אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת הכספים דורשת להעניק 300 מיליון שקל פיצוי לרשויות הגובלות בנתב"ג צילום: יאיר שגיא

ועדת הכספים דורשת להעניק 300 מיליון שקל פיצוי לרשויות הגובלות בנתב"ג

המדינה מתכוונת להעביר פיצוי בסך 100 מיליון שקל לחלוקה לכמה עשרות רשויות באזור נתב"ג אך הוועדה דורשת סכום משולש שייועד רק לחמשת הרשויות הגובלות. הרשויות מאיימות לעתור לבג"ץ נגד חוק ההסדרים שפוטר את נתב"ג מארנונה

25.02.2018, 15:55 | שחר אילן

ועדת הכספים דורשת להעניק ל-5 הרשויות הגובלות בנמל התעופה בן גוריון פיצוי קבוע של 300 מיליון שקל על הנזקים שגורם להן נמל התעופה. זאת, כתנאי לאישור הפרק בחוק ההסדרים שמעביר 1.2 מיליארד שקל מרווחי רשות שדות התעופה למדינה ומעניק לרש"ת פטור קבוע מתשלום ארנונה. המדינה מתכוונת להעביר כפיצוי מאה מיליון שקלים לחלוקה לכמה עשרות רשויות באזור נתב"ג אך הוועדה דורשת סכום משולש שייועד רק לחמשת רשויות הגובלות.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר ש"ברור שהטענות של הרשויות הגובלות צודקות. אנחנו נשנה את החוק עם או בלי שיתוף פעולה עם האוצר. אין מחלוקת קואליציה אופוזיציה. יש לכם את הכסף. מבקש שתעשו חשבון. האיום היה ברור"? שאל.

נתב"ג. ארכיון, צילום: רשות שדות התעופה נתב"ג. ארכיון | צילום: רשות שדות התעופה נתב"ג. ארכיון, צילום: רשות שדות התעופה

ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני אמר ש-250 אלף תושבי הרשויות מסביב לנתב"ג צריכים ליהנות מהכסף שתעביר רש"ת למדינה. "תחנת הדלק בכניסה לנתב"ג לא משלמת ארנונה. זה עיוות בלתי נסבל". יו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ דוד ביטן מהליכוד אמר ש"צריך להיות סכום שיועבר לרשויות הגובלות ויחולק ביניהן". ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו אמר ש"אם לא נכתוב בחוק שהרשויות יקבלו פיצוי. ימרחו אותן". ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר ש"הנוסעים עוברים דרך הרשויות האלה, משתמשים בפנסי הרחוב שלהם, המטוסים מזהמים להם, שוחקים להם את התשתיות".

ראש עיריית לוד יאיר רביבו אמר ש"הארנונה היא רק חלק מאובדן ההכנסות. איך אני יכול לבצע התחדשות עירונית בעיר שאני לא יכול לבנות בה לגובה"? עוד אמר שהכוונה היא לחלק את מאה המיליון ל-20-30 רשויות. בסוף זו תהיה קופה קטנה של משרד הפנים". הוא דרש 300 מיליון שקל לחמש הרשויות שמקיפות את נתב"ג.

ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט הזהירה שהפטור לנתב"ג מארנונה הוא "בניגוד למנהל תקין ואם נצטרך נגיע לבג"ץ". לדבריה, בתל אביב עולים באזורי תעסוקה לגובה של 30-40 קומות ואצלי יש מגבלת גובה של 3-4 קומות". ראש עיריית יהוד מונסון יעלה מקליס אמרה שיש כוונה לבנות כביש בין-עירוני בשטח אזור התעשייה העתידי של העיר במקום בשטח נתב"ג מה שיגרום לאובדן הכנסות מארנונה של עד מאה מיליון שקל לשנה.

סגנית הממונה על התקציבים לענייני תשתיות עדי חכמון אמרה בדיון ש"אי אפשר לקחת מה שלא קיים. מאז תקופת המנדט נמל התעופה לא שילם ארנונה. החוק רק מבקש לתת ודאות לרשות שדות התעופה ולקבע את המצב הקיים". מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות טען שהעיריות מעולם לא הגישו לו בקשה לאשר חריגה בגובה.

בסוף 2017 הצטברו בקופת רש"ת עודפי הכנסות של 2.6 מיליארד שקלים. הצעת החוק קובעת שהרשות תעביר ב-2019 למדינה סכום של 1.2 מיליארד ב-2019 כלומר 46% מהסכום שהצטבר, כאשר היתרה אמורה לשמש לפעולות פיתוח של הרשות. זאת, בנוסף על הסכום של 1.19 מיליארד שעל הרשות לשלם למדינה ב-2018 ו-740 מיליון ששילמה ב-2017 שעליהם הוחלט בחוק ההסדרים של 2017-2018. כדי למנוע הצטברות יתרות כאלה בעתיד מוצע לקבוע שהרשות תעביר מדי שנה לאוצר 50% מהרווח השנתי הנקי שלה החל מ-2020.

גנות אמר ש-1.2 מיליארד זה הסכום המקסימלי בו הרשות מסוגלת לעמוד. לדבריו, לרשות יש תוכניות פיתוח מאושרות של 4.6 מיליארד שאמורות לענות על הגידול בתנועות הנוסעים בשלוש השנים האחרונות בכ-40%. עוד אמר ש"אנחנו בירידה דרמטית בהכנסות ממסחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות