אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענף האופנה שוקע: גם פסח לא צפוי לעזור למכירות צילום: צביקה טישלר

ענף האופנה שוקע: גם פסח לא צפוי לעזור למכירות

מכירות האופנה בקניונים צנחו ב־7.1% בפברואר, ירידה רצופה של שלושה חודשים. בענף מעריכים כי המגמה תימשך במרץ, על אף המכירות לחג הפסח

06.03.2018, 08:30 | אורנה יפת

מגמת הירידה במכירות חנויות האופנה נמשכת גם בחודש פברואר. על פי נתוני ריס, הבוחנת 3,000 חנויות זהות של ענף האופנה, מכירות האופנה בקניונים ירדו בחודש שחלף ב־7.1% ואילו בפאוור סנטרס, מרכזי הקניות הפתוחים, נרשמה ירידה של 5.6%. בממוצע ארצי המכירות ירדו ב־6.5% ביחס לפברואר 2017.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בחודש שלישי רצוף של ירידה במכירות מרכזי הקניות. אמנם ביחס לדצמבר 2017, שכונה “דצמבר השחור” בשל ירידה של 18% במכירות האופנה בקניונים, מדובר בסוג של האטה, אך המגמה נמשכת ולא נראה שהיא צפויה להיבלם. את שנת 2017 סיכמו הקניונים עם ירידות של 3% בפדיונות ביחס לשנת 2016. בינואר 2018 נרשמה ירידה של 7.2% בדומה לפברואר, ואילו קמעונאים בענף מעריכים כי גם חודש מרץ יהיה קשה מבחינת הירידה במכירות. אפילו בפורים, שבו משפחות רבות היו בחופש, לא נהרו הצרכנים לקניונים והקניונים היו ריקים באופן יחסי לחג.

המשבר בענף האופנה משפיע ישירות על הקניונים שחשופים מהותית לחברות האופנה. כמחצית מתמהיל הקניונים מבוסס על רשתות וחנויות אופנה. 47% מהכנסות קבוצת מליסרון ב־2017 הגיעו מענף האופנה. בשנתיים האחרונות נהנו שוכרי הקבוצה מעלייה של 5% בממוצע בפדיונות, אך הדו”חות האחרונים מראים בלימה במגמה החיובית. ב־2017 עלו פדיונות השוכרים ב־0.3% בלבד ביחס לשנת 2016. מנגד, הפדיונות בקניונים המובילים של מליסרון, ובהם קניון רמת אביב, הקניון הגדול בפתח תקווה, והאאוטלטים בילו סנטר וחוצות המפרץ דווקא עלו, מה שמעיד על שינויי הצריכה של הצרכן הישראלי. הצרכנים כיום מחפשים קניות בזול וחנויות אאוטלט, מה שהוביל כמה קבוצות להסב חלק מהקניונים שלהם לקניוני עודפים כדי להתמודד עם התחרות העזה. כך מבנה הסבה את הקניון בבאר שבע לקניון עודפים, ומליסרון הסבה קניון שהפעילה באשדוד ולא הצליח להתרומם, לקניון עודפים גם כן. בראיון שנתן אבי לוי, מנכ”ל מליסרון, ל”כלכליסט” הוא אמר שקצב הבנייה של הקניונים בישראל ילך ויקטן. בשנת 2017 נפתחו רק שישה קניונים חדשים בישראל, בעוד ב־2016 נפתחו 12 וב־2015 נפתחו 23 קניונים. מליסרון עצמה לא פתחה בחמש השנים האחרונות אף קניון חדש.

עזריאלי שפתחה בשנה האחרונה את קניון ראשונים מנסה לגייס בימים אלה שוכרים לקומת המסחר בשרונה עזריאלי. לאור ריבוי שטחי המסחר בישראל ומצבו של ענף האופנה, נראה כי קבוצות הקניונים ייאלצו לאייש את שטחי המסחר ברשתות הסעדה ובילוי ופחות אופנה. הבעיה הגדולה של הקבוצה היא שהציבור הישראלי מחפש אופנה זולה כמו זו שהוא רוכש בשקלים בודדים בעליאקספרס, וחנויות מסוג זה, שמוכרות פריטים במחיר של עד 50 שקל, לא מייצרות מחזורי מכירות שמצדיקים את שכר הדירה הגבוה בקניונים. כך גם רשת האופנה הבינלאומית פוראבר 21 שמוכרת פריטים במחירים נוחים סגרה סניפים ונמצאת על סף עזיבה סופית את ישראל. התוצאה היא קריסה של רשתות כמו הוניגמן ויפו תל אביב, ורשתות נוספות שיתקשו לעמוד בתחרות.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
מחירים יקרים בישראל
שיורידו מחירים ולהפסיק להתבכיין .להוריד מחירים זה לא להפסיד זה רק להרוויח פחות ולמכור יותר .אבל בישראל כל בעל עסק רוצה להיות מיליונר כבר בשנה הראשונה לפתיחת העסק וזה מה שקורה . הנוסחה לא נכונה .ואת זה בחו"ל הבינו וזה מצליח ועובד טוב שם .וזה בכל התחומים של החיים שלנו .
דדו  |  06.03.18