אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכן ברשת: גוגל תעזור למו"לים גדולים; מה יהיה עם השאר? איור: דניאל גולדפרב

תוכן ברשת: גוגל תעזור למו"לים גדולים; מה יהיה עם השאר?

ענקית האינטרנט התחייבה להשקיע 300 מיליון דולר בקידום אתרי חדשות בעלי מודל מנוי בתשלום, אחרי שבעצמה פגעה בפעילותם עם שירות גוגל News. מה יעשו אתרים קטנים יותר, שעבורם מודל שכזה אינו משתלם?

24.03.2018, 18:04 | עומר כביר

1. יחסי ציבור. הפיכתם של פייסבוק וגוגל News למקורות עיקריים לצריכת חדשות והפגיעה שהם מסבים להכנסות של גופי חדשות ועיתונים אינן חדשות, אך מהלך טרי של גוגל מנסה להתמודד עם הבעיה. על הדרך, ענקית החיפוש מנסה לגרוף קצת נקודות זכות בשעה שהעליהום התקשורתי ממוקד בחברה של מארק צוקרברג.

קראו עוד בכלכליסט

2. עמלת תיווך. אחרי שנים שבהן האשימו מו"לים את גוגל בהיותה גורם מרכזי במפלתם, החברה מנסה לסייע להם באמצעות יוזמה חדשה שבמסגרתה התחייבה להשקיע 300 מיליון דולר בשלוש שנים במאמץ לסייע לאתרי חדשות להגדיל את מספר המנויים המשלמים ולהגביר את ההכנסות מפרסום. במרכז היוזמה עומד שירות חדש בשם Subscribe with Google, שיספק למו"לים מידע וכלים למצוא ולשמר מנויים משלמים, וישלשל לכיסה של גוגל עמלה מכל מנוי חדש.

גוגל תעזור לגדולים. ומה יעשו הקטנים?, איור: דניאל גולדפרב גוגל תעזור לגדולים. ומה יעשו הקטנים? | איור: דניאל גולדפרב גוגל תעזור לגדולים. ומה יעשו הקטנים?, איור: דניאל גולדפרב

3. לעקוף את החומה. המהלך החדש מצטרף לצעדים קודמים שנקטה גוגל, כמו ביטול תוכנית שאפשרה לגולשים שהגיעו לאתרי תוכן דרך מנוע החיפוש לעקוף את חומת התשלום, ולקרוא מספר מוגבל של כתבות מבלי להירשם או לשלם. השתתפות האתרים בתוכנית אמנם היתה וולונטרית, אך אתרים שסירבו לה גילו שדירוגם בתוצאות החיפוש נפגע.

4. שותפים לדרך. בשנים האחרונות עוברים יותר ויותר אתרים להסתמכות על קוראים משלמים, שנחשבת למודל כלכלי מוצלח בהרבה מפרסום מקוון. יש רק בעיה אחת, שמתחדדת כשבוחנים את רשימת השותפים להשקת השירות החדש של גוגל, הכוללת שמות כמו פייננשל טיימס, וושינגטון פוסט והניו יורק טיימס. גביית תשלום על תוכן עובדת עבור מותגים גדולים ומבוקשים, אך מתגמלת פחות מותגים מדרגי הביניים ומטה.

5. נישה קשה. גולשים אולי יסכימו לשלם תמורת מנוי או שניים לאתרי חדשות מוכרים ובולטים, אך לא הרבה מעבר לכך. האתרים הקטנים, אלא אם הם מתמחים בנושאים נישתיים ומקצועיים במיוחד, יתקשו לייצר בסיס מנויים קבוע ומשמעותי. הצעד החדש של גוגל מצוין ליוצרי התוכן הגדולים, אך מתעלם ממצוקות האתרים האחרים, שדרושים ליצירת קול פלורליסטי ומגוון ומניעת עולם תקשורתי שנשלט בידי ענקים מונוליטיים.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות