אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
''אמזון היא חברה חכמה, ולכן היא לא תבוא לפה" צילום: צפריר אביוב

ראיון כלכליסט

''אמזון היא חברה חכמה, ולכן היא לא תבוא לפה"

המנכ"ל של קבוצת ביג איתן בר זאב, שהרווח שלה זינק ב-53% אשתקד, לא מרגיש שום משבר ולא מספק הנחות לשוכרים

25.03.2018, 07:00 | אורן פרוינד
איתן בר זאב, מנכ"ל ביג, סבור כי הספידו את הקניונים והמרכזים המסחריים מוקדם מדי. "אנחנו לא מרגישים שום משבר בקמעונאות", אמר בשיחה עם "כלכליסט". "90% מהקניות בארצות הברית עדיין מתבצעות במרכזים המסחריים. כדי שעידן הקניונים והמרכזים המסחריים יגיע אל קיצו, צריך להתרחש שינוי הופך עולם. למשל, הצילום הדיגיטלי הרס את הצילום המסורתי. כאן זה לא המקרה".

קראו עוד בכלכליסט

האם רשתות פנו וביקשו הנחות בשכר דירה?

"אף אחד לא פנה אליי לבקש הנחה. יש אצלנו עומס נמוך על השוכרים ‑ פחות מ־8%. הפדיונות ירדו מעט מאוד, ובהשוואה למתחרות כמעט ולא ירדו. המצב שלנו הרבה יותר טוב לעומת הקניונים. אני כבר שנים צועק שיש עומס על השוכרים בקניונים. בגלל עלויות השכירות הגבוהות, השוכרים שלי לא מנצלים את ההקלות שאני נותן להם כדי להוריד מחירים לצרכנים. וכך למעשה שכר הדירה הזול אצלי מסבסד את הקניונים".

הצטרפו לערוץ הטלגרם הרשמי של כלכליסט שוק ההון

אתה חושב שיש מקום להציע הנחות?

"מזה 14 שנה המדיניות שלנו היא לא לסחוט את הלימון, ולתת לאנשים להרוויח כסף. לפני 14 שנה חשבנו שלא לעולם חוסן. לא צריך לרכוב על השוכרים אלא לרכוב לצדם. כי ביום שהסוס הופך את רוכבו זה יום הדין של מי שרכב עליו".

יש שוכרים שמנצלים את התקופה האחרונה כדי לדרוש הנחות?

"אין אף אחד, הם אפילו לא מבקשים. יש רשתות כמו הוניגמן שפנו אלינו בבקשת פריסה כי הם על סף פשיטת רגל. אבל אני בוחן את הוניגמן לפי מצב החנויות אצלי, ואם העומס אצלי בסדר, אני לא נותן הנחות. היו ימים שרשת סופרים פנתה אליי וביקשה הנחה כדי לשפר את המאזן שלהם. אמרתי להם שעם כל הכבוד אני לא עובד אצלם. בדקתי שאין עליהם עומס ולכן החלטנו שאין צורך לתת הקלות".

מנכ"ל ביג איתן בר זאב. "לא צריך לרכוב על השוכרים", צילום: צפריר אביוב מנכ"ל ביג איתן בר זאב. "לא צריך לרכוב על השוכרים" | צילום: צפריר אביוב מנכ"ל ביג איתן בר זאב. "לא צריך לרכוב על השוכרים", צילום: צפריר אביוב

היו כאלו שהסכמת לתת הנחות?

"אם יש חנות שלא מוכרת טוב ואני רואה ששכר הדירה מעיק עליהם, אני מוריד. כשפתחנו את הקניון של בית שמש לפני 4 שנים, באנו לשוכרים ואמרנו להם ששכר הדירה גבוה מדי, והורדנו להם את השכירות ב־15%. המדיניות היא מדיניות של חיה ותן לחיות. אבל אל תשאל אותי, דבר עם השוכרים. אין הנחתום מעיד על עיסתו".

איך אתם נערכים למהפכת האונליין? מה התוכניות לעתיד הנראה לעין בהקשר הזה ולטווחים ארוכים יותר?

"אין ספק שזה משפיע. אם מכירות האונליין והלואו־קוסט מבוצעות מחברות מחו"ל, אז 2‑3 מיליארד שקל יוצאים מישראל, זה משפיע. אבל אז צריך לבדוק מה קורה. בסייקל מנערים מהשוק את החלשים והחזקים מתחזקים, וזה בדיוק מה שיקרה".

איך ייראו הקניונים בעוד כמה שנים?

"נשנה קצת את התמהיל. במרכזים החדשים יהיו יותר מ־40% של אוכל ובידור. באשדוד יש כבר המון מסעדות ובתי קולנוע, אבל הולך להיות זעזוע כל כך עמוק, שגם הוא ייצטרך התאמות קיצוניות. המרכזים החדשים לא יהיו כמו הישנים אבל זה חלק מהאבולציה הרגילה. מרכזי הקניות לא הולכים להיעלם למרות שהעיתונים קברו אותם".

משאיות של אמזון בפולין, צילום: בלומברג משאיות של אמזון בפולין | צילום: בלומברג משאיות של אמזון בפולין, צילום: בלומברג

יש לך מחשבות לגבי ההגעה המדוברת של אמזון?

"אמזון זו חברה חכמה ואין להם שום הגיון לבוא לפה. אם הם ייכנסו לישראל הם יאבדו יתרון חשוב מאוד בתשלום מע"מ. במצב הנוכחי אם אתה מזמין מוצר באמזון או כל אתר אחר מחו"ל ומשלם עליו פחות מ-75 דולר אתה לא משלם לא מע"מ ולא מכס. אם אמזון תשים את הרגל פה ותפתח מרכז לוגיסטי בישראל, אוטומטית זה לא ייחשב יבוא ולכן הרוכשים יצטרכו לשלם מע"מ ומכסים ובסוף יצטרכו לשלם מחירים גבוהים יותר. איזה הגיון יש להם לעשות את זה? בשביל לקצר את זמני המשלוח? גם ככה הישראלים קונים . אני לא שמעתי מאמזון שהם באים. קראתי את זה בעיתון אבל את הסוס לא שמעתי ומכיוון שמדובר בסוס די חכם אני סקפטי שאני אשמע אותו. וגם אם הם יבואו לפה הם יאבדו את היתרון היחסי שלהם כל עוד לא שינו את החוקים בישראל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות