אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביטוח החובה מתנגש ברוכבי אופניים חשמליים צילום: יאיר שגיא

ביטוח החובה מתנגש ברוכבי אופניים חשמליים

הפול אינו מבטח אופניים חשמליים מאחר שאינם מוגדרים “רכב מנועי”, שופט שלום קבע שהם רכב מנועי המחייב ביטוח חובה — ורוכבת שנפגעה ממכונית נשארה ללא פיצוי לאחר שחברת הביטוח של הנהג התנערה ממנה

18.02.2018, 07:24 | משה גורלי

רוכבים על אופניים חשמליים? יש מצב שאתם עבריינים שאינם מבוטחים במקרה שתיפגעו על ידי רכב. למה? כי אין לכם ביטוח חובה. ואם תרצו להוציא ביטוח כזה – כנראה לא תצליחו. המלכוד הזה, שנמצאים בו אלפי רוכבי האופניים החשמליים, מומחש במקרה של ג’, בחורה שרכבה על אופניים חשמליים ברחוב הירקון בתל אביב ונפגעה בידי רכב של השגרירות האמריקאית.

ג’, באמצעות עו"ד אריאל פרייברג, פנתה לכלל ביטוח, החברה שביטחה את הרכב, הציגה מסמכים רפואיים שמעידים על הפציעות הגופניות שהיא ספגה בתאונה, ודרשה פיצוי בסכום של 385 אלף שקל. מחלקת תביעות חובה של כלל ביטוח התנערה באופן טוטלי מדרישת הבחורה, וכך נימקה לעורך הדין שלה: "האירוע התאונתי התרחש עת רכב מרשך על אופניים חשמליים. לאור האמור לעיל ולאור פסק דינו של השופט אלדד נבו בבית משפט השלום בכפר סבא, שבו נקבע שאופניים חשמליים מהווים 'רכב מנועי', אין חבות לחברתנו ודרישת מרשך דינה להידחות הואיל ועשה שימוש ברכב מנועי ללא ביטוח חובה". מנגד, עו”ד פרייברג טוען: “לפי בדיקתי, הפול לא מוכן בכלל לבטח את רוכבי האופניים החשמליים שאינם מנויים ברשימת הרכב המנועי”. משמעות הדברים היא שרוכבי האופניים נמצאים בצרה כפולה: מחד הם נדרשים לבטח את עצמם בביטוח חובה, ומאידך אין מי שיבטח אותם.

עו"ד אריאל פרייברג עו"ד אריאל פרייברג עו"ד אריאל פרייברג

באוגוסט 2017 פסק השופט נבו ש"אופניים חשמליים מהווים 'רכב מנועי' כהגדרתו בסעיף 1 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. על כן השימוש בו כרוך ברכישת ביטוח חובה". החוק אינו מגדיר מהם אופניים חשמליים, רק מציין שלושה תנאים מצטברים להגדרת “רכב מנועי”: רכב הנע בכוח מכני, על פני הקרקע, ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית. נבו קבע שכל התנאים מתקיימים באופניים חשמליים.

לפני שבע שנים דן בית המשפט העליון בשאלה זהה שנגעה לקורקינט המכני. השופטת איילה פרוקצ'יה קבעה שאין מדובר ב"רכב מנועי", מכיוון שלא מתקיים התנאי השלישי "עיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית". אחד הנימוקים היה שהקורקינט הוא יותר ”צעצוע” מאשר “רכב”. השופט אליקים רובינשטיין סבר שאין מדובר רק בצעצוע: "עסקינן ביצור כלאיים, העשוי לשמש לשעשוע ואולי לתחבורה יבשתית".

תקנות הביטוח כוללות את הקלנועית, את הסגווי ואת עגלת הגולף בהגדרה של רכב מנועי, אולם לא אופניים חשמליים, וכמובן גם לא הקורקינט המכני. שני אלה חולקים קווי דמיון: הקורקינט מונע במנוע בנזין, שנפחו 22 סמ"ק ומהירותו המקסימלית 32 קמ"ש. אופניים חשמליים, לפי החוק, מצוידים במנוע בהספק של עד 250 ואט ומהירותם המרבית 25 קמ"ש. עם זאת קיים הבדל ניכר בין שניהם: אופניים חשמליים מסוגלים לנסוע כ־40 ק”מ, בכל זאת חתיכת "תחבורה יבשתית".

פסק הדין של נבו הותיר את ג. ללא פיצוי וללא כיסוי. עו”ד פרייברג מתכוון להיאבק ולהתיר את הפלונטר הזה שבו יש פסק דין שמחייב ביטוח, כשבפועל לא ניתן לבטח.

תגיות

41 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
איפה שר התחבורה?
הרי אסור לאפשר לרכב שאין לגביו הסדרת ביטוח לנוע על הכביש. כולנו נדרשים להציג תעודת ביטוח חובה בתוקף. אז איך משרד התחבורה מאפשר לרכב המסוכן הזה לנוע בכלל על הכבישים? זאת הפקרות של משרד התחבורה!! אותה הפקרות קיימת גם לגבי קלנועיות שנעות על הכבישים מבלי שלנהגיהן יש רשיון נהיגה וביטוח. הקלנועיות אמנם לא דורסות אנשים כמו שהאופניים החשמליים עושים, אבל מי שנוסע בהן מסכן את הרי אסור לאפשר לרכב שאין לגביו הסדרת ביטוח לנוע על הכביש. כולנו נדרשים להציג תעודת ביטוח חובה בתוקף. אז איך משרד התחבורה מאפשר לרכב המסוכן הזה לנוע בכלל על הכבישים? זאת הפקרות של משרד התחבורה!! אותה הפקרות קיימת גם לגבי קלנועיות שנעות על הכבישים מבלי שלנהגיהן יש רשיון נהיגה וביטוח. הקלנועיות אמנם לא דורסות אנשים כמו שהאופניים החשמליים עושים, אבל מי שנוסע בהן מסכן את איפה שר התחבורה? כמה אנשים צריכים עוד למות ולפיצע ולהשאר נכים כדי ששר התחבורה יואיל בטובו לטפל בענן מסכן החיים הזה? חייבים להוריד את הכלי הקטלני הזה מהכבישים וכמובן מהמדרכות.
אזרחית  |  18.02.18
לכל התגובות