אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התוכנית שטבעה: מדוע הוקפאה בניית 35 אלף דירות בהרצליה ורמת השרון צילום: יריב כץ

בלעדי לכלכליסט

התוכנית שטבעה: מדוע הוקפאה בניית 35 אלף דירות בהרצליה ורמת השרון

הוועדה לסביבה חופית דחתה תוכנית ניקוז של עיריית הרצליה ועדיין לא הוגשה תוכנית חלופית. התוצאה: קידומן של תוכניות בנייה בשדה התעופה, בחוף התכלת, בשכונת גליל ים בהרצליה ובמערב רמת השרון, יוקפא לזמן רב

27.02.2018, 06:54 | ענת דניאלי

בעיה חמורה של ניקוז מי גשמים מונעת קידום תוכניות בנייה בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור בהרצליה וברמת השרון, כך נודע ל"כלכליסט". סוגיה זו עלולה לעכב משמעותית את תוכניות הבנייה המקודמות כיום בערים אלה, ובהן בנייתה של שכונת גליל ים בהרצליה, שחלק ממנה כבר שווק לזכאים במסגרת יוזמת "מחיר למשתכן".

תוכניות נוספות שקידומן מתעכב בשל בעיית הניקוז הן תוכנית מערב רמת השרון שבמסגרתה מתוכננות להיבנות עוד 12 אלף יחידות דיור, תוכנית חוף התכלת המקודמת בסמוך לקו החוף הדרומי של הרצליה לבנייה של 11.5 אלף דירות, וכן תוכניות הבנייה בצפון הרצליה הכוללות גם את שטח שדה התעופה שצפוי להתפנות, שם מתוכננות להיבנות כ־10,000 דירות נוספות. לגבי שתי הערים מדובר בהיקף בנייה משמעותי בעתיד הנראה לעין בטווח של 15 השנים הקרובות.

קראו עוד בכלכליסט

"אנחנו בצרה הזאת ביחד, אתם עומדים ואנחנו עומדים"

 

אף שרמת המודעות הציבורית להן נמוכה - תשתיות ניקוז נדרשות להקמת שכונות מגורים בדיוק כמו כל התשתיות האחרות. וכמוהן, בהיעדר טיפול מספק, עלולות להפוך לחסם. זה מה שקורה כעת באזור השרון המערבי, שבו מקודמות כמה תוכניות בנייה רחבות היקף. עם בינוי השטח החקלאי ברובו, תפחת יכולת מי הגשמים לחלחל, ובהיעדר פתרונות ניקוז עלולים להיווצר שיטפונות.

על מנת לתת לכך מענה, קידמה עיריית הרצליה בשנים האחרונות את תוכנית הנקז הדרומי — תוכנית שאמורה לספק פתרון לניקוז מי גשמים והסטת מי נחלים בשכונות חדשות ונרחבות שייבנו ברמת השרון ובהרצליה.

התוכנית לנקז הדרומי הגיעה ביולי 2016 לאישורה של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף). אלא שבאופן מפתיע החליטה הוועדה לאשר את התוכנית, אך ללא הנקז. "יבוטל מוצא ניקוז אל הים המתוכנן בגבולה הדרומי של התוכנית", נכתב בהחלטה. לדברי גורמים שהיו מעורבים בקידום תוכנית המתאר, סירוב הולחו"ף לאשר את הנקז נבע משיקולים סביבתיים, בהם פגיעה בחוף ובמצוק של הרצליה.

גם אם נבעה מסיבות מוצדקות - ההחלטה לגבי הנקז הדרומי פגעה משמעותית ביכולתה של המדינה להגדיל את היצע יחידות הדיור באזור המרכז בכלל ובאזור השרון המערבי בפרט.

למשל במערב רמת השרון, שבה מדובר בתוכנית משמעותית של כ־12 אלף דירות. מתוכן, כבר הוכרזה תוכנית בניית 1,600 יחידות דיור, המכונה מתחם 5, כמתחם מועדף לדיור והועברה לתכנון הוועדה לתכנון מהיר (ותמ"ל). אלא שלאחרונה הודיעה הותמ"ל ליזמת התוכנית, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כי לא ניתן יהיה לקדם את התוכנית כל עוד לא יוסדר נושא הניקוז באזור.

קיבוץ גליל ים, צילום: עמית שעל קיבוץ גליל ים | צילום: עמית שעל קיבוץ גליל ים, צילום: עמית שעל

תוכנית משמעותית נוספת היא צפון הרצליה, שבמסגרתה מקודם מהלך לפינוי קרקעות שדה התעופה של הרצליה, ובה מתוכננות להיבנות כ־10 אלף יח"ד. תוכנית נוספת הנוגעת לנקז הדרומי היא בחוף התכלת, ובה כ־11.5 אלף יח"ד.

הבעיה צפה במלוא חומרתה במהלך דיון שקיימה בדצמבר האחרון הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה, שממנה עלה שגם גליל ים - השכונה החדשה של העיר, שנמצאת בשלב של הוצאת היתרי בנייה - עלולה להיפגע בשל היעדר הפתרון. מנהלת מחלקת הרישוי בעירייה, האדריכלית סיגל דיאמנט, אמרה בדיון כי תנאי למתן היתר ראשון בשכונת גליל ים "יהיה השלמת תכנון פתרון ניקוז מוסכם לניקוז והסטת נחל גלילות והבטחת האמצעים והשלבים לביצוע בפועל. הכל לשביעות רצונה של הוועדה המקומית ובאישור היחידה לאיכות הסביבה".

צחי דוד, מנהל מחוז תל אביב ברמ"י, הגיע לישיבה להסביר את התהליכים שמבוצעים להקמת הנקז. לדברי דוד, מאז דחתה הולחו"ף את תוכניתה של עיריית הרצליה, לקחה רשות מקרקעי ישראל על עצמה את משימת אישור הנקז. "אנחנו בצרה הזאת ביחד. יש לנו תוכנית של מתחם 5 שמתקדמת בותמ"ל והודיעו לנו שעוצרים את קידומה עד שיימצא לזה פתרון. אתם עומדים ואנחנו עומדים. אירוע הנקז הדרומי הוא אירוע מערכתי והוא רלבנטי לעשרות אלפי דירות".

"המדינה רצה קדימה ללא פתרונות תשתית"

 

צחי דוד הביע את דעתו בישיבה כי בנייה ואכלוס של 1,700 הדירות בגליל ים אינם תלויים בנקז, וכי לגבי שכונה זו ניתן להסתפק בפתרון צנוע יותר, שכבר מקודם על ידי החברה הכלכלית של עיריית הרצליה להסטת תוואי נחל גלילות.

בעיריית הרצליה חולקים על דבריו של דוד. בשיחה עם "כלכליסט" אמר מהנדס העיר הרצליה מייק סקה, כי הנקז הדרומי הוא הפתרון המיטבי גם לגליל ים. מהוועדה לשמירה על הסביבה החופית נמסר בתגובה: "מדיניות הולחו"ף היא לצמצם ככל הניתן פתיחת נקזים חדשים לחוף הים. נקזים אלו מהווים מפגע סביבתי ונופי, הן בגלל הפגיעה ברצועת החוף או המצוק, והן בגלל הלכלוך שמגיע יחד עם המים ומצטבר על החוף. בשל החלטת עיריית הרצליה להשהות את תוכנית המתאר לא התקיים הליך תכנוני לבחינת הצרכים הניקוזיים למרחב. במידה שהוועדה המקומית סבורה שלא ניתן יהיה למצוא פתרון ניקוזי אחר אלא באמצעות פתיחת נקז חדש, עליה לפנות לולחו"ף ולהציג בחינה מפורטת של פתרונות ניקוז, לאור הפיתוח שבוצע במרחב. עד כה לא התקבלה פנייה רשמית מצד הרשות המקומית לדיון נוסף בנושא".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "הרשות פועלת לקדם במקביל לתוכניות המגורים את התשתיות הנדרשות לאותן יחידות דיור. הנקז הדרומי שאמור לשרת את מרחב הרצליה ורמת השרון קודם במסגרת תוכנית מתאר הרצליה. עם עצירתה הוברר כי יש לקדמו במסגרת תוכנית אחרת. בדיון שנערך עם מנהלת מינהל התכנון, מנהל מטה הדיור בוועדה המחוזית, הרשויות המקומיות ורשויות הניקוז הרלבנטיות סוכם כי רשות מקרקעי ישראל תזמין תוכנית ניקוז שתיתן פתרונות לתוכניות במרחב זה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



37 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

36.
אסור להרוס את הטבע בגליל ים !
לא ניתן לזה לקרות. הגשתי בגץ ותביעה מול כל הגורמים לכך שלא ייגרמו לפגיעה אנשוה בטבע המצומצם שנשאר שם. למי שלא יודע גליל ים הוא בית מושבות למעט הזנים של בעלי החיים שנשארו פה בישראל. אם ייבנו שם זה אורמ הכחדה של אותם זנים ובעקבותיה תהיה השפעה קשה מאוד לאיכות הסביבה, הים והשפעה ישירה על בני אדם. התרבות מחלות וחיידקים שונים. הרס גליל ים יהיה בכיה לדורות שלא נצא ממנה וגם הנכדים של נכדינו יסבלו עקב כך. יש לקדם תוכניות של תמ"א והוספת קומות לבניינים קיימים בלבד
אמיר  |  28.02.18
33.
בסין כבר מזמן הכול היה בנוי..
אצלנו כולם מתווכחים .כול אחד יותר חשוב מהשני. אף אחד לא מסכים בלי לקבל משהו. בסין יש בן אדם אחד...מוריד הוראה. וכולם עושים כדי לבצע על הצד המייטבי. ואצלנו .אולי בעוד 20 שנה ידברו על זה שוב... תוציאו את הניקוז מהעכוז...סדרו את הדברים לצורה הכי חכמה. את הניקוז תעבירו לתעלות שיובילו את המים למאגרים בנגב...יהיה חקלאות יהיה תיירות יהיו בעלי חיים יהיה סבבה.. פקקים? תעשו קווי רכבת זולה..כולם ימכרו את הרכבים אם תהיה תחבורה ציבורית נגישה. 5 שנים והכול מוכן...במקום וועדות שבו על משרד תיאום לכול הגורמים ושפכו את הכסף. מי שיספק את הסחורה מהר ויש לו ניסיון ויכולת...יקבל את החוזה.
יאיר  |  27.02.18
לכל התגובות