה נועד להוציא עוד מידע מאנשים; לאחרונה נטען ששירות ה-VPN של הרשת החברתית גם הוא מלכודת לאיסוף מידע רגיש. המערכת, שפותחה בידי אונאבו הישראלית, זמינה כיום רק למשתמשי האייפון אך תגיע כנראה גם לאנדרואיד. נראה מה יהיה לגרמניה להגיד על השטיק הזה.  

קצרצרים

1. נישאר עם פייסבוק: לפני כחודש היא הודיעה על כך שהיא מבצעת מהפך בפיד, זורקת את כלי התקשורת לפח, הכל כדי שלמשתמש יהיו "אינטראקציות חברתיות משמעותיות". היא חזרה על הביטוי הזה כמה פעמים, ואף אחד לא הבין למה היא מתכוונת. הסיבה לכך היתה פשוטה למדי: גם לפייסבוק אין מושג. בכיר בפייסבוק הודה באומללות אתמול (ב') שבחברה עדיין מנסה לברר "איך למדוד ולהבין את זה", ושכרגע ההגדרה שלהם ל"אינטראקציה" היא מגע בין שני בני אדם, ועל המשמעות של "משמעותיות" הם עדיין עובדים. שיחה בין שני חברים היא לכאורה משמעותית יותר מאשר שיחה בין שני זרים – אף שעל פניו, יש לציין, שיחה בין שני זרים יכולה להביא לכך שהם יהיו בני זוג בעתיד, וכל זוג חברים היה בעבר זוג זרים.

2. בסוף 2016 הסתבכה גוגל כאשר נחשפו שורה של עובדות מביכות: שחיפוש אחרי "שואה" מוביל בעיקר לאתרי הכחשת שואה, ושהשלמת החיפוש שלה – אתה מקיש מילה, האלגוריתם של גוגל נותן לך את ההמשך בהתבסס על הזיות ההמונים – מובילה לתוצאות כמו "האם היהודים מרושעים". סערה פרצה, גוגל התנצלה ואמרה שתתקן. שנה ומשהו אחרי, התוצאות המביכות עדיין שם. חיפוש אחרי "היטלר הוא" מוביל, בין השאר, ל"היטלר הוא הגיבור שלי"; אישית התחברתי יותר לתוצאה הראשונה, "היטלר קאפוט". התוצאה הראשונה ביחס לפמיניסטיות היא "פמיניסטיות הן סקסיסטיות" וגם הקשקושים הרגילים על כך שהתחממות גלובלית לא קיימת עדיין שם. בגוגל אמרו באומללות מסוימת שהם יטפלו בזה, אבל בהנתן מצב התת המודע האנושי הקולקטיבי, שגוגל בסך הכל משקפת אותו, אולי עדיף לא לגעת - שנדע איפה אנחנו חיים.

החיפוש בגוגל נושא את אותן הטעויות החיפוש בגוגל נושא את אותן הטעויות החיפוש בגוגל נושא את אותן הטעויות

3. עוד יום, עוד הונאת קריפטו: מפעיל מטבע בשם LoopX ביצע הנפקת אוויר (ICO) לפני כחודש, הבטיח לפתאים הרים וגבעות, והצליח לקושש כ-4.5 מיליון דולר, תוך שהוא מבטיח למשקיעים שתוך זמן קצר הם יראו את כל הכסף עם ריבית וחד-קרן עם פונפון על האף. אתמול (ב') נעלם האתר של LoopX ואיתו כל חשבונות המדיה החברתית שלו, וכמובן שנעלם הכסף.

4. וואווי נחשדת בשת"פ עם ממשלת סין בידי שלטונות ארה"ב, מה שמקשה עליה למצוא ספקית סלולר שתעזור לה להפיץ את מכשיריה במדינה. מה עשתה? שכנעה מאות אמריקאים לכתוב ביקורות חיוביות על מכשיר הדגל שלה, שנעתרו בתקווה לקבל את הטלפון לכשיושק. הביקורות, שהופצו באתר של בסט ביי, הראו שקשה מאוד לכתוב ביקורת על מכשיר שמעולם לא ראית או החזקת בלי שידעו שכתבת בדיות. העניין עורר תערומת ולעג ברשת - לא התוצאה לה ציפתה וואווי. 

תגיות