אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
וולמארט תמציא את עצמה מחדש כקופת חולים צילום: אי פי איי

וולמארט תמציא את עצמה מחדש כקופת חולים

הפרק הבא במלחמה עם אמזון: הקמעונאית הגדולה בעולם נערכת למיזוג אפשרי עם חברת ביטוח הבריאות הומאנה כדי להציע תרופות זולות ומרפאות ב־5,300 סניפיה בארה"ב, בעיקר לבני 65 ומעלה. אנליסט: "וולמארט תאגף כך את כולם"

02.04.2018, 08:25 | תמר טוניק

מלחמת ההישרדות של קמעונאיות הענק עלתה מדרגה בסוף השבוע. זאת בעקבות דיווחים לפיהם וולמארט, הקמעונאית הגדולה בעולם, נערכת למיזוג עם חברת ביטוח הבריאות הומאנה ותשיק מודל מהפכני שיהפוך את 5,300 סניפי הסופרמרקטים שלה בארה"ב גם למרפאות - על כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".

קראו עוד בכלכליסט

המהלך, שמתביית באופן מיוחד על בני 65 ומעלה, אמור להגדיל את תנועת הלקוחות בסניפים, זאת על רקע האטה במכירות בשל תחרות גוברת מול ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון.

"המטרה הסופית היא להביא יותר אנשים לחנויות, לגרום להם לקנות תרופות וגם לבצע רכישה נוספת בזמן שהם בחנות", אמר צ'ארלס סייזמור, מייסד סייזמור קפיטל מנג'מנט. לדבריו, אם וולמארט תוכל להציע "מחירים תחרותיים" לטיפול רפואי ראשוני ולשירותי בריאות אחרים, "היא תגדיל את התנועה בחנויות". גם אמזון נערכת לכניסה למגזר הבריאות וחברה עם ברקשייר הת'אוויי וג'יי.פי מורגן צ'ייס במטרה לצמצם את עלויות הטיפולים הרפואיים עבור עובדי החברות הללו בארה"ב.

הרכישה הגדולה בתולדותיה

וולמארט והומאנה מקיימות מאז חודש מרץ משא ומתן לקראת שותפות אפשרית, כך על פי שני גורמים המקורבים לנושא שאמרו את הדברים לרויטרס. לדבריהם, רכישה של הומאנה על ידי וולמארט בהחלט עומדת על הפרק. שווי השוק של החברות עומד על 37.5 מיליארד דולר ו־264 מיליארד דולר, בהתאמה. אם תצא העסקה אל הפועל, תהיה זו הרכישה הגדולה ביותר בתולדות וולמארט.

"סטטיסטית, המבוטחים של הומאנה הם קרוב לוודאי כבר לקוחות משמעותיים של וולמארט", כך לפי דיוויד פרנד ממרכז BDO למצוינות וחדשנות בטיפול הרפואי. "אם יודעים שמישהו נוטל תרופה מסוימת, אפשר לשווק לו מוצרים ושירותים אחרים שיסייעו בשמירה על נאמנות הלקוחות".

מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן. ביטוח בריאות לעובדים, צילום: בלומברג מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן. ביטוח בריאות לעובדים | צילום: בלומברג מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן. ביטוח בריאות לעובדים, צילום: בלומברג

וולמארט איננה הקמעונאית הראשונה הנכנסת למיזוג עם חברת בריאות, אך היא הגדולה מכולן. חברת CVS המפעילה רשת חנויות פארם גיבשה בדצמבר 2017 הסכם בשווי 69 מיליארד דולר לרכישת חברת ביטוח הבריאות אתנה. כמו כן, חברת הביטוח סיגנה הגיעה בחודש שעבר להסכם בהיקף של 54 מיליארד דולר לרכישת אקספרס סקריפטס. שתי העסקאות, אם יקבלו את אישור הרגולטור, צפויות להפעיל לחץ משמעותי על שרשרת האספקה של תעשיית הבריאות.

הומאנה תוכל לספק לוולמארט "עוד דרך לאגף את אמזון ולהאפיל על שותפות CVS ואתנה", אמר ברט פליקינגר מחברת הייעוץ השיווקי סטרטג'יק רסורס. "זה מאפשר להן לעקוף את כולם, ממועדוני לקוחות כמו קוסטקו דרך טרגט וקמעונאיות אחרות שמנהלות רשתות פארם וגם רשתות מזון ותרופות כמו קרוגר", ציין.

כבר עתה משווקת וולמארט תרופות בכמה וכמה מסניפיה ומנהלת תוכנית הפצה משותפת עם הומאנה למבוטחי תוכנית הבריאות לבני 65 ומעלה, מדיקר. תוכנית הביטוח מכניסה לקוחות לחנויות של וולמארט לטובת רכישת תרופות ומאפשרת להם לחסוך עד 20% ממחירי התרופות, כך לפי אנליסטים.

במקביל, הומאנה היא אחת מהספקיות הגדולות בארה"ב של תוכניות ביטוח בריאות בשם מדיקר אדוונטג', סוג של כיסוי שמציעות חברות פרטיות בשיתוף עם מדיקר. להומאנה 5.1 מיליון מבוטחים בני 65 ומעלה שהכיסוי שלהם כולל רק הטבות על תרופות מרשם ו־3.5 מיליון נוספים המבוטחים בביטוח בריאות כולל, כך לפי אנה גופטה, אנליסטית בריאות בכירה בחברת לירינק פרטנרס בניו יורק.

"סניפי הענק של וולמארט יוכלו להפוך לחנות שממלאת את כל צורכי האזרחים הוותיקים", אמרה גופטה, בציינה כי הומאנה כבר מפעילה כ־50 בתי מרקחת בשילוב מרפאות ותוכל להרחיב את המודל הזה באמצעות הנדל"ן ובתי המרקחת של וולמארט. כמו כן, וולמארט והומאנה יוכלו ליהנות ממסד הנתונים העצום של הלקוחות שלהן, כך לפי ניל סונדרס, מנכ"ל גלובל־דאטה־ריטייל. "דבר אחד שיש לקמעונאים זו הבנה מצוינת של הלקוחות", ציין. "הם מכירים את הרגלי התזונה שלהם ושאר דפוסי צריכה וזה שימושי מאוד בקבלת החלטות בתחום הביטוח. זה כמובן משהו שוולמארט תוכל למנף".

מיצתה את המעמד הנמוך

העסקה תאפשר גם לוולמארט, המעסיקה הפרטית הגדולה בארה"ב עם 1.5 מיליון עובדים, לספק להם שירותי בריאות מטעמה ולשדרג בכך את תנאי העסקתם. בשנים האחרונות היא העלתה את שכר המינימום, זאת לאחר שנחשפה לביקורת בשל יחס גרוע לעובדים.

המהלך מגיע לאחר שוולמארט כבר מיצתה את בסיס הלקוחות הקיים שלה של אמריקאים בעלי הכנסה בינונית ונמוכה ומחפשת אחר דרכים כדי לאתר לקוחות נוספים. כך לפי פולה רוזנבלום, שותפה בחברת הייעוץ ריטייל סיסטמז, שאמרה את הדברים ל־CNN. חנויות הכל בדולר גזלו ממנה נתח מבעלי ההכנסה הנמוכה בעוד אמזון הגבילה את יכולתה למשוך אמריקאים אמידים יותר. על פי רוזנבלום, המיזוג עם הומאנה תואם היטב את האסטרטגיה של מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן למשוך לקוחות חדשים ובמקביל לשפר את תנאי ההעסקה בענקית הקמעונאות.

"ביטוחי בריאות זה תחום צמיחה משמעותי", הוסיף סונדרס. "כניסה לתחום תפתח בפני וולמארט זירה חדשה לגמרי שבה היא תוכל להתרחב, מה שיסייע לה בתקופה של לחצים הפועלים על שולי הרווח הקמעונאיים".

תגיות