אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכות של yes ו־HOT: המנויים נוטשים וההכנסות מתכווצות צילומים: רפי דלויה , אריאל בשור

המכות של yes ו־HOT: המנויים נוטשים וההכנסות מתכווצות

שתי חברות הטלוויזיה הוותיקות איבדו 27 אלף מנויים ב־2017, בעוד המתחרות הצעירות סלקום ופרטנר גייסו 100 אלף מנויים באמצעות מחירים זולים. האם yes ו־HOT ימצמצו ראשונות ויורידו את המחירים עוד? 2018 תהיה שנת המבחן של השוק המקומי

02.04.2018, 08:29 | עומר כביר

אם ב־2016 חברות הטלוויזיה yes ו־HOT התחילו להזיע בעקבות הכניסה של סלקום לתחום והכניסה הצפויה של פרטנר לתחום, אז בשנה שעברה הן כבר ממש התחילו לשקשק בשל התגברות התחרות שתודלקה על ידי המתחרות שמציעות מחירים נמוכים.

קראו עוד בכלכליסט

לפי הדו"חות המסכמים של 2017 של שתי החברות הוותיקות, הכניסה החזקה של פרטנר לתחום הטלוויזיה וההתחזקות המרשימה של סלקום נגסו באופן משמעותי במספר המנויים, בנתח השוק ובהכנסות של yes ו־HOT מטלוויזיה. מבין שתי החברות, yes ספגה מכה קשה יותר משום שאיבדה מנויים והכנסות בשיעור גבוה משל HOT, אולם גם חברת הכבלים הוותיקה ספגה מכה כשירדה מתחת לנתח שוק של 50%.

שנה של זעזועים בשוק הטלוויזיה המקומי

2017 היתה שנה של זעזועים בשוק הטלוויזיה המקומי, שהובלה על ידי פרטנר, שהשיקה את פרטנר tv ואת שיתוף הפעולה עם הענקית הבינלאומית נטפליקס, שאפשר לה להפוך לשחקנית בפרופיל גבוה מהרגע הראשון. הפרופיל הגבוה קיבל ביטוי בכך שפרטנר הצליחה לגייס 43 אלף מנויים במהלך השנה ולהגיע לנתח שוק של 2.7% בסופה.

מי שהרוויחה מהפרופיל הגבוה של פרטנר היא המתחרה סלקום, שהמותג שלה סלקום tv הושק ב־2014. את 2017 התחילה החברה עם 111 אלף מנויים בטלוויזיה. במהלך השנה צמח מספר המנויים ב־53% והגיע ל־170 אלף. נתח השוק של סלקום עלה מ7.2% ל־10.7%, בין היתר בזכות העניין התקשורתי הרב שהתחרות ל־yes ו־HOT עוררה. לא פחות חשוב מכך, לטענת סלקום פעילות הטלוויזיה כבר רווחית — הישג נאה כשמדובר בשירות בן שלוש שנים שמתחרה בשתי חברות ותיקות ששולטות בשוק ללא עוררין.

מימין: מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ"ל סלקום ניר שטרן. צמיחה גבוהה, צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ"ל סלקום ניר שטרן. צמיחה גבוהה | צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ"ל סלקום ניר שטרן. צמיחה גבוהה, צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

ההצלחה של שתי המתחרות החדשות ניכרה היטב בתוצאות הכספיות של yes ו־HOT. מספר המנויים של HOT בסוף 2017 עמד על 789 אלף, ירידה של 2.7% בהשוואה ל־2016, אז עמד מספר המנויים על 811 אלף. בהתאם לכך, ההכנסות מתחום הטלוויזיה ירדו גם כן ב־0.6% והסתכמו ב־3.04 מיליארד שקל.

yes ספגה פגיעה קשה יותר. מספר המנויים שלה ירד ב־4.4%, מ־614 אלף בסוף 2016 ל־587 אלף בסוף 2017; וההכנסות ירדו ב־5.1%, מ־1.72 מיליארד שקל ב־2016 ל־1.63 מיליארד שקל ב־2017.

הביצועים החלשים האלו חייבו את yes להתייחס לתחרות הגוברת בדו"ח המסכם של 2017. "בשנת הדו"ח חלו התבססות וכן חדירה של חברות סלולר הפעילות גם בתחום הטלוויזיה — סלקום ופרטנר — כמו גם המשך התבססותן של שחקניות בינלאומית דוגמת נטפליקס", נכתב בדו"ח. לכן "נתח השוק הכולל של בעלות רישיונות השידורים — DBS (השם הרשמי של yes — ע"כ) ו־HOT — מצוי במגמת שחיקה".

מימין מנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין ומנכ"ל yes רון אילון, צילומים: רפי דלויה , אריאל בשור מימין מנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין ומנכ"ל yes רון אילון | צילומים: רפי דלויה , אריאל בשור מימין מנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין ומנכ"ל yes רון אילון, צילומים: רפי דלויה , אריאל בשור

הירידה במספר המנויים של yes ו־HOT בולטת עוד יותר על רקע העובדה ששוק הטלוויזיה עצמו גדל ב־3.5%. בסוף 2017 היו ל־1.59 מיליון איש מינויים לשירות טלוויזיה, בעוד ב־2016 מספר מנויי הטלוויזיה עמד על 1.54 מיליון.

נטישת המנויים של שתי החברות הוותיקות, שהחלה כבר בשנים הקודמות, נמשכה חרף העובדה ששתיהן השיקו במהלך השנה החולפת שירותי טלוויזיה זולים שנועדו לאפשר להן להתמודד עם סלקום ופרטנר. yes השיקה במהלך 2017 את yes סטינג, ו־HOT השיקה מהלך עם רמי לוי. קשה לאמוד את מידת השפעתם של השירותים הזולים של שתי החברות הוותיקות, אך נראה שהם לא עצרו את נטישת המנויים; לכל היותר הם הצליחו להאט את הצמיחה של סלקום ופרטנר.

מצבה של HOT חמור מכפי שמשתקף בדו"ח

לדברי גורמים בשוק, המצב של HOT חמור יותר מכפי שהוא משתקף בדו"ח הכספי שלה. לדברי שני מקורות שונים, מספר המנויים של החברה כולל גם מנויים שנמצאים בתקופת התנסות חינמית. כלומר, מדובר במנויים שלא מייצרים לחברה הכנסות ושלא ברור אם יישארו בתום התקופה.

לדברי אחד המקורות, "HOT סופרת מנויים של Next TV (שירות סטרימינג שזמין רק במכשירי מובייל ובמחשב, ע"כ) — שירות שאותו העניקה במהלך הרבעון הרביעי של השנה (אוקטובר־דצמבר) לשלושה חודשים ראשונים ללא עלות. מדובר באלפי מנויים".

2017 אמנם הנחיתה מכות על שתי החברות הוותיקות, אך עוד מוקדם להכריז על הפסד. חרף התכווצות נתח השוק שלהן, yes ו־HOT הן עדיין דואופול שחולש על 86.6% מהשוק. עם זאת, 2017 הוכיחה שהציבור מגלה עניין בשירותים טובים, מתקדמים וזולים, ושגם אפשר להרוויח כסף משירותים כאלו — וזו כבר סיבה אמיתית להתחיל לשקשק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
חוץ מלשדוד אותי עם אקדח לרקה, הוט עשו פשוט הכל כדי שאעזוב!
חברה מהגרועות בישראל. אם אני הבעלים אני בועט את המנכ"לית ואת כל יתר חברי ההנהלה הביתה בלי פיצויים ושיתבעו אותי. מרמים לקוחות, מספרים סיפורים יפים בשלב מסירת כרטיס האשראי ואחר כך לך תילחם בהם כשיחייבו אותך פי 2 או פי 3. פשוט מזעזע. התלוננתי ברשות לסחר הוגן ואני מקווה שהם יקנסו אותם בסכום שיכאיב בכיס.
לקוח לשעבר  |  07.04.18
11.
טלוויזיית הוט היא מיותרת
השבוע התחברתי לעידן דרך האנטנה המרכזית של הבניין. אז יש לי את הערוצים הישראלים חינם ובאיכות טובה. ויש אינספור תכני אינטרנט חינמיים כמו יוטיוב. אז מי צריך את הוט? מעבר לכך השירות של הוט בעייתי. מבטיחים ולא מקיימים ונורא מנדנדים. גם חוויתי איתם בעיות טכניות.
נועם  |  03.04.18
9.
בעידן הטכנולוגי של היום 200 שח לטריפל זה יקר
50 סלולאר כולל הכל אינטרנט וי פאי טלויזיה כל הערוצים וטלפון בבית הכל ב250 תאמינו או לא כל המדינה תלך על זה. אה כמה כבר ערוצים יכולים להסתכל בבת אחת כמה ממירים יש בבתים גג 5 והכי קצת 2 אז החשבון שלהם הוא פי 200 להרויח ממילא אנחנו רואים קצת מכל דבר והרוב ערוציישראל!!!!!
שלמה  |  03.04.18
לכל התגובות