מה גדול יותר מג'מבו, טס בגובה מטר ומפחיד אמריקאים?

סיפורו של האקרנופלן, כלי טיס יעיל מאין כמותו שטס נמוך במיוחד, הוא דוגמה להתנגשות בין הנדסה גאונית ופוליטיקה שמרנית. "הקברניט" מציג את ה-KM - ספק מטוס, ספק ספינה ו-100% מפלצת

10.03.2018, 14:02 | ניצן סדן

שלום, כאן הקברניט; היום נדבר על מפלצות ים. מה אנחנו יודעים עליהן? הן גדולות, מפחידות, מוזרות למראה ודמיוניות. אחת מהן דווקא לא היתה מיתית, כי אם מכונה אמיתית - ומכונה שנשענה על הנדסה גאונית: המטוס הכי ארוך שנבנה מעולם, שגרם לארצות הברית לרעוד מפחד.

לטורי "הקברניט" הקודמים

ברוכים הבאים לברית המועצות; השנה היא 1960 ורוסטיסלב אלכסייב ישב במשרדו וניסה לבצע מטא-מורפוזה; הוא היה מהנדס מפורסם שהתמחה בעיצוב סירות מהירות ואף המציא את הסנפירית. אלכסייב שם לב שבמהירות מסוימת, הסירות מתחילות להתרומם באוויר - והאמין שניתן לעשות עם זה משהו: להפוך ספינות למטוסים.

רוסטיסלב אלכסייב, צילום: youtube רוסטיסלב אלכסייב | צילום: youtube רוסטיסלב אלכסייב, צילום: youtube

בעודו יושב על גדת נהר רחב ידיים, שם לב שציפורים מנפנפות בכנפיהן בגובה של כמה עשרות מטרים, אך דואות בקלות כשהן קרובות יותר לקרקע; מה יש בפני המים שמקל עליהן? תהה. וכמהנדס, החל לחקור.

אלכסייב קרא וקרא ונתקל במחקרים שמתייחסים לדבר שנקרא אפקט הקרקע. לפיו, כלי טיס צריך פחות כוח כדי לדאות כשהוא קרוב לפני הקרקע, בשל העובדה שהאדמה מפריעה למערבולות אוויר להיווצר סביב קצה הכנפיים ולייצר גרר; הן פשוט מתנגשות בקרקע ומתפזרות. מה קורה בים? אותו הדבר, אלא שתנועת המים מגבירה את האפקט. אלכסייב הבין שבעצם, כל עוד טסים מספיק נמוך, אפשר להישאר באוויר גם בלי כנפיים גדולות או מנועים חזקים.

אחד מפיתוחי מטוסי אפקט הקרקע הראשונים של אלכסייב, צילום: rusplt אחד מפיתוחי מטוסי אפקט הקרקע הראשונים של אלכסייב | צילום: rusplt אחד מפיתוחי מטוסי אפקט הקרקע הראשונים של אלכסייב, צילום: rusplt

מר אלכסייב לא גילה פה משהו חדש: עוד ב-1934 הפיצה הוועדה המייעצת לנושאי תעופה בארה"ב (גוף שבהמשך, הפך לנאס"א) מחקר שמוכיח את אפקט הקרקע ביבשה ובים. גם גאון התעופה אלכסנדר ליפיש עיצב כלי בשם X112 שנשען על הרעיון הזה, אבל רוסטיסלב עשה עם העניין משהו חסר תקדים.

הפיתוח של ליפיש, צילום: discaircraft הפיתוח של ליפיש | צילום: discaircraft הפיתוח של ליפיש, צילום: discaircraft

הוא המציא את האקרנופלן - כלי שטס בגובה מטרים בודדים. הדגמים הראשונים שלו שקלו סביב שמונה טון והוכיחו שהעיצוב ישים. באותם ימים הצליח אלכסייב להדליק על הרעיון שלו חבר חשוב: ניקיטה כרושצ'ב, מנהיג ברית המועצות - ששפך עליו כסף ורצה לראות מה ניתן להפיק מהאקרנופלן. ואלכסייב לא איכזב: ב-1964 הוא בנה משהו בשם KM, משהו מאוד מיוחד.

מטוס ה-KM, צילום: Theblueprints מטוס ה-KM | צילום: Theblueprints מטוס ה-KM, צילום: Theblueprints

יום אחד צפו חוקרי מודיעין אמריקאים בתצלומי לוויין של אזור העיר גורקי ועף להם המוח: הם ראו כלי נורא מוזר, ארוך כמשחתת, שדמה למטוס חסר כנפיים וחנה לחופי הים הכספי. אחרי היסטריה רבתי ומאמץ מודיעיני עילאי הבינו שזה אקרנופלן ענק, גדול יותר מכל מטוס שנבנה אי פעם. באופן טבעי, זכה הפיתוח לכינוי "מפלצת הים הכספי".

תצלומי לווין ואוויר של מטוסי אקרנופלן סובייטים, צילום: Daily Mirror תצלומי לווין ואוויר של מטוסי אקרנופלן סובייטים | צילום: Daily Mirror תצלומי לווין ואוויר של מטוסי אקרנופלן סובייטים, צילום: Daily Mirror

והו, איזו מפלצת הוא היה: כלי באורך של 92 מ', עם זנב בגובה בניין בן חמש קומות; היו לו עשרה מנועי סילון עצומים, עם דחף דומה לשל הרקטה הראשונה ששמה לוויין בחלל (לא כולל מאיצים); והוא אמנם טס בגובה של בין מטר וחצי ל-14 מ', אבל עשה זאת כשהוא שוקל 554 טון ובמהירות של 500 קמ"ש. אם זו לא מפלצת, אני לא יודע מה כן.

המפלצת במלוא הדרה, נחה על פני המים, צילום: twimg המפלצת במלוא הדרה, נחה על פני המים | צילום: twimg המפלצת במלוא הדרה, נחה על פני המים, צילום: twimg

הדבר הזה יכל להיות כלי הפלישה המושלם: לטוס במהירות גבוהה פי 10 משל ספינה, כשהוא מתחת למכ"מים, להגיע בקלות לחוף האויב ולפרוק שם מאות חיילים וטנקים. הוא יכל להיות גם כלי תקיפה מושלם ולשאת המוני טילים נגד ספינות - ולהשמיד בדרכו כל מה שנכנס לו לכוונת, בזמן שהוא מתמרן בקלות בין פגזי וטילי האויב. ולמה לעצור שם? המטוספינה יכל לשאת גם הרבה נשק גרעיני - קצר טווח, ארוך טווח, גם וגם, היה עליו מספיק מקום להכל.

היה זה אחד המטוסים הכי גדולים בהיסטוריה, צילום: howitworks היה זה אחד המטוסים הכי גדולים בהיסטוריה | צילום: howitworks היה זה אחד המטוסים הכי גדולים בהיסטוריה, צילום: howitworks

הרוסים צפו עתיד מזהיר לאקרנופלן: חלק מהעיצובים כללו דגם שיישא המוני טילים, דגם משא בשם A90 ואפילו עיצוב הרפתקני במיוחד, של נושאת מטוסים.

עיצוב קונספט של נושאת המטוסים האקרנופלנית, צילום: englishrussia עיצוב קונספט של נושאת המטוסים האקרנופלנית | צילום: englishrussia עיצוב קונספט של נושאת המטוסים האקרנופלנית, צילום: englishrussia

האמריקאים רעדו מפחד ובצדק; נראה ששום לא יכול לעצור את המפלצת. שום דבר, חוץ מפוליטיקה סובייטית: ב-1966 הוחלף כרושצ'ב בליאוניד ברז'נייב, שלא התעניין באקרנופלנים של רוסטיסלב ולא היה אכפת לו כמה התלהב קודמו מהבחור. לאחר תאונה שעבר אחד מכלי הטיס שפיתח, חתך ברז'נייב את המימון והמפלצת נשארה על החוף, בודדה ומיותמת, עד עצם היום הזה.

כרושצ כרושצ'ב (מימין) וברז'נייב | צילום: mercomatic כרושצ

אלכסייב הודח מתפקידו כראש פרויקט האקרנופלן, אך הפיתוח נמשך בלעדיו; דגם קטן יותר, Lun, אפילו נכנס לשירות הצי הסובייטי ופעל בו מ-1979 ועד 1993. רוסטיסלב לא שב לפתח כלי טיס צבאיים, ובנה סירות מירוץ עד מותו ב-1980.

אקרנופלן lun משגר טיל נגד ספינות, צילום: Gizmodo אקרנופלן lun משגר טיל נגד ספינות | צילום: Gizmodo אקרנופלן lun משגר טיל נגד ספינות, צילום: Gizmodo

אז מה נשאר מהמפלצת, חוץ מהסיפור הזה? משהו גדול מאוד: השראה. מעצבי כלי טיס ברחבי העולם החלו לבנות כלי Ground Effect משלהם. בינתיים, אף יצרנית גדולה לא פיתחה כלי שכזה; בואינג חשפה פרויקט בתחום ב-2002, אך מאז לא קרה איתו כלום.

מטוס אפקט הקרקע בן זמננו, צילום: Hoteliermaldives מטוס אפקט הקרקע בן זמננו | צילום: Hoteliermaldives מטוס אפקט הקרקע בן זמננו, צילום: Hoteliermaldives

לעומתן, חברות קטנות הציגו אקרנופלנים בגודל של מטוסים קלים. לא מן הנמנע שבעתיד נראה את האקרנופלן הענק עושה קאמבק: זו שיטה יצירתית להעביר מטען גדול על פני הים במהירות, שתוכל לחולל מהפכה ביום בו יתייעלו מנועי הסילון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



38 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
ל10 - הרעיון שלך מזכיר את הברון מינכהאוזן, ול31 זה קיים.
אם אתה רוכב על סוס ונתקעת בבוץ, אתה לא יכול לחלץ את שניכם ע"י משיכת הסוס מאוזניו כשאתה עדיין עליו. הכוח שהמשטח התחתי יוסף בהקטנת המערבולות ביונו למטוס יתבטל לחלוטין עם המערבולות שיפעלו עליו (שהרי אין לו משטח תחתי משל עצמו). והמטוס יצטרך לסחוב את המשקל הזה ולאבד עוד כוח. שלא לדבר על אווירודינמיות. בלתי אפשרית. ל31 - ככמה מנוף בונה את עצמו, אין עוד מנוף שבונה אותו! אחרת היה צריך מנוף שיבנה את המנוף שבנה את המנוף - עד אינסוף. לכן העגורן (המנוף הגדול) אכן בונה את עצמו כבר למעלה מ120 שנה.
שי  |  28.04.18
לכל התגובות