אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם מכוניות הדיזל ייעלמו מהכבישים?

מבחן רכב

האם מכוניות הדיזל ייעלמו מהכבישים?

המשפטים שבהם מעורבות היצרניות, זיהום האוויר ובעיקר בריחת הצרכנים הובילו לצניחה דרמטית במכירות באירופה. בישראל המצב מעט שונה אך הכיוון ברור. פורשה, למשל, כבר מחוץ למשחק

27.02.2018, 07:45 | תומר הדר

בשבוע שעבר התרחש ארוע מכונן בענף הרכב העולמי: פורשה, מיצרניות הרכב החדשניות והמצליחות בעולם, הודיעה שתחדל לייצר מכוניות המצוידות במנועי דיזל.

קראו עוד בכלכליסט

ההודעה נעשתה באופן דיסקרטי למספר מצומצם של אמצעי תקשורת. פורשה עצמה לא חושפת את היקף מנועי הדיזל שהיא מייצרת אך על פי הערכות של אנליסטים, דגמי הדיזל הם בין 10%-15% מהיקף היצור של פורשה. ההכרזה על הפסקת הייצור של דגמי דיזל היא גם קלה וגם קשה עבורה: קלה, מכיוון שבניגוד לרוב יצרני הרכב הגדולים, פורשה מייצרת מכוניות בעלות מנועי דיזל רק תשע שנים, עד אז ייצרה רק מכוניות ספורטיביות עם מנועי בנזין. המנועים האלה גם סיבכו אותה לא מעט: במודעה יחסית דיסקרטית שפורסמה בתקשורת הישראלית לפני כחודש הודיעה פורשה ישראל כי היא מזמנת בעלים רבים של רכבי דיזל למוסכי החברה כדי לכייל את מערכות הרכב שלהם, זאת בעצת משרד התחבורה הגרמני. במלים אחרות: המכוניות הללו מזהמות. למעשה, ב־26 בינואר הודיעה פורשה גם על מהלך שבמסגרתו יבוצעו ריקולים למאות־אלפי דגמי דיזל של החברה כדי להפוך אותם ל"נקיים יותר".

ומה הופך את הפסקת הייצור לצעד כואב לפורשה? הרווחים: הדגם הנמכר ביותר של פורשה הוא רכב הכביש שטח קאיין - ובלי גרסת דיזל כמעט בלתי אפשרי למכור את הקאיין באירופה.

פורשה קאיין. בלי גרסת דיזל כמעט בלתי אפשרי למכור אותה באירופה פורשה קאיין. בלי גרסת דיזל כמעט בלתי אפשרי למכור אותה באירופה פורשה קאיין. בלי גרסת דיזל כמעט בלתי אפשרי למכור אותה באירופה

עם זאת, לפורשה יש קלף מנצח: היצרנית פיתחה שפע של טכנולוגיות הנעה חשמליות, בעיקר פלאג אין הייבריד, וכעת לנוכח הנזק שנגרם לה, שגרם לצעד כה קיצוני, מתעתדת היצרנית להחליף בדגמי העתיד את מנועי הדיזל במנועי פלאג אין הייבריד חשמליים למחצה.

התקנים נעשים מחמירים והצרכנים בורחים

 

הסיפור של פורשה הוא רק דוגמה קטנה לאיום הגדול על כל תעשיית רכב הדיזל העולמית. האיום מגיע מכמה כיוונים. ראשית ישנו עניין החקירות: מאז פרשת דיזלגייט התעוררו בעולם עשרות חקירות בנושאי פליטה של מנועי דיזל, שרובן עדיין מתנהלות: רק בשבוע שעבר פרסם ה"בילד אונד זונטאג" הגרמני שבארצות הברית חלו התפתחויות בחקירה של הממשל האמריקאי נגד מרצדס בנץ בנוגע לפליטת מזהמים מרכבי דיזל. לפי החשד כוילו מערכות הזיהום של מכוניות המרצדס להפסיק לפעול אחרי כ־26 קילומטרים מרגע תחילת הנסיעה. פולקסווגן, שחוללה את פרשת דיזלגייט, מתמודדת כעת עם התוצאות ההרסניות של ניסויים שערכה ובהם הוזרם גז ממנועי דיזל אל כלובי קופים, והחברה ספגה בשבוע שעבר מהלומה בבית המשפט בארצות הברית לאחר שנקבע כי כל המשפטים הקשורים בה יתקיימו כסדרם, למרות בקשתה לדחות אותם.

פרשיות נוספות בהן מעורבים יצרנים אחרים נחקרות בעולם בימים אלה, אך הבעיה העיקרית עמה מתמודדים יצרני הרכב אינה משפטית אלא תדמיתית ורגולטורית: המכירות של מכוניות בעלות מנועי דיזל נמצאות בצניחה באירופה: ב־2017 חלה צניחה של 8% במכירת מכוניות דיזל ביבשת ונתח השוק שלהן עמד על 43.7%, הנמוך ביותר בשמונה שנים.

הבעיה העיקרית שאתה מתמודדים יצרני הרכב היא החשש מפני שלילה, מטעמי זיהום אוויר, של התכונה העיקרית שבגללה נרכשות מכוניות דיזל: היכולת לנסוע. בימים אלה ממש נערכות חלק גדול מבירות אירופה להטיל איסורים על רכבים מזהמים ומטבע הדברים, רכבי דיזל נמצאים על הכוונת בשל פליטה של רכיב הקרוי NOX, או תחמוצות חנקן - מזהם שבעבר כלל לא נמדד. על פי המתווה המסתמן, רכבי דיזל לא יוכלו להיכנס לערי גרמניה הגדולות החל מעוד כשנתיים. בפריז מדריד, אתונה ובמקסיקו סיטי שבמרכז אמריקה תיאסר כניסת רכבי דיזל מזהמים מ־2025. המשמעות של החלטה זו היא שמיליוני רכבי דיזל יהפכו לחסרי שימוש בן לילה, מה שיוצר כבר עכשיו ירידות ערך של מכוניות דיזל באירופה.

מעבר לכך, יצרני הרכב נדרשים להתמודד כעת עם בעיה נוספת: תקן זיהום אוויר חדש, הקרוי WLTP שצפוי להיכנס לתוקף במתכונתו המחמירה ביותר ב־2019 ויאלץ את יצרני הרכב לצמצם את פליטות המזהמים של דגמיהם השונים ביותר מ־30%; מה שכבר כעת הופך טכנולוגיות רבות שנועדו "לנקות" מנועי דיזל — ללא רלוונטיות. לנוכח ירידות הערך, הצרכנים לא מעוניינים לקנות. וכאשר הצרכנים לא מעוניינים לקנות, היצרנים לא מעוניינים לייצר, וחוזר חלילה.

בישראל לא ממהרים להספיד את הדיזל

בישראל מצבם של רכבי הדיזל מורכב יותר: רכבי הדיזל תופסים כ־15% מהיקף השוק ומתפלגים באופן שונהמאשר באירופה: בעוד ששם רכבי דיזל נפוצים בכל הקטגוריות: רכבי כביש שטח, רכבים משפחתיים ורכבי מנהלים, בישראל מדובר בעיקר ברכבי שטח וכביש שטח ובמיעוט של דגמים משפחתיים ורכבי כביש שטח של יצרנים אירופיים, בעיקר צרפתיים.

האיומים אם כן על רכבי הדיזל שונים, והתייחסותו של הרגולטור לנושא ניתנת להגדרה כ"יותר רגועה". בעוד שבאירופה הרגולטורים מעוניינים להגביר את הפיקוח על מכוניות הדיזל בכללותן, גם החדישות ביותר, בישראל מועדפת גישה שמצד אחד מאמצת חלק מן המסקנות האירופיות אך מצד שני דוחה חלק אחר: כך, בעוד שבאירופה גם רכבי דיזל חדישים נמצאים תחת זכוכית מגדלת, בישראל הרגולטור יוצא מנקודת הנחה שאם רכב דיזל עומד בתקני הזיהום העדכניים ביותר - סימן שהוא נקי. לדוגמה, בימים אלה מתגבשת תוכנית של המשרד להגנת הסביבה שתאסור על רכבי דיזל להיכנס למרכזי הערים, אך התוכנית תקפה אך ורק על רכבים שיוצרו לפני 2005. התוכנית אינה מתייחסת לעובדה שמבחינת האיחוד האירופי, גם רכבי דיזל חדישים יותר עלולים להיות מזהמים.

מרטין ווינטרקורן,מנכ"ל פולקסווגן שפרש בעקבות פרשת דיזלגייט. מאז השערוריות לא מפסיקות לרדוף את החברה. לאחרונה בשל ניסויים בגזים של מכוניות דיזל על קופים , צילום: בלומברג מרטין ווינטרקורן,מנכ"ל פולקסווגן שפרש בעקבות פרשת דיזלגייט. מאז השערוריות לא מפסיקות לרדוף את החברה. לאחרונה בשל ניסויים בגזים של מכוניות דיזל על קופים | צילום: בלומברג מרטין ווינטרקורן,מנכ"ל פולקסווגן שפרש בעקבות פרשת דיזלגייט. מאז השערוריות לא מפסיקות לרדוף את החברה. לאחרונה בשל ניסויים בגזים של מכוניות דיזל על קופים , צילום: בלומברג

עם זאת גם בפני רכבי הדיזל בישראל ניצבים מכשולים: בתקנה חדשה, שצפויה להיכנס לתוקף החל במאי הקרוב, יוחמרו בדיקות הרישוי השנתיות (הטסטים) על רכבי דיזל. הבדיקות החדשות יקבעו סטנדרטים חדשים וקשים למידת העכירות של העשן שמותר לרכבים אלה לפלוט. לפי הערכות בענף הרכב, הבדיקות החדשות עלולות לגרום לכישלון בטסט של כשליש מרכבי הדיזל.

לדברי גורמים המקורבים למשרד להגנת הסביבה, בעתיד יוחמרו הסטנדרטים הנדרשים מרכבי דיזל עוד יותר בכל הקשור בעמידה בבדיקות זיהום אוויר, כאשר לקראת 2019 צפויה החזקה של רכבי דיזל בני יותר מעשר שנים להפוך בפועל ללא כדאית.

לכך יש להוסיף את העובדה שהיצע דגמי הדיזל הזמין לצרכנים באירופה יצטמצם בשנים הקרובות. "לא היינו ממהרים להספיד את הדיזל, אך אין ספק שהצרכן הישראלי שנוסע ברכבי דיזל, בעיקר רכבי שטח ורכבי כביש שטח יוקרתיים צפוי לגלות שהמצב השתנה בשנים הקרובות", מסביר גורם בענף הרכב: "במישור הבינלאומי, יצרני הרכב יודעים היטב שהדרישה לרכבי דיזל נמצאת במגמת ירידה. כתוצאה מכך הגל הראשון שיורגש השנה יהיה של רכבי דיזל שיוזרמו לשווקים כמו ישראל, מכיוון שהביקוש באירופה יורד. הרכבים האלה יוזרמו גם לשווקים נוספים, לדוגמה לשוק הרוסי. מדובר בעודפי יצור. אך מאוחר יותר, יצרני הרכב ייצרו פחות רכבי דיזל ויהיה מעבר מובהק לרכבי פלאג אין הייבריד.

במקביל התקנות שאחראיות לרגולציית רכבי הדיזל בישראל יוחמרו, והדבר יורגש ברכבי דיזל מדגמים מסוימים שגילם מעל עשר שנים, למשל בכניסה למרכזי הערים. הדבר ישפיע ישירות על מי שיש לו רכב דיזל חדיש יותר, בידיעה ברורה שרכב שגילו הוא לדוגמה שמונה שנים לא יורשה בקרוב להיכנס למרכז חיפה, או ירושלים. ערכם של רכבים אלה ייפגע באופן משמעותי ויווצר כאן אפקט בעייתי שישפיע על כל שוק רכבי הדיזל המשומש ויביא גם בישראל לירידה ניכרת במכירות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
הבל ורעות רוח
רכבי הדיזל, חסכוניים יותר ועם מסננים מתאימים מזהמים פחות. שקלול של שני הנתונים האלה הופכים אותם להרבה יותר טובים לאיכות הסביבה מרכבי בנזין. זאת ועוד, אם הממשלות יעודדו יצור ומכירה של ביו-דיזל הדלק המופק יהיה זול ממחזר וגם נקי מאוד. מוכרים לציבור שקרים ממניעים זרים.
ארז  |  10.10.18
17.
דיזל מסוכן ומלוכלך
...הצרכנים הגרמנים הקמצנים משתמשים בו כי הוא יותר זול בתחנת הדלק וצורך פחות...איכות הסביבה כן ...אבל עד שמגיע לכיס... והיצרניות הגרמניות מגינות על הדיזל כי יש להם מנועים יעילים יותר מהתחרות...שקטות וטורבו דיזל עם הספק טוב יותר וחוץ מזה יש להם את קונטי ובוש שחיות מזה ומעסיקות רק בגרמניה חצי מיליון איש...אז מהם אל תצפו ליותר מדיי...הם לא יעזבו את הדיזל מהר...מה שהם עושים זה להכריח את היורו 3 4 ו 5 לעבור ל6 ...יעני לקנות עוד מכוניות...
אמקור  |  06.10.18
לכל התגובות