אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא חייבים להשקיע הון עתק בסרט כדי להרוויח בקופות צילום: wikimedia

לא חייבים להשקיע הון עתק בסרט כדי להרוויח בקופות

מחקר של S&P העולמית מאשר את הקשר בין גודל תקציב ההפקה להחזר הכספי מהסרט. אבל מי שהפתיעה היא דווקא קבוצת הסרטים בתקציב נמוך מ־20 מיליון דולר, שהניבו שיעור החזר קרוב לזה של הבלוקבסטרים

21.02.2018, 07:44 | דרור רייך

הקיץ של 2017 לא האיר פנים לאולפני הקולנוע הגדולים בארה"ב. כנהוג בתעשייה, הם שחררו את מרבית הסרטים המבטיחים שלהם בחודשים מאי־אוגוסט, אבל רבים מהם הציגו ביצועים נמוכים. על פי האתר boxofficemojo.com, עמדו ההכנסות מסרטים בקיץ האחרון על 3.8 מיליארד דולר — ירידה של 15.2% לעומת קיץ 2016, והרמה הנמוכה ביותר מ־2006.  

קראו עוד בכלכליסט

חברת המחקר העולמית S&P בדקה את הקשר בין גודל תקציבו של סרט לבין רמת הכנסותיו — כלומר, האם סרטים עתירי תקציב מצליחים יותר בקופות?

המחקר בדק את ההכנסות של 3,406 סרטים שהוקרנו בארה"ב ומחוצה לה מתחילת שנת 2000 עד אוקטובר 2017 והתמקד באולפנים הגדולים: וולט דיסני, פוקס המאה ה־21, יוניברסל, סוני, וורנר ברדרס, ויאקום והאולפן העצמאי הגדול בעולם ליונס גייט. שבעת האולפנים היו אחראים ל־70% מהסרטים שהוקרנו ב־95% מבתי הקולנוע בעולם משנת 2000.

אסטרטגיית האולפנים: סדרות סרטים

הירידה בהכנסות מסרטים נמשכת כבר שנים, עם ירידה דו־ספרתית בנוכחות צופים בבתי הקולנוע מדי שנה. בניסיון להתמודד עם המגמה אימצו האולפנים את אסטרטגיית סדרות הסרטים (Film Franchise), בתקווה למשוך צופים. אך אחרי התוצאות העגומות של הקיץ האחרון טענו גורמים בתעשייה שהאסטרטגיה הזו כשלה ועידן סדרות הסרטים נגמר. מנגד, אולפני הסרטים המשיכו להגן עליה וטענו כי הסיבה העיקרית לצניחה במספרי הצופים בבתי הקולנוע אשתקד היא "פשוט סרטים גרועים".

במחלקת המחקר של S&P מסכימים עם טענת האולפנים לגבי הרמה הנמוכה של הסרטים ומעריכים כי יש עדיין מקום לאסטרטגיית הסדרות. לגבי שאלת הקשר בין גובה התקציב להצלחה בקופות, לפי S&P הוא אכן קיים. לסרטים בעלי תקציב גדול, יותר מ־200 מיליון דולר, יש הכנסות גדולות יותר בקופות מאשר לסרטים דלי תקציב. אף שיש רק 54 סרטים בקטגוריה זו במחקר (משנת 2000), הם רשמו בקופות הכנסות של פי 3.69 מההשקעה עם מקדם מתאם של 0.57. מקדם המתאם מתאר את הקשר הסטטיסטי או עוצמת הקשר בין שני משתנים — במקרה זה היקף התקציב מול ההכנסות בקופות. הערך יכול לנוע בין 1 למינוס 1, וככל שהוא גדול יותר, כך הקשר חזק יותר.

סרטים שהופקו בתקציב בינוני, 100–200 מיליון דולר (288 סרטים משנת 2000), הם המסוכנים ביותר על פי תוצאות המחקר. בתוך ארה"ב הם הניבו פי 1.1 על ההשקעה, נמוך מהממוצע הכללי שעומד על החזר של פי 1.25, וגם מקדם המתאם בין תקציב ההשקעה להכנסות היה נמוך ועמד רק על 0.35 בתוך ארה"ב ו־0.36 ברחבי העולם.

דרמות או קומדיות בתקציב קטן של פחות מ־100 מיליון דולר מופקות בארה"ב, בדרך כלל, לצורכי הקהל האמריקאי. לכן, כשהן יוצאות אל מחוץ לארה"ב, הן צריכות להתמודד מול סרטים דומים שמיוצרים בארצות ההפצה. ההחזר לסרטים בתקציבים כאלה (1,555 במדגם משנת 2000) עמד בארה"ב על פי 1.25, בדומה לסרט בתקציב גדול, אך מחוץ לארה"ב הם החלשים ביותר, עם החזרה של פי 2.52.

המעניינים ביותר הם הסרטים בתקציב זעיר — מתחת ל־20 מיליון דולר — שרושמים תשואות יפות של פי 1.82 בארה"ב ופי 3.28 בשווקים הבינלאומיים, אך עם קורלציה נמוכה של 0.33 בארה"ב ו־0.35 בחו"ל. אך למרות חוסר היציבות, האולפנים ממשיכים להפיק מספר רב של סרטים כאלה, בשל התקציבים הצנועים ויכולת ההחזר הגדולה — אם הסרט מצליח בקופות. לדוגמה, הקומדיה דלת התקציב מ־2016 "אמהות רעות" ("Bad Moms") שההחזר שלה על ההשקעה עמד על פי 5.6 בארה"ב ופי 9.1 מחוץ לה, או סרט האימה שהופק בתקציב זעום "לזמן את הרוע" ("The Conjuring"), שההחזר שלו על ההשקעה עמד על פי 6.9 בארה"ב ופי 15.9 בשאר העולם. גם במקרה שהסרט מהקטגוריה הזו נכשל, אין מדובר בהפסד משמעותי עבור אולפני הקולנוע, שמגלגלים הכנסות שנתיות של מיליארדים.

אולפני דיסני הם שיאני ההחזר על ההשקעה

באופן לא מפתיע, מבין שבעת האולפנים הציג דיסני את רמת ההחזרים הגבוהה ביותר בעולם על הפקותיו — פי 3.32 לעומת הממוצע שעומד על פי 2.84. משנת 2000 ייצרו אולפני הסרטים של דיסני את התשואות הגבוהות ביותר על ההשקעה בקופות ברחבי העולם. הסיבה העיקרית לכך היא שינוי האסטרטגיה להפקת סדרות סרטים עם תקציבים גדולים, וזאת מאז רכישת אולפני Pixar ב־2006, מארוול ב־2009 ו־LucasFilm ב־2012. לא מפתיע גם שבקצה השני של הקשת נמצאים אולפני ויאקום, עם החזר של פי 2.57 בקופות — הנמוך מבין האולפנים בסקר.

 , צילום: Lucasfilm / Disney © צילום: Lucasfilm / Disney ©  , צילום: Lucasfilm / Disney ©

האם אולפן שרוצה להבטיח לעצמו הכנסות נאות חייב להתמקד בהפקת סרטים בתקציבים גדולים? ב־S&P חושבים שלא בהכרח, אלא "רק אולפנים עם קניין רוחני של מותגים גלובליים, כמו 'מלחמת הכוכבים' או גיבורי קומיקס יכולים להצדיק תקציב שכזה". במחלקת המחקר מבססים את דבריהם על כך שהביצועים בקופות האמריקאיות לא כיסו כמעט את העלויות של מרבית הסרטים הגדולים. אם מוציאים מ־54 הסרטים במחקר, שהופקו בתקציבי עתק, את 15 הסרטים על גיבורי קומיקס, ההחזר עמד על פי 1.04 בלבד.

אחת המגמות, שבלטה ב־20 השנים האחרונות, היתה עלייה מהכנסות בקופות בעולם, שמרחיבה את האופציה להפקת סרטים גדולי תקציב. שיעור הרווחיות על ההשקעה של אולפני הקולנוע בארה"ב משנת 2000 היה נמוך, אך עם השנים הם החלו להסתמך יותר ויותר על ההכנסות מהקרנת הסרטים מחוץ לארה"ב, כדי ליהנות מתשואה ראויה.

האם ההתפשטות העולמית של הוליווד היא אסטרטגיה, או שהגענו לסוף עידן בתי הקולנוע? למרות המסקנות הצפויות למדי שעלו מהמחקר של S&P, נראה כי מבצעיו העדיפו להגדיר את תחום יצירת התוכן כעסק תנודתי, עם דירוגים ספקולטיביים של BB+ ומטה — ולהישאר שמרנים. 

תגיות