אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרושים 100 אלף מתנדבים: יקבלו אלפי שקלים אם לא ייכנסו לת"א ברכב פרטי צילום: יאיר שגיא

דרושים 100 אלף מתנדבים: יקבלו אלפי שקלים אם לא ייכנסו לת"א ברכב פרטי

במסגרת הניסוי, שמכונה "נעים לירוק", תנסה נתיבי איילון לצמצם את העומס בכבישי מטרופולין ת"א. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו

19.03.2018, 17:20 | ליאור גוטמן

חברת נתיבי איילון פרסמה היום (ב') מודעות דרושים לאחד מניסויי התחבורה הגדולים שנרשמו בישראל. במסגרת הניסוי, שמכונה "נעים לירוק", תנסה נתיבי איילון לצמצם את העומס בכבישי מטרופולין תל אביב באמצעי פשוט - הענקת מאות שקלים בחודש לנהגים שיכנסו לעיר בשעות השפל, כלומר מאוחר מאוד בבוקר או מאוחר מאוד בלילה.

קראו עוד בכלכליסט

התוכנית לתת מענק כספי קבוע לנהגים אינה חדשה, ולמעשה כבר בשנת 2013 נערך השלב הראשון של הניסוי, עם תוצאות מבטיחות: 400 מתוך 1,200 המתנדבים לניסוי השלימו אותו עם כמה אלפי שקלים בחשבון הבנק תוך שהם רושמים בממוצע ירידה של 16.4% בנסיעות בכביש בשעות העומס.

השלב הבא של התוכנית היה אמור לצאת לדרך ב־2015 ולכלול כ־40 אלף איש, אלא שהניסוי הוקפא על ידי שר התחבורה ישראל כץ בטענה שההתוכנית עלולה להשית בעשור הבא מס חדש על הנהגים. החשש של כץ היה שמשרד האוצר יקבע שרירותית שנסיעה בפקקים היא נטל על המדינה ויחייב כל בעל רכב שבוחר לנוע בשעות העומס בתשלום מיוחד.

מחפשים 100 אלף נהגים מתנדבים

בשבועות האחרונים הצליחו משרדי התחבורה והאוצר למצוא מכנה משותף להשקת הניסוי פעם נוספת, כאשר הפעם מחפשים לא פחות מ-100 אלף נהגי שיתנדבו לניסוי. התוכנית היא למצוא מספר חברות שיצליחו לנטר אחר נסיעות המתנדבים באמצעות ניטור קבוע אחרי אופן נהיגה ובאמצעות GPS. היקף התגמול שנקבע הוא כ-150 מיליון שקל לשנה, כאשר הכוונה להקיץ את הניסוי עד 7 שנים.

נתיבי איילון, צילום: יריב כץ נתיבי איילון | צילום: יריב כץ נתיבי איילון, צילום: יריב כץ

לפי נתיבי איילון המשתתפים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 שקל, שיגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם. בין הפרמטרים שיבחנו וינוטרו דיגיטלית - היקף הנסיעות, מספר הנסיעות בשעות העומס ומיקום הנסיעה.

עוד מבטיחים שם שמשתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו (עד לרף של 5,500 שקל). לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים (במטרופולינים השונים), יקטין משמעותית את תקציבו.

לצורך הפרויקט יותקן ציוד ניטור ברכבו של כל מתנדב. כמו כן, תשולב אפליקציה לניהול הקשר עם המתנדבים. האפליקציה תציג למשל הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרה שלו בתוכנית כמו גם היסטוריית נסיעות. בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם.

בנתיבי איילון מעריכים שהתשלום המקסימלי יעמוד על כ-2,000 שקל לשנה (מתוך הנחה שלא כולם יעמדו בכללים לאורך כל השנה).

מנכ"ל החברה איתמר בן מאיר: "הייחוד של 'נעים לירוק' הוא בחשיבה החדשנית העומדת מאחוריו. היום ברור שלעולם לא נצליח להדביק את קצב עליית הרכבים על הכביש באמצעות עוד כבישים וצריך לגרום לנהגים לרצות לרדת מהכביש באמצעות תמריץ לעשות זאת. בעזרת הפיילוט הרחב נוכל ללמוד מה משפיע הכי טוב על הנהגים ומה יגרום להם לזנוח את הרכב הפרטי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
תחייב בחוק שאוטובוס ומונית היכן שיש נתצ
אסור להם לנסוע בנתיב רגיל,למה זה חד כיווני???? למה אני אסע בנתצ יקבל דוח בזמן שאוטובוס כפול נוסע בנתיב רגיל לא יקבל דוח? תראו את לונ דון איטליה וגרמניה ,למה אין שם פקקים כאלה?למה כאן קונים מכונות מלחמה וכל מה שקשור לכבישים מוזנח,עם תשתיות של המאה הקודמת,נרדמתם וכולנו משלמים את המחיר,העיקר שיש 40 מטוסים חדשים בדרך לכאן בעלות של מיליארדים מעניין לי תבייצ הימנית
י  |  29.03.18
לכל התגובות