אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת כרטיסי האשראי כאל הרוויחה 211 מיליון שקל בשנת 2017 צילום: צביקה טישלר

חברת כרטיסי האשראי כאל הרוויחה 211 מיליון שקל בשנת 2017

מדובר בעלייה של 8% לעומת שנת 2016. ההכנסות עלו ב-11% ל-5 מיליארד שקל והתשואה על ההון עמדה על 13%

26.02.2018, 17:22 | רעות שפיגלמן

חברת כרטיסי האשראי כאל מסכמת את שנת 2017 עם רווח נקי של 211 מיליון שקל - עלייה של כ-8% לעומת השנה הקודמת, ועם הכנסות של 1.5 מיליארד שקל – עלייה של 11% מ-2016.

קראו עוד בכלכליסט

הנתונים משקפים תשואה על ההון של 13%. יש לציין כי נתוני ההשוואה לשנת 2016 מתואמים ומנטרלים הכנסה חד פעמית בשנת 2016 בהיקף של 162 מיליון שקל, מעסקת מכירת ויזה אירופה לויזה העולמית, ובקיזוז הוצאה חד פעמית בהיקף של 85 מיליון שקל בגין תשלום חוב על הסדר עם הפרקליטות על פרשיית סליקת אתרי פורנו והימורים.

מספר כרטיסי האשראי שבארנקי הציבור שהונפקו על ידי כאל מסתכמת בכ-2.6 מיליון כרטיסים, והיקף הגיהוצים בהם בשנה שחלפה עמד על 80.2 מיליארד שקל. הנתון משקף עלייה גבוהה של כ-11% בהיקף הגיהוצים לעומת 2016. תיק ההלוואות של הציבור בחברת כאל צמח ב-17% בשנה שחלפה, ומסתכם ב-4.1 מיליארד שקל. זאת לעומת שיעור צמיחה גבוה בהרבה בין 2015 ל-2016, אז עמד הנתון על 30%.

עוד עולה מהדו"ח הכספי כי הריבית הממוצעת על הלוואות שמשלם משק בית עומדת על 10.8%, ירידה לעומת 11.1% בסוף התקופה המקבילה.למרות שתיק האשראי לכלי רכב ירד ב-10% בשנה שחלפה עם יתרת תיק הלוואות שמסתכמת בכ-388 מיליון שקל, וגם הנתח היחסי שלו בתיק ההלוואות ירד, הרי שהריבית הממוצעת על התיק הצרכני ירדה.

דורון ספיר מנכ"ל Cal, צילום: צביקה טישלר דורון ספיר מנכ"ל Cal | צילום: צביקה טישלר דורון ספיר מנכ"ל Cal, צילום: צביקה טישלר

על פניו, אם חלקן היחסי של ההלוואות לרכבים יורד, כאשר הלוואות אלו מאופיינות בריבית נמוכה יותר בגלל בטוחת כלי הרכב הקיימת, הרי שהריבית הממוצעת צריכה היתה לעלות. אך הסיבה לכך שהריבית ירדה היא משום שבכאל הקטינו את קצב צמיחת האשראי מתחילת 2017 על רקע העלייה בהוצאות להפסדי אשראי והקושי בגביית חובות.

בהקשר זה, בכאל נוקטים כעת באסטרטגיה של טיוב התיק והורדת פרופיל הסיכון שלו על מנת להימנע מנזקים. בחינה של התיק העלתה כי עומס ההלוואה על לווה בודד גדול מבעבר (20-30 אלף שקל לעומת 10-15 אלף שקל בעבר) והמטרה להקטין את העומס הזה.

בכאל שואפים לבצע את השינוי באמצעות השגה של לקוחות חדשים (שבהמשך גם יהיו לווים) עם פרופיל סיכון נמוך יותר, כאשר שיתוף הפעולה עם מועדון שופרסל משמש ככלי עיקרי להשגת המטרה. המועדון מונה כחצי מיליון לקוחות המחזיקים בכרטיס האשראי של המועדון כמו גם כמה אלפים נוספים שהם חברי מועדון ולא מחזיקים בכרטיס האשראי עצמו של המועדון.

כל הקהלים האלו הם כר פורה להשגת לקוחות חדשים עבור כאל, כמו גם ניתוב של לקוחות מלאומי קארד באמצעות החלפת כרטיס האשראי המועדוני הקיים לכרטיס מקביל של כאל. בכאל הגדילו לצורך זה את מערך הנציגים בשטח שממוקמים לרוב בסניפי שופרסל ואלו מציעים ללקוחות תנאים מועדפים הכוללים למשל פטור מדמי כרטיס לשנה הראשונה, מתנת הצטרפות בשווי של כמה מאות שקלים ועוד.

מהדוחות עולה כי ההוצאות להפסדי אשראי גדלו באופן ניכר – בשיעור של 70% בין 2016 ל 2017 והסתכמו ב-126 מיליון שקל, כאשר בדיינרס עצמה העלייה בהוצאות אלו הקטינה את הרווח הנקי למרות העלייה בהכנסות. כאל היא מנפיקת כרטיס האשראי דיינרס, כרטיס פרימיום שרק היא סולקת אותו. כך למרות שבכאל ההכנסות עלו בכ-25% ועמדו על 287 מיליון שקל הרי שהרווח הנקי ירד ב18% ועמד על 39 מיליון שקל . הסיבה לכך היא כאמור בין היתר העלייה בהוצאות להפסדי אשראי (סכומי הלוואות שניתנו ושקיים חשש שלא ישולמו חזרה).

תגיות