אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיחוד האירופי יתן למפתחים ועסקים קטנים כוח מול גוגל ואפל צילום: שאטסטוק

האיחוד האירופי יתן למפתחים ועסקים קטנים כוח מול גוגל ואפל

האיחוד קבע שכוחן של הענקיות האמריקאיות מאפשר להן לבצע פעולות שרירותיות שפוגעות בלקוחות ובמשתמשים; הוא מתכנן תקינה חדשה שתאלץ אותן לספק הסברים בכל פעם שהן מוחקות אפליקציה מהחנות שלהן, פוגעות בדירוג של עסקים או מצמצמות את החשיפה שלהם

15.03.2018, 11:09 | רפאל קאהאן

האיחוד האירופי מכין סדרה של תקנות שצפויות להשפיע על פעילותן של גוגל, אמזון ואפל. על פי דיווח של סוכנות רויטרס מאמש (ד'), האיחוד רוצה להגביל את כוח השוק העצום של החברות הללו ואת השפעתן על עסקים קטנים שתלויים בהן.

קראו עוד בכלכליסט

התקנות צפויות להכריח חברות שמפעילות פלטפורמות מסחר מקוונות, חנויות אפליקציות ומנועי חיפוש לשקף את כללי הפעילות שלהן - בעיקר אלה שמשפיעים על חברות שתלויות בדירוג שקיבלו להפצה מוצלחת של מוצרים ושירותים.

האיחוד האירופי מחפש את גוגל, צילום: שאטסטוק האיחוד האירופי מחפש את גוגל | צילום: שאטסטוק האיחוד האירופי מחפש את גוגל, צילום: שאטסטוק

לאחר החלת התקנות, לא תוכל אפל להעיף אפליקציה מהחנות שלה ללא הסבר מפורט - תופעה ממנה סובלים מפתחים רבים; גוגל לא תוכל לפגוע בסדר הופעת אתר במנוע החיפוש שלה מבלי לספק הסברים; ואמזון לא תוכל לפגוע שרירותית בחשיפת ספקים בשירותיה.  

חברות הטכנולוגיה נמצאות תחת לחץ גובר והולך מצד הרגולטור האירופי; לאחרונה הושתו קנסות כבדים על פייסבוק, גוגל ואפל על הפרה של חוקי המיסוי והפצת תוכן לא חוקי באירופה. גוגל עצמה נדרשת לשלם כעת כ-3 מיליארד דולר בגלל הפרה של כללי התחרות והעדפה של שירותי הקניות שלה בדירוגים. במקור ההצעה לא כללה את גוגל ובינג של מיקרוסופט - אך כעת הוחלט להוסיף אותם בגלל ההשפעה העצומה שיש לדירוג תוצאות החיפוש על עסקי המשתמשים.

על פי ההצעה, מפעילים כגון איביי, אמזון, אפל וגוגל יידרשו לפרט מראש את כללי הפעילות, כללי הדירוג ואת החוקיות שמנהלת את האלגוריתם. עם זאת לא תידרש חשיפה של האלגוריתם צמו או של קוד המקור. כמו כן כל שינוי בתקנון השירות ידרוש הצגה מוקדמת של לפחות 15 יום של השינויים. כמו כן יידרש הסבר מפורט ו"מותאם אישית" לכל הורדה בדירוג או ביטול מכירת מוצר או שירות.

זאת ועוד, חברות שמפעילות שירותים מתחרים לפעילות העסקים הקטנים (למשל גוגל, שמפעילה שירותי קניות מקוונים שמתחרים בלקוחות שלה) יצטרכו להבהיר כיצד הן עשויות לתעדף את השירות שלהן. ההצעה תונח על שולחן הפרלמנט האירופי באפריל ותצטרך לעבור אישור של המליאה וכן של ממשלות המדינות, כך שעדיין יעבור זמן מה עד שהיא תאושר. הליך זה צפוי לייצר מלחמת שדתלנות רצינית מאחורי הקלעים, משום שהחלטות האיחוד משמשות לעיתים גם במדינות אחרות בעולם כבסיס לקביעת רגולציה. למשל, תקנות הפרטיות (GDPR) אומצו בחלקן הגדול גם בחוק הפרטיות הישראלי.

ענקיות הטכנולוגיה לא רוות נחת גם באזורים אחרים בעולם: אמש נודע שסוכני נציבות הסחר ההוגן של יפן פשטו על מטה אמזון בטוקיו, כדי להשיג מסמכים במסגרת חקירת הפרת הגבלים עסקיים. נציבות הסחר טענה שהחברה חשודה בדרישת תשלומים מיוחדים מספקים ביפן, כדי לממן הנחות שהכתיבה להם. החברה הודיעה שתשתף פעולה עם הנציבות.  

תגיות