אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"למרות אחוזי האבטלה הנמוכים ישנה אפשרות לרדת  עוד" צילום: עמית שאבי

"למרות אחוזי האבטלה הנמוכים ישנה אפשרות לרדת עוד"

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אמרה את הדברים במסיבת העיתונאים לרגל הגשת הדו"ח השנתי של הבנק: "יש התפתחות חיובית בשוק העבודה, למרות שהפערים בשכר עדיין גבוהים"

28.03.2018, 13:05 | עמרי מילמן

 "יש התפתחות חיובית בשוק העבודה, למרות שהפערים בשכר עדיין גבוהים" - כך אומרת נגידת בנק ישראל קרנית פלוג היום (ד') במסיבת עיתונאים שנערכת לרגל הגשת הדו"ח השנתי של הבנק.

קראו עוד בכלכליסט

 

"את הדו"ח הזה אנחנו מגישים ערב יום העצמאות 70 למדינת ישראל. לפני שנצלול לעיסוק בהתפתחויות השוטפות, הצמיחה הכלכלית הביאה לגידול מרשים ברמת החיים, עם קום המדינה התוצר עמד על 5,000 דולר, 30% מזה של ארה"ב, היום הוא עומד על כמעט 40 אלף דולר - 60% מזה של ארה"ב ומתקרב לחציון של מדינות ה-OECD.

 

"מטבע הדברים אנחנו מתמקדים באתגרים, מה צריך לתקן ולשפר. לפחות לרגע יש מקום לעצור ולהסתכל לאחור בסיפוק רב. התעסוקה במשק עלתה והגיעה ל-77% הנקודה הגבוהה מזה הרבה מאד שנים".

 

"האם הגענו לשפל של שיעור האבטלה? למרות שאנחנו מעריכים שאנחנו בשפל, מדינות שונות הגיעו לרמות נמוכות יותר בתקופות שונות. עם שינויים מבניים מתאימים יש אפשרות שהאבטלה תרד עוד".

   

פלוג המשיכה: "אחת השאלות העולות מדי פעם היא היעילות של מערכת החינוך, או במילים אחרות - האם הישגי מערכת החינוך תואמים את ההוצאה לתלמיד, והאם ניתן יהיה לשפר את ההישגים באמצעות הגדלת ההוצאה.

"ההוצאה הממוצעת לתלמיד במערכת החינוך נמוכה בהשוואה בינלאומית, וההישגים הממוצעים תואמים בקירוב את מה שניתן היה לצפות לו בהינתן ההוצאה הממוצעת לתלמיד. לכן, סביר לצפות שהגדלת ההוצאה, שתתמקד במרכיבי הוצאה שהוכחו כאפקטיביים, תתרום לשיפור ההישגים".  

פלוג. להסתכל אחורה בסיפוק רב, צילום: עמית שאבי פלוג. להסתכל אחורה בסיפוק רב | צילום: עמית שאבי פלוג. להסתכל אחורה בסיפוק רב, צילום: עמית שאבי

"בהסתכלות על הקצוות, בהינתן רמת ההוצאה, רמת ההישגים של התלמידים ב-5% העליונים של ההישגים דומים לחזוי על פי ההוצאה לתלמיד, ואלה של התלמידים מ-5% הנמוכים, נמוכים בהרבה ביחס לחזוי. לפחות חלק מכך ניתן לייחס להקצאת המשאבים המשקפת מידה לא מספקת של העדפה מתקנת, וגם את הרמה הנמוכה יותר בממוצע של מורים בפריפריה.

"החסכים קיימים במיוחד במגזר הערבי, שם זוכים התלמידים לפחות שעות, בעוד שהצרכים גבוהים יותר, למשל כדי לתגבר את לימודי העברית החיוניים להשתלבות בשוק בעבודה. 'התכנית לצמצום פערים ולקידום השוויון' של משרד החינוך אמורה להגדיל את חלקן של השעות שמחולקות בעזרת נוסחה ברורה להעדפה מתקנת. התכנית עשויה לתרום לצמצום הפערים בהישגים, אך יישומה לוקה בחסר בשלב זה. חשוב לפעול ליישום מוצלח של התכנית ואף להעמקתה".

עוד הוסיפה הנגידה כי, "על מנת שמגמת הצמיחה והירידה באי השוויון יימשכו, יש לגבש מדיניות לטיפול באתגרי התעסוקה, בדגש על העלאת רמת המיומנויות במשק באופן שיבטיח שיפור בפריון, בשכר וברמת החיים".

תגיות