אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלכלת הבחירות המקומיות: 2018 תהיה שנה של שיפוץ כיכרות צילום: רגינה אוסטרובסקי

כלכלת הבחירות המקומיות: 2018 תהיה שנה של שיפוץ כיכרות

שנת בחירות בתחום המוניציפלי מתאפיינת בהטיה בשיקול הדעת של ועדות התכנון לטובת פרויקטים בעלי נראות גבוהה שניתן להשלים בזמן קצר. בדיוק מסיבה זו צריך לשנות את השיטה

16.02.2018, 07:19 | יגאל צ'ודנר

אחד הגורמים החשובים והחזקים ביותר בכל עיר הן הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, אשר מרכזות בידיהן כוח עצום. הוועדות, שבהן מכהנים חברי מועצה, הן אלה שאחראיות על הנפקת היתרי בנייה, יכולות לאשר הקלות, חריגות ושינויים בתוכניות מתאר מקומיות, ומחליטות על העברת תוכניות שהן מעוניינות לקדם לוועדה המחוזית.

קראו עוד בכלכליסט

שנת בחירות מתאפיינת בהטיה בשיקול הדעת של הוועדות לטובת פרויקטים בעלי נראות גבוהה שניתן יהיה להשלימם בזמן קצר, לעומת דחייה על הסף של פרויקטים שיכולים להיות בעלי חיוניות לעיר או לחברה אך שיוצרים הפרעה לציבור או שמועד סיומם מעבר לאופק הבחירות. שבילי אופניים, טיפוח גנים, שיפוצי ככרות ומדרכות – IN. פרויקטים אפורים כגון שדרוג תשתיות, שעלולים להפריע לתנועה או למנוחה, שיפחיתו מקומות חניה – OUT.

שיקול הדעת של חברי המועצה המכהנים בוועדה המקומית עלול להיות מוטה בשנת בחירות לטובת מי שבחר בהם, והם נתונים ללחץ גדול יותר של גורמים אינטרסנטיים וכוחניים שמזהים הזדמנות. התוצאה היא שבחודשים הקרובים אנו עלולים לראות יותר החלטות להקלות בנייה, להיתרים שלא בהתאם לתב"ע המאושרת או לשימושים חורגים, החלטות שנובעות מתוך הרציונל הפוליטי הברור שקובע שעדיף תושבים ובעלי עסקים שמחים ומרוצים על כאלה שעלולים לכעוס, להעלות פוסטים זועמים או להחליט לתמוך במפלגה המתחרה.

(ארכיון)שבילי אופניים, טיפוח גנים, שיפוצי ככרות ומדרכות – IN. פרויקטים אפורים כגון שדרוג תשתיות, שעלולים להפריע לתנועה או למנוחה, שיפחיתו מקומות חניה – OUT, צילום: דנה קופל (ארכיון)שבילי אופניים, טיפוח גנים, שיפוצי ככרות ומדרכות – IN. פרויקטים אפורים כגון שדרוג תשתיות, שעלולים להפריע לתנועה או למנוחה, שיפחיתו מקומות חניה – OUT | צילום: דנה קופל (ארכיון)שבילי אופניים, טיפוח גנים, שיפוצי ככרות ומדרכות – IN. פרויקטים אפורים כגון שדרוג תשתיות, שעלולים להפריע לתנועה או למנוחה, שיפחיתו מקומות חניה – OUT, צילום: דנה קופל

זו תהיה שעתן היפה של קבוצות הפייסבוק שמאוחדות סביב פרויקטים ורחובות ספציפיים, של קבוצות תושבים מאורגנות וועדי שכונות. הפעילות יכולה לנוע בין לחץ סביר ולגיטימי ועד לבקשות מוגזמות ולא הגיוניות, שמנסות לנצל את המצב.

האפשרות להפעיל לחץ ולקבל הקלות בנייה בהיתרים היא תוצאה של חוסר ההפרדה בין הגורם האחראי על תכנון לגורם האחראי על הרישוי, ותיקון 101 לחוק תכנון ובנייה, שהעניק לוועדות מקומיות מוסמכות סמכויות תכנוניות נרחבות, צמצם עוד יותר את ההפרדה בין הגוף המתכנן לזה האמון על מתן היתרים. במדינות אחרות, קיימת הפרדה מובהקת בין הליכי התכנון ואישור התב"ע לבין הליכי הרישוי, ואין בסמכות הגורם האחראי על הרישוי לשנות דבר שנקבע בתב"ע. מצב דברים זה מנטרל את השיקולים הפוליטיים ומייעל את תפקוד הוועדה המקומית.

אנו הולכים להיווכח בבעיה דומה גם לאחר הבחירות, שעלולות להתאפיין בתקופה של הדממה, בייחוד עם החלפת השלטון או ראשות העירייה ו/או המועצה, אז משתנים שוב השיקולים הפוליטיים ביחס לשיקולים התכנוניים.

כל עוד בישראל הגורם שנבחר על ידי התושבים הוא זה שגם מחליט על היתרי בנייה, הקלות ואישורים לשימוש חורג, יהיה קשה מאוד למנוע לחצים וניסיונות השפעה, שעלול להוביל לעיתים לקבלת החלטות לא עניינית בחלק מהמקרים. את התוצאות אנחנו רואים בין השאר במהדורות החדשות. יש פתרון פשוט ומתבקש – הפרדת סמכויות בין הדרג הפוליטי שמתווה מדיניות ומעצב את העתיד התכנוני של העיר, לבין הדרג המקצועי שמוציא אותו לפועל לפחות בזמנים מורכבים כמו שנת בחירות.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה העוסקת בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות