אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק הבטיחה שתצמצם את גישת המפרסמים למידע שלנו איור: ערן מנדל

פייסבוק הבטיחה שתצמצם את גישת המפרסמים למידע שלנו

הנהלת הרשת החברתית הודיעה שמעתה תעביר למפרסמים מידע פחות ממוקד, מה שאמור להקשות על הפצה יעילה של תוכן פוליטי ומסחרי. ואולם, המדיניות שלה לא תחול על ווטסאפ ואינסטגרם ולא ברור כמה תהיה אפקטיבית בהגנה על פרטיות המשתמשים

29.03.2018, 13:49 | רפאל קאהאן

פייסבוק הודיעה אמש (ד') שהחלה להגביל את הגישה של המפרסמים לקטגוריות מידע מסוימות. המהלך יפגע במפרסמים וגופים אחרים שנהנו עד כה ממידע אישי ממוקד מאוד לפעילות פוליטית ומסחרית. פייסבוק עצמה תחדל מלהשתמש בכלים למיקוד פרסום, כמו אלה של חברות כאקספריאן ואקסיום. 

קראו עוד בכלכליסט

לפני המהלך, נהגה הנהלת הרשת החברתית למכור למפרסמים מידע שהגיע משלושה מקורות שונים: מידע שכרתה בעצמה מהמשתמשים שלה, חומר שקיבלה מסוחרי מידע וחומר שמקורו ברשימות שנאספו ממסדי נתונים של מועדוני לקוחות וגורמים אחרים. 

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, צילום: איי פי מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג | צילום: איי פי מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, צילום: איי פי

על פי דיווח של recode, המידע משתי הקטגוריות האחרונות שימושי בעיקר לעסקים קטנים או ליצרנים שאינם בעלי חשיפה מספקת ללקוחות הקצה. כל שימוש במאגרים האלה מקנה לספק נתח או עמלה מפייסבוק שנגזר ממחיר הפרסום ברשת החברתית.

ומה עם ווטסאפ ואינסטגרם?

פייסבוק אולי ממרקת את עצמה, אך החריגה שתיים מחטיבותיה מהמדיניות החדשה: ווטסאפ ואינסטגרם - לראשונה כמיליארד משתמשים וחצי והשנייה עם כ-800 מיליון. עם זאת עדיין לא ברור כיצד ווטסאפ תושפע מכך, בהתחשב בכך שאינה מציגה פרסומות בשלב זה. מדובר בשני מאגרי מידע אדירים שמשלימים את המידע שנכרה ממשתמשי פייסבוק עצמה. בשני המקרים תנאי השימוש מגדירים בבירור שלפייסבוק יש גישה לכל מה שהמשתמש מעלה אליהן. תמונות ומידע נוסף במקרה של אינסטגרם וספר הטלפונים של המשתמשים במקרה של ווטסאפ.

הכוונות הטובות של פייסבוק מגיעות בהמשך לשערוריית קיימברידג' אנליטיקס, אך גם אם הנהלים החדשים היו מושתים לפני התקלה, לא היו משפיעים על דליפת המידע. קיימברידג' אנליטיקס כרתה מידע של משתמשי פייסבוק מבלי לבקש רשות מאף אחד, מידע שזמין לכל משתמש ברשת החברתית. אך מסתבר שמידע זה מדויק דיו כדי לבצע פילוח ומיקוד תוכן - תשתית חשובה בקמפיינים פוליטיים.

עדיין לא ברור מה היה חלקה של פייסבוק באיסוף המידע; האם החברה ידעה חד משמעית מה עושה קיימברידג' אנליטיקה ובחרה להתעלם? שאלה זו ואחרות עומדות במרכזן של מספר חקירות שנפתחו נגד החברה בארה"ב ובאירופה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות